رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار گفت: طرح پلاک گذاری و پایش زیستگاه لاک پشت‌های دریایی با همکاری و همراهی مدیریت محیط زیست منطقه آزاد چابهار و سمن زیست محیطی موج و مرجان در حال اجراست.

پلاک گذاری و پایش زیستگاه لاک پشت‌ها در چابهار در حال اجراستبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، اشرفعلی حسینی رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار اظهار داشت: طرح پایش زیستگاه لاک پشت‌های دریایی و پلاک گذاری آن‌ها از ابتدای تیرماه آغاز شده و تا مهرماه ادامه دارد.

وی هدف از این اقدام را پایش زیستگاه لاک پشت‌ها، پلاک گذاری و حفاظت از لاک پشت‌ها و تخم‌های گذاشته شده آنان در ساحل شنی چابهار عنوان کرد.

رئیس حفاظت محیط زیست چابهار بیان کرد: از مجموع هفت گونه لاک پشت، لاک پشت‌های سبز (Chelonia Mydus) از گونه‌های غالب سواحل مکران در محدوده چابهار هستند.

وی ادامه داد: وزن این گونه به حدود ۸۰ کیلوگرم رسیده و ۲ تا چهار مرتبه در هر فصل تخم گذاری می‌کنند.

حسینی زمان تخمگذاری لاک پشت‌های سبز را از ابتدای تیر تا اواسط مهرماه عنوان کرد و گفت: این لاک پشت‌ها در هر دوره تخمگذاری بین ۶۰ تا ۲۰۰ تخم می‌گذارند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار تصریح کرد: لاک پشت دریایی در آب‌های گرمسیری خلیج فارس و دریای عمان زیست می‌کند و در سواحل مکران اغلب لاک پشت‌های سبز و بعضاً لاک پشت منقار عقابی بیشتر مراحل زندگی خود شامل تولید مثل (جفت گیری و تخمگذاری) و تغذیه را در مناطق ساحلی دریای عمان به ویژه شهرستان چابهار سپری می‌کنند.

وی گفت: انجام برنامه‌های پایش و حفاظت لاک پشت‌ها در سواحل پراکنده و باز و خطی این منطقه تا حدودی دشوارتر از سواحل جزایر است و نیاز به نیروی انسانی بیشتر برای پایش همزمان این نوع سواحل در طول فصل تخمگذاری لاک پشت‌ها دارد.

حسینی ادامه داد: حفاظت از سایت‌های تخمگذاری این گونه ارزشمند دریایی در این نوع سواحل نیاز بیشتری به انجام اقدامات مدیریتی و آموزشی نسبت به سواحل جزیره‌ای دارد.

وی  ادامه داد: همه ساله در این فصل بطور مستمر پایش شبانه روزی و اجرای برنامه‌های حفاظتی در مناطق تخمگذاری لاک پشت دریایی سواحل چابهار توسط کارشناسان محیط زیست دریایی چابهار با همکاری جوامع محلی انجام می‌شود.

او بیان کرد: هم اینک به دلیل کمبود نیروی انسانی و تامین نشدن اعتبار لازم، انجام عملیات پایش بصورت کامل در تمامی مناطق تخمگذاری این آبزیان در معرض انقراض انجام نمی‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار گفت: جمعیت قابل توجهی از لاک پشت‌های سبز در محدوده آب‌های ایران زیست می‌کنند، اما زاد آوری این گونه دوزیستان خزنده در سواحل ایران اغلب در سواحل شهرستان‌های چابهار و کنارک اتفاق می‌افتد.

حسینی ادامه داد: لاک پشت‌های دریایی سبز با آغاز فصل تخمگذاری به سواحل مَکُّران محدوده آب‌های ساحلی لیپار چابهار می‌آیند.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان دارای سواحل ماسه‌ای متعدد و مستعدی (بافت مناسب و شیب ملایم) برای تخمگذاری این موجودات عظیم از خلیج گواتر تا کَرَتی است.

وی افزود: با فعالیت لانه گزینی و تخمگذاری لاک پشت‌های دریایی سبز در سواحل لیپار چابهار جوامع محلی و اداره حفاظت محیط زیست در کنار هم و با حساسیت خاصی از آنان مراقبت و همیشه گشت زنی و کنترل لازم را در محدوده تخمگذاری لاک پشت‌ها انجام می‌دهند.

انتهای پیام/ع

طرح پایش زیستگاه لاک پشت‌های دریایی و پلاک گذاری درچابهار

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار