زوارم شیروان بهشت ناشناخته در خراسان شمالی / عزیز چنار از دیدنی‌های معروف دره بهشت

زوارم شهرستان شیروان بهشت ناشناخته در استان خراسان شمالی است که هرساله گردشگران زیادی را به این منطقه بکر و دیدنی می کشاند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  بجنورد؛  روستای گردشگری زوارم یا دره بهشت خراسان شمالی از روستا‌های هدف گردشگری در ۲۸ کیلومتری جنوب غربی شهر شیروان قرار دارد که ۵۰۰ خانوار مشتمل بر سه هزار نفر جمعیت در آن سکونت دارند و یکی از نادرترین ییلاق‌های خراسان شمالی که برای مسافران ناشناخته مانده است.

در منطقه ییلاقی زوارم که در طول ۲۵ کیلومتر از ابتدای این دره تا کوه‏ های تخت میرزا و شخری امتداد می‏ یابد، چشمه سارها، آبشارها، حوضچه ‏های سنگی، کوه‏ های سر به فلک کشیده، باغ ‏های میوه، رودخانة پر آب، مراتع غنی و انواع گیاهان دارویی و خوراکی جلوه‌های بسیار زیبایی از طبیعت را به نمایش درآورده ‏اند.

زوارم شیروان بهشت ناشناخته در خراسان شمالی / عزیز چنار از دیدنی‌های معروف دره بهشت
یخدان و آبشار از معروف‌ترین مناطق دیدنی زوارم

زوارم مرکز دهستان و دارای تمام امکانات شهری است که طرح هادی در این روستای دیدنی به مرحله اجرا در آمده است و هم اکنون بیش از سه هزار نفر جمعیت ساکن آن هستند که به زبان ترکی تکلم می‌کنند.

یخدان و آبشار: این مناظر در حد فاصل دو دره شخری و میم لی قرار دارد و از زیر کوه معروف یخدان می‌جوشد که یکی از بهترین آب‌های آشامیدنی ایران محسوب می‌شود و روبه روی همین چشمه در دامنه کوه چشمه کوچک دیگری به نام دامچی وجود دارد.

شخری: مکان ییلاقی مردم زوارم است که دارای انواع درختان و باغ‌های بزرگ گردو می‌باشد، راه ۱۵ کیلومتری شخری با داشتن گذرگاه‌های صعب العبور بسیار باصفا و دیدنی است.

در تابستان عده زیادی از مردم شیروان و دیگر شهر‌های خراسان برای کوه پیمایی و استفاده از آب و هوای این ییلاق چند روزی را در آنجا استراحت می‌کنند.

میم لی: یکی دیگر از دره‌های پر آب و سرسبز زوارم است که دارای باغ‌ها و چشمه سار‌های متعدد است که اگر این دره را ادامه دهید به زلزله خانه و چقرالنگ و بالاخره تخت میرزا در کوه‌های شاه جهان می‌رسیدچقرالنگ: دارای دو چشمه معروف قاینار چشمه و قرمز چشمه و منطقه‌ای خوش آب و هوا و مرتعی می‌باشد.

از دیگر مناظر طبیعی زوارم می‌توان به باداملر، آمریان، قورّه دره، داش آتر، عزیز چنار، گوی سویت، غارعقیل، باغ خان، باغ چهار حوض، قوتور چشمه دارای آب معدنی اشاره کرد.

زوارم شیروان بهشت ناشناخته در خراسان شمالی / عزیز چنار از دیدنی‌های معروف دره بهشت
عزیز چنار از دیدنی‌های معروف دره بهشت است که چناری کهنسال در کنار چشمه‌ای پرآب که معتقدان به شاخه هایش پارچه بسته و نذر و نیاز می‌کنند و همچنین آبشار دوراهی در زیرکوه یخدان به شارشاری معروف است و حدود پنج متر ارتفاع دارد و چشمه پرآب یخدان از زیرکوه با آب سرد می‌جوشد.
اردوگاه بزرگ امام حسن مجتبی (ع) اداره آموزش و پرورش شیروان نیز در زوارم همه ساله پذیرای معلمان و دانش آموزان سراسر کشور است.

زوارم شیروان بهشت ناشناخته در خراسان شمالی / عزیز چنار از دیدنی‌های معروف دره بهشت
روستای زوارم شیروان آماده توسعه گردشگری و سرمایه گذاری است

یزدان پناه سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد؛ با اشاره به جاذبه‌های بکر و دیدنی این منطقه و گردشگران و مسافران فراوان در این روستا گفت: سالانه مسافران و گردشگران بسیاری از این روستا بازدید می‌کنند که با فراهم کردن زیر ساخت‌های بیشتر شاهد جذب و ماندگاری بیشتر گردشگر و مسافران خواهیم بود.

زوارم شیروان بهشت ناشناخته در خراسان شمالی / عزیز چنار از دیدنی‌های معروف دره بهشت
زوارم یکی از روستا‌های هدف گردشگری در شهرستان شیروان

معاون گردشگری و سرمایه گذاری میراث فرهنگی استان هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛گفت: زوارم با جاذبه هایی، چون دره‌ای طولانی با باغات سرسبز و ده‌ها چشمه در دل باغات پایین دست روستا و سایر ظرفیت‌ها کاملا آماده توسعه گردشگری حرفه‌ای است.

سعادت طلب افزود: ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی، واحد‌های پذیرایی سنتی و بومی در زوارم، ساخت دیوار ساحلی در دره جنوبی و مسیل اصلی روستا جزو اولویت اقدامات آتی در این روستاست. وی از ظرفیت بالای تولید خیارشور در زوارم خبر داد و گفت: با هدایت و بهره گیری از چنین ظرفیت اقتصادی کم نظیر، در کوتاه مدت هم تغییر و توسعه گردشگری دور از دسترس نیست.

وی گفت: روستای زوارم به عنوان روستای هدف گردشگری شهرستان شیروان انتخاب شده و این اداره کل اقدامات احداث آلاچیق، سرویس بهداشتی و ساخت پارکینگ را در روستای زوارم انجام داده است.

زوارم شیروان بهشت ناشناخته در خراسان شمالی / عزیز چنار از دیدنی‌های معروف دره بهشت
گمنامی دره بهشت

احمد برات زاده یکی از اهالی روستای زوارم شیروان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ گفت: این منطقه به علت سرسبزی به "دره بهشت" معروف شده و چشمه سار‌هایی پرآب و دائمی، همواره مکان مناسبی برای گردشگران استان بوده، اما بی توجهی متولیان امر موجب شده تا این منطقه بیش از پیش گمنام بماند.

وی افزود: درحالی که آمدن گردشگران به این منطقه علاوه برمحاسن زیادی که دارد می‌تواند موجب رونق کسب وکار ساکنان شود.

امین محمد زاده اظهار کرد: در صورت ایجاد بستر‌های مناسب گردشگری و ارائه خدمات لازم این منطقه از نقاط خاص برای گردشگران داخلی وخارجی خواهدبود.

 راهدار سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان   از  بجنورد؛ گفت: از زمان انتخاب روستای زوارم به عنوان روستای هدف گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری اقدام به احداث آلاچیق، سرویس بهداشتی و ساخت پارکینگ در این روستا نمود.

وی با اشاره به امکانات و تجهیزات این روستا اظهار کرد: در تلاش هستیم از طریق بودجه تملک دارایی آب و برق انجام و تعمیرات لازم درباره سرویس‌های بهداشتی صورت گیرد که به بخش خصوصی واگذار و نگهداری آن به دهیاری صورت گیرد.

راهدار با اشاره به جاذبه‌های زیبای این منطقه در شیروان گفت: هر مالکی برای سرمایه گذاری این منطقه استقبال کند میراث فرهنگی آمادگی لازم برای تسهیلات و مجوز را دارد.

 روستا‌های با هدف گردشگری اگر مورد توجه مسئولان واقع شود و با سرمایه گذاری و واگذاری تسهیلات مناسب می تواند قطب گردشگری مسافران و توریست‌های داخلی و خارجی قرار گیرد و شاهد درآمد زایی و رونق توسعه اقتصادی در این روستا‌ها خواهیم بود.

گزارش از سمانه دشتی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۰:۳۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
خیلی زیبا