تیترامشب؛

الزامات اجرای موفق بسته جدید ارزی

رحمانی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به کاهش نرخ ارز در روز اجرای تحریم ها، گفت: این نشان دهنده این است که نابسامانی بازار بیشتر داخلی است تا خارجی.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تیمور رحمانی  کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه تیتر امشب درباره الزامات اجرای موفق بسته جدید ارزی گفت: در روز اجری تحریم ما با کاهش نرخ ارز و طلا مواجه شدیم.

الزامات اجرای موفق بسته جدید ارزی

رحمانی  با بیان اینکه تجربه مدرسه خوبی است اما شهریه آن بالاست، افزود: همین که در روز اعلام تحریم های جدید از طرف ترامپ ما با کاهش نرخ ارز و طلا مواجه شدیم؛ این نشان دهنده این است ما از تجربه های گذشته درس گرفتیم.
 
 نابسامانی بازار ارز بیشتر داخلی است تا خارجی
او افزود: بسته جدید ارزی این امکان را به بانک مرکزی می دهد که همه چیز را کنترل کند. بسته قدیمی بخشی از بازار را غیر قانونی اعلام کرده بود. طبیعی است وقتی بخشی از بازار غیر قانونی اعلام می شود؛ عملاً کنترل روی آن بخش سخت و نشدنی است.
رحمانی گفت: نباید انتظار داشت فقط با این بسته ارزی بازار ارز سامان یابد؛ بلکه باید سیاست های پولی و تمهیدات دیگر را هم در نظر گرفت.
این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی نرخ اعلامی با نرخ بازار فاصله دارد، این خودش عامل فساد است.
 
او  با اشاره به سیاست های حمایتی دولت هم گفت: دولت دنبال این نباشد که با کنترل بنگاه ها، قیمت را کنترل کند؛ چون در این صورت بنگاه ها آسیب جدی می بینند.
رحمانی افزود: سیاست های حمایتی دولت باید تولید کننده ها و بنگاه ها را تحت پوشش قرار دهد. او  با تاکید بر اینکه بنگاه هایی که از سیاست های پولی دولت متضرر می شوند، باید مورد حمایت قرار گیرند، گفت: دولت باید به بنگا ه ها هم یارانه بدهد.
 
مرتضی الله داد معاون اقتصادی اتاق بازرگانی دیگر مهمان برنامه تیتر امشب گفت: تصمیم دولت در ارائه و اجرای بسته ارزی درست است اما کمی دیر اعمال شد؛  اولین نکته ای که در این بسته نیاز به توجه دارد این است که دولت تعیین نرخ را در شرایط امروز به بازار سپرده است البته دخالت و نظارت بانک مرکزی حتما زمانی که بازار واکنش غیراصولی نشان می دهد لازم است.
 نابسامانی بازار ارز بیشتر داخلی است تا خارجی
او افزود: بستن صرافی ها اصلا درست نبود و نباید تعطیل می شد چون صرافی از بانک مرکزی مجوز گرفته است و باید کار کند و نباید تعطیل می شد.
 
حمایت بانک  مرکزی از باز کردن حساب های ارزی نیز خوب است اما  یکبار دولت گذشته در انجام گرفتن ارز از مردم و دادن ریال در ازای ارز اشتباه کرد و اعتماد مردم را سلب کرد و اعتبار دولت را مورد مناقشه قرار داد.
 
نکته آخر درباره ممنوعیت ارز مسافر است،در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است دادن ارز مسافرتی اشتباه بود. یکی از محسنات آقای همتی این است که از مشاوره استفاده می کند، در همه بانک های مرکزی هم بانک مرکزی را اقتصاد دان است که بانک را اداره می کند. در چند دوره قبل ما می بینیم که افرادی که بانک دار بودند در مسند بانک مرکزی نشستند که این کارهم اشتباه بود. صرفا آقای همتی نمی تواند از عهده مشکلات و امور اقتصادی و بازار برآید و سایر افراد و تیم اقتصادی دولت نیز باید همگام با بانک مرکزی باشند.

الله داد در ادامه گفت: امروز واحدهای تولیدی درباره نقدینگی به مشکل خواهند خورد که دولت باید گزینه های دیگر را نیز اجرا کند مثل تخفیف تعرفه. 

او افزود: دولت باید در کنار جراحی ارزی به بنگاه های تولیدی توجه خاص داشته باشد و ارز شناور را مدیریت کند. در تولید باید شرایط رقابتی ایجاد کرد و شفافیت بسیار مهم است. دولت باید زمینه اقتصاد رقابتی را ایجاد کند ما باید fatf را نیز در نظر داشته باشیم و برای ارتباط پولی به اجرای مبادلات پولی دولت کمک کنیم. 


معاون اقتصادی اتاق بازرگانی در ادامه درباره نقدینگی در کشور گفت: سال 1384 میزان نقدینگی کشور 62 هزار میلیارد تومان بود که در سال تحویل به دولت یازدهم به 450 هزار میلیارد تومان رسید امروز نیز به رقم 1600 هزار  میلیارد تومان رسیده است. این نقدینگی وارد هر بخش (مسکن، ارز و طلا) شود ویرانگری به همراه خواهد داشت. جمع کردن این نقدینگی بسیار مشکل است و نیازهای روش هایی است که بانک مرکزی باید اعمال کند.

او افزود: آنچه به رئیس کل جدید  بانک مرکزی توصیه می شود، استقلال بانک مرکزی است. الان روزانه بالای هزار میلیارد تومان نقدینگی اضافه می کنیم که این نتیجه سودهایی است که بانک ها می دهند بنابراین باید بانک مرکزی از ایجاد حجم پول جلوگیری کند حتی به دولت نیز پول قرض ندهد.
 
او افزود: مشکل دیگر شورای پول اعتبار است که در کشور ما بیشتر اعضای شورای پول و اعتبار را دولتی ها تشکیل می دهند که اشتباه است. اعضای بانک مرکزی کشورهای دیگر اکثرا اقتصاددان هستند بنابراین باید در بانک مرکزی و سایر وزارتخانه ها و ادارات از افراد متخصص استفاده کرد. رئیس کل بانک مرکزی باید از افزایش میزان رشد نقدینگی جلوگیری کند، باید به سرمایه اجتماعی نیز پرداخته شود و دولت از همکاری مردم نیز استفاده کند.
 
نابسامانی بازار ارز بیشتر داخلی است تا خارجی

خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت در ارتباط تلفنی درباره الزامات اجرای بسته ارزی گفت: این بسته از بعد حمایت از صادرات در کوتاه مدت مفید است اما در بلند مدت نیازمند تقویت ساختارهای اقتصادی است. درباره نیازهای اساسی مردم و دغدغه های مردم نیز در این بسته توجه شده است. فعالین واحدهای تولیدی از این بابت که آزادی این را دارند که در بازار از ارز استفاده کنند تعیین تکلیف شدند و دسترسی واحدهای تولیدی با این بسته به ارز راحت تر می شود. در این بسته دولت باید سیاست های حمایتی از تولید را نیز مدنظر قرار دهد. 
خسروتاج در ادامه گفت: قطعا با این مکانیزم که در بخش اقتصاد و تجارت به سمت بازار ازاد هدایت شده شفافیت به مراتب بیشتر می شود که از محسنات این سیستم است.

در اقلامی که دولت قرار است از لحظه ورود تا زمان توزیع نظارت داشته باشد نقش سازمان های دولتی مهم است به همین دلیل در این بخش باید اهلیت تولید کننده و شبکه وارد کننده مشخص باشد.
در ادامه؛ کشتی آرای رئیس کمیسیون طلا و جواهر اتاق اصناف در ارتباط تلفنی درباره واکنش بازار طلافروشان به بسته ارزی جدید دولت گفت: واکنش بازار سکه و طلا به بسته ارزی جدید از دیروز شروع شد که واکنش مثبتی بود و دلیل این واکنش کاهش قیمت ارز بود.
 
او افزود: یکی از مولفه های قیمت سکه و طلا قیمت ارز است که کاهش  قیمت ارز در قیمت طلا نیز تاثیر گذار است. او افزود در سکه حباب یک میلیون و سیصد هزار تومانی داشتیم که روز شنبه به یک میلیون و 20 هزار تومان رسید امروز نیز 580 هزار تومان کاهش قیمت سکه را داشتیم که کاهش حباب قیمت سکه بود.
 
او افزود: در روزهای گذشته با تصمیم بانک مرکزی درباره ورود طلا به کشور و با توجه به آزاد سازی ارز به کشور در نوع قیمت گذاری طلا در کشور بسیار موثر است. این روند با توجه به ثبات رویه بانک مرکزی می تواند تاثیر مثبت در بازار داشته باشد.
 
ترکاشوند دبیرکل کانون صرافان در ارتباط تلفنی درباره واکنش صرافی ها به بسته ارزی دولت گفت: خوشبختانه در چند روز گذشته بازار واکنش مثبتی به سیاست های ارزی دولت نشان داد.
 
او افزود: اگر آیین نامه ای که امروز در بانک مرکزی تهیه و منتشر شد بقیه نیز به آن عمل کنند ارز به قیمت واقعی و ثبات خواهد رسید.
 
دبیرکل کانون صرافان در ادامه افزود: امروز چون آیین نامه بعد از ظهر منتشر شد تلاش صراف ها ا ین بود که بازار را آرام نگه دارند. سیستم صرافی با هدف حمایت از سیاست های دولت سعی در آرام نگه داشتن بازار دارد.
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
 
انتهای پیام/
 

نابسامانی بازار ارز بیشتر داخلی است تا خارجی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار