موسیقی در هفته ای که گذشت؛

از عصبانیت محسن چاوشی تا هنرمندی که اولین سازش,قوطی روغن نباتی بود

مهمترین اخبار و رویدادهای موسیقی را از دوازدهم تا نوزدهم مردادماه با یک کلیک مشاهده کنید.

به گزارش  خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موسیقی ایران در این هفته شاهد اتفاقاتی بود که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

جشنواره موسیقی جوان امیدبخش است

اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی دوازدهمین دوره جشنواره موسیقی ملی جوان اعلام و سپس نشست خبری این جشنواره ابتدای هفته در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در نشست جشنواره موسیقی جوان حسین علیزاده نماینده بخش موسیقی دستگاهی، آذین موحد نماینده بخش موسیقی کلاسیک و حمیدرضا اردلان نماینده بخش موسیقی نواحی همراه هومان اسعدی دبیر جشنواره و علی ثابت نیا مدیر انجمن موسیقی ایران حاضر بودند.

ابتدا ثابت نیا از جزئیات فستیوال و تعداد شرکت کنندگان و راه یافتگان به مراحل نهایی گفت سپس حسین علیزاده به اهمیت جشنواره موسیقی جوان اشاره و اظهار کرد: عنوان موسیقی جوان جذب‌کننده و امیدبخش است. حس جوانی و طراوت در این فستیوال هست. شاید جشنواره موسیقی جوان جزء معدود اتفاقاتی است که اندک امید‌هایی را به جامعه ما تزریق می‌کند. این روز‌ها بیش از هر چیزی به امید نیازمندیم.

خشم چاووشی از وزارت ارشاد و کنسرت مهران مدیری در برج میلاد

در ادامه اردلان به خطر حذف بخش نواحی از جشنواره اشاره کرد و گفت:  اگر یک بخش از این جشنواره جدا شود، اتفاقی ناگوار می‌افتد. خیلی‌ها می‌خواهند که بخش نواحی را از دیگر بخش‌های جشنواره جدا کنند؛ اما ما در برابر این اتفاق مقاومت کردیم و معتقدیم که اگر این اتفاق بیفتد، ضربه‌ای مهلک به فرهنگ ما وارد می شود.

واکنش بنیاد رودکی به انتقاد یک هنرمند

همزمان با انتشار دومین آلبوم از مجموعه «روایت ها» با نام «روایت اصفهان» کنسرت «این آنِ دردانه ها» شامگاه جمعه سیزدهم مرداد در تالار رودکی برگزار شد. پس از این اجرا، امیرعباس ستایشگر، مدیر موسسه پرده هنر موسیقی و ناشر اثر در نامه سرگشاده مطالبی را در خصوص فعالیت این بنیاد ذکر کرده و این بنیاد را به داشتن«نگاه کاسبکارانه»متهم کرد.

بازخوانی نامه فوق که به عنوان «منتقد موسیقی» امضا شده و گلایه ایشان از «نگاه کاسبکارانه» به دو موضوع ختم می‌شود؛ نخست بحثی که معمولا در انتقاد به بنیاد«بهانه» قرار داده می‌شود و در میان انبوه برنامه‌های فاخر اجرا شده و برنامه‌های حمایتی بنیاد رودکی«مستمسک» قرار می‌گیرد؛ همکاری محدود بنیاد با برندهای اقتصادی که این مجموعه به کرات در این خصوص توضیح داده و در موردی هم عذرخواهی کرده است.

تکرار این موضوع نشان می‌دهد خوشبختانه منتقدان نکته‌ای جز مورد «تکرار شونده» فوق ندارند که نشان از تلاش همکاران بنیاد فرهنگی هنری رودکی در اجرای صحیح ماموریت‌های خود دارد.

موضوع دوم این بند از نامه است که بنیاد را متهم کرده که  از 1000 تومان برای گروه‌های کوچک فرهنگی کوتاه نمی‌آیند.

بنیاد رودکی صراحتاً اعلام می‌کند با توجه به ماموریت های این بنیاد و عليرغم پايين بودن تعرفه های بنياد و در راستای حمايت از هنرمندان عزيز بسیاری از اجراها با تخفيف و يا حمايت كامل و مشاركتی برگزار می شود و در اين زمينه هيچ گونه درخواستی از سوی ايشان ارائه نشده است.

خشم چاووشی از وزارت ارشاد و کنسرت مهران مدیری در برج میلاد


 لازم به ذکر است; در حاشیه اجرای فوق، فروش آلبوم هنرمندان این اجرا در سالن صورت گرفت.

همان طور که ایشان با سابقه‌ای که دارند و در نامه ذکر شده "حدود 20 سال است در راهروها و ساختمان دفتر موسیقی و بنیاد رودکی استخوان ترکانده‌ام" مطلع هستند، بر اساس مصوبه ای قدیمی در بنیاد رودکی سال هاست 15 درصد از مبلغ فروش لوح فشرده آلبوم ها در سالن‌های بنیاد رودکی برای تامین هزینه‌ها کسر می شود و این مصوبه هم در این مورد اجرا شد.

بنیاد فرهنگی هنری رودکی تاکید می‌کند که مجموعه سالن های این بنیاد را خانه و هنرمندان را صاحبخانه این مجموعه می‌داند و در بررسی عملکرد این بنیاد همه را به فیض این ثواب دعوت می‌کند که "إنّ أعظَمَ المَثوبَةِ مَثوبَهُ الإنصافِ (غرر الحكم : 3387.")
امام على (ع) فرمود: بزرگترين ثواب، ثواب انصاف است.

خشم چاووشی از وزارت ارشاد

ماه‌هاست که محسن چاوشی به هوادارانش اعلام کرده است که آلبوم «ابراهیم» را به زودی منتشر می کند. چند هفته پیش محسن چاوشی در اینستاگرامش اعلام کرد که این آلبوم هنوز مجوزی از وزارت ارشاد نگرفته است. پیام چاووشی شایعه ممنوع الکاری این خواننده پاپ و نگرانی هوادارانش را  در پی داشت. هادی حسینی تهیه کننده آلبوم «ابراهیم» هم گفت که پس از گذشت ۹ ماه، همچنان این آلبوم مجوز انتشار نگرفته است. 

خشم چاووشی از وزارت ارشاد و کنسرت مهران مدیری در برج میلاد

این اتفاقات باعث شد که باشگاه خبرنگاران جوان؛ ماجرا را از رئیس واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جویا شود. ابوالفضل صادقی نژاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این باره گفت: شرکت متقاضی برای کسب مجوز آلبوم «ابراهیم»، پنج مرداد 96 در خواستش را به دفتر موسیقی وزارت ارشاد ارسال کرد. این درخواست به شورای شعر دفتر موسیقی رفت و 16 مرداد همان سال بررسی شد.

وی افزود: پس از بررسی شورای شعر، دو قطعه از این آلبوم هفت قطعه ای تأیید شد و پنج قطعه اصلاحیه خورد. پس از اینکه اصلاحیه به شرکت متقاضی ارسال شد، تا این لحظه هیچ پاسخی از این شرکت به دست ما نرسیده است.

صادقی نژاد در خصوص اصلاحاتی که به برخی اشعار آلبوم «ابراهیم» وارد شد، اظهار کرد: اصلاحیه ممکن است یک کلمه یا یک غلط املایی باشد. منظور از اصلاحیه، رد کردن آن پنج قطعه نیست. البته ریز اصلاحیه ها، در دستم نیست؛ اما آنچه مشخص و قطعی است، این است که دفتر موسیقی آلبوم را به کلی رد نکرده است.

رئیس واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان درباره شایعات مبنی بر ممنوع الکار شدن محسن چاوشی بیان کرد: محسن چاوشی ممنوع الکار نیست و می تواند به فعالیتش در موسیقی ادامه دهد.

حالا با گذشت بیش از دو هفته از واکنش واحد نظارت دفتر موسیقی، به اخبار مربوط به انتشار آلبوم «ابراهیم» محسن چاووشی در اینستاگرامش پیامی گذاشت و اعلام کرد که اگر تا 4 روز دیگر، مجوزِ  آلبومش صادر نشود، آن را بدون مجوز منتشر می کند.

او در اینستاگرامش نوشت: «در ابتدای فعالیتم بعد از شش سال تلاش برای دریافت مجوز و فعالیت به صورت رسمی در چهارچوب معیّن همیشه تلاش کرده ام در اصول و قوانین حالا یا موافق یا بعضا مخالف سلایق شخصی ام‌ جهت احترام قدم بردارم اما حالا...

من از مفصل این نکته مجملی گفتم
تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل

نظر به پیگیری های مکرر تهیه کننده و مدیر اجرایی آلبوم «ابراهیم» تا این لحظه موفق به دریافت مجوزات از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نشدیم.

با توجه به وقفه طولانی مدت و احترام به مخاطبینم و جهت دل گرمی این روزهای سخت به اتفاق تهیه کننده تصمیم به انتشار آلبوم در مرداد ماه گرفتیم. بدیهی است که تا تاریخ ۲۰ مرداد ماه مثل ۹ ماه پیش منتظر می مانیم در غیر این صورت با احترام تقدیم خواهد شد.

گفتنی است؛ آلبوم دارای کپی رایت بین المللی است و قوانین حق و حقوق مولفان و مصنفان رعایت خواهد شد.

من غریبم و غریب را کاروانسرا لایق است...»

تهدید این خواننده شاید به قیمت ممنوع الکاری وی تمام شود و نگرانی طرفداران وی را در پی داشته باشد. باید منتظر باشیم و واکنش وزارت ارشاد نسبت به این اتفاق را ببینیم.

با قوطی روغن ساز ساختم

آخر این هفته در مراسم شب کمانچه، از لوح ثبت «هنر ساختن و نواختن با کمانچه» و «شیوه نوازندگی پیانوی کلاسیک ایرانی» رونمایی و از علی‌اکبر شکارچی آهنگساز و نوازنده‌ برجسته‌ کمانچه و پیانوی ایران «داریوش پیرنیاکان» - پژوهشگر موسیقی، بهروز وجدانی و  پویان آزاده تقدیر شد.

شکارچی در این مراسم گفت:«من از کوچکی با یک قوطی روغن نباتی و چند سیم، ساز ساختم و نواختن را شروع کردم. انگار که از ۶۰ سال پیش به پیغمبری این ساز گماشته شدم و حالا از اینجا سر درآوردم. این ساز و موسیقی همواره در کنار انسان و پناهگاه او بوده‌اند؛ چیزی که این روزها به آن توجهی نمی‌شود و قبل از شروع این مراسم، در کاخ نیاوران موسیقی‌ پخش می‌شد که واقعا جای تأسف داشت و علاوه بر آن گاهی اوقات در بناهای آثار باستانی، موسیقی‌هایی پخش می‌شود که آدم شرمش می‌آید. من هر چه به وزارت ارشاد و حوزه هنری می‌گویم، غفلت می‌کنند, اما میراث فرهنگی می‌تواند کار مفیدی انجام دهد؛ زیرا در استان‌ها پایگاه دارد و می‌تواند از دانشجویان و کارشناسان موسیقی برای انتخاب موسیقی‌های هر منطقه و پخش آن در اماکن تاریخی هر استان کمک بگیرد. »‌

خشم چاووشی از وزارت ارشاد و کنسرت مهران مدیری در برج میلاد
این هنرمند با بیان این که برخی از موسیقی‌ها جامعه را دچار بیماری کرده است، افزود: «موسیقی‌های سطحی ارتباط انسان‌ها با طبیعت و خاک را قطع  و مردم را بیمار کرده است؛ چرا  سرزمینی مثل ایران که دارای ریشه کهن فرهنگی و موسیقیایی است، باید موسیقی‌هایی را که شعر، تنظیم و ساز آن سنخیتی با فرهنگ این مملکت ندارد، تحمل کند!؟ برای حفظ نغمه‌ها کاری کنیم تا نجابت و ذوق خانواده‌ها را فراهم کنیم.»

دیدار معاون امور هنری با پیشکسوت موسیقی

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با امیراشرف آریان‌پور موسیقیدان، پژوهشگر و نویسنده دیدار و گفت و گو کرد. امیراشرف آریان پور کاشانی زاده ۱ تیر ۱۳۱۷ در تهران، فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی ملی است. او در سال ۱۳۳۶ مدرک کارشناسی خود را از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و در سال ۱۳۳۹ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت را از دانشکده حقوق ایران دریافت کرد. او در ادامه تحصیلات دانشگاهی خود، مدرک دکترای خود را در ادبیات فارسی، روزنامه‌نگاری و علوم اداری از دانشگاه تهران و در سال ۱۳۵۲ دکترای تخصصی را در رشته موزیکولوژی (موسیقی شناسی) از دانشگاه گوته وین اتریش اخذ کرده است. پس از آن تحصیلات خود را در رشته تاریخ هنر در دانشگاه فرانکفورت پی گرفته است.

امیراشرف آریان پور، دراین دیدار با بیان خاطرات و تجربه های خود در موسیقی گفت: «من عاشق ایرانم و دوست دارم که کشورم پیشرفت کند. هنرمندان و اهالی موسیقی برای جامعه و کشور خود فعالیت می کنند و ضرورت دارد که موسیقی مورد توجه قرار گیرد»

آریان پور همچنین بر تقویت و توسعه برنامه های هنری و موسیقی تاکید کرد و گفت: «توسعه برنامه های هنری و موسیقی برای جامعه و جوانان موثر است.»
خشم چاووشی از وزارت ارشاد و کنسرت مهران مدیری در برج میلاد
در این دیدار سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری نیز به این نکته اشاره کرد که: «امیراشرف آریان پور از سرمایه‌های فرهنگی، هنری کشور است که آثار و نوشته‌های ارزشمندی در زمینه موسیقی دارد. آریان پور و هنرمندانی که جایگاه مهم و تاثیرگذاری در هنر دارند و از هنرستان آمده‌اند، نقش و تاثیر هنرستان ها را در هنر ایران در چند دهه گذشته نشان می‌دهد.»

انتهای پیام/

موسیقی ایران در هفته ای که کذشت شاهد چه اتفاقاتی بود؟ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار