استاندار آذربایجان‌شرقی ؛

بهره برداری موزه مطبوعات در خانه حریری تبریز

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: موزه مطبوعات در خانه حریری تبریز زودتر از شهریورماه به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره برداری موزه مطبوعات در خانه حریری تبریزبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ خدابخش استاندار آذربایجان‌شرقی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در سالن جمهوری استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: خبر از لحاظ ارزش‌های که بدان اعتقاد داریم برای ما با اهمیت بوده چراکه اولین آیه نازل شده بر پیامبر اکرم (ص) در مورد قلم است.

وی افزود: علم، قلم اولین آیه‌هایی است که در جامعه آن زمان بر پیامبر اکرم نازل شده است و این نشان از عجایب قرآن است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید به اینکه خداوند در قرآن به قلم و نوشتن قسم یاد کرده است، گفت: حساسیت به مسائل اقتصادی و سیاسی در آرامش بوده و این وظیفه خبرنگاران است به عنوان چشم باز جامعه رسالت خود را عملی کند.

وی خاطرنشان کرد: از خبرنگاران انتظار می‌رود تا مسائلی را که دیگران نمی‌بینند را ببیند و متوجه موضوع بوده و در قالب تیتر و واژه پیش روند.

خدابخش با تاکید به اینکه رسانه رُکن چهارم دموکراسی است، گفت: اگر رسانه و خبرنگار را کنار بگذاریم، قطعاً جامعه به سمت خواب و نابودی می‌رود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت موزه مطبوعات، گفت: رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان نامه موزه را به من داده تا دوشنبه در تهران برای رسمی بودن موزه اقدام کنیم و امیدواریم و حتی زودتر از شهریورماه نیز موزه مورد بهره‌برداری برسد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه عکاس تبریزی که در حین عکاسی مورد ضرب و شتم قرار گرفته ناشی از حساسیت در افکار عمومی بود، گفت: باید قدر رسانه‌ها را دانست و در کنار آن‌ها بود و بنده نیز پیگیر اتفاقات ناگوار اخیر برای برخی خبرنگاران هستم تا دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم.

خانه حریری مربوط به دوره قاجار است و در تبریز، خیابان تربیت، کوچه نور هاشمی، پلاک ۱۳۲ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در سال ۹۲ در آستانه روز خبرنگار بود که مدیرکل وقت میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد، در نشست شورای‌عالی سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی، راه‌اندازی موزه مطبوعات در خانه حریری تبریز، به تصویب رسیده است.

قرار است در موزه مطبوعات آذربایجان، نسخه‌های قدیمی جراید منتشر شده در استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل، آذربایجان‌غربی و زنجان و نیز دستگاه‌های چاپ این خطه همراه با دوربین‌ها و عکس‌های خبری قدیمی به نمایش گذاشته شود.

نمایش اسناد و ابزارآلات کار خبری همراه با دست‌نوشته‌ها و کتب نوشته شده توسط پیشکسوتان تاریخ مطبوعات آذربایجان در داخل و خارج از کشور از دیگر کارکرد‌ها و اهداف موزه مطبوعات آذربایجان در خانه تاریخی حریری خیابان تربیت تبریز است.

از دیگر کارکرد‌های موزه مطبوعات آذربایجان می‌توان به ایجاد مکانی برای آشنا کردن مهیمانان و گردشگران داخلی و خارجی با تاریخ غنی مطبوعه‌نگاری در خطه آذربایجان به عنوان سر ایران و طلایه‌دار تاریخ مطبوعات ایران زمین اشاره کرد.

در واقع می‌توان گفت که طلسم ایجاد موزه مطبوعات آذربایجان پس از حدود ۶ سال دوندگی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان شرقی و فعالان رسانه‌ای و علاقه‌مندان این عرصه شکسته شد.

خانه تاریخی حریری در پیاده راه تاریخی تربیت یکی از ۵۰۰ خانه تاریخی کهن شهر تبریز است که به شماره ۲۲۴۲، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این خانه تاریخی متعلق به یکی از خاندان‌های قدیمی تبریز است که اعضای آن از تاجران خوشنام تبریز بوده و حاجی محمد آقا حریری از اعضای این خاندان از سرشناسان و خوشنامان انقلاب مشروطه در آذربایجان و نیز نهضت شیخ محمد خیابانی محسوب می‌شود.

عابرگذر تربیت نیز که به نام میرزا محمدعلی خان تربیت از کوشندگان بنام انقلاب مشروطیت ایران و از محققان و ادبای در قلب بافت تاریخی تبریز نامگذاری شده است، در تاریخ معاصر تبریز از خاستگاه‌های اصلی صنعت چاپ و محل استقرار جراید آذربایجان بوده است. 

 

انتهای پیام/ش

برگزاری مراسم گرامیداشت روز خبرنگاردرتبریز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.