شاه آبادی مطرح کرد؛

لزوم تشکیل شورای سیاستگذاری رادیو در حوزه کودک/ افزایش ۳ درصدی شنونده‌های رادیو

معاون صدا از لزوم تشکیل شورای سیاستگذاری در حوزه کودک به صورت هر سه ماه یکبار تاکید کرد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید شاه آبادی معاون صدا در اولین جلسه هم اندیشی تخصصی ارتقاء کمی و کیفی برنامه های کودک رادیو به لزوم تشکیل شورای سیاستگذاری در حوزه کودک به صورت هر سه ماه یکبار اشاره کرد و ایجاد کارگروه کودک که لزوماً جنبه اجرایی دارد را در ذیل آن ضروری برشمرد.

شاه آبادی با اشاره به جامعه آماری مخاطبان رادیو و تلویزیون گفت: در حال حاضر شنونده های رادیو 7/35درصد است که در دوسال گذشته 3 درصد به آمار رادیو افزوده شده است.

وی با بیان اینکه عمدتا در تلویزیون برنامه وسریال دیده می شود تا شبکه تصریح کرد : در یک بازه زمانی رادیو خانواده وجود داشت و برنامه های جدی تری ساخته می شد.اما در حال حاضر مباحث کودک و نوجوان در دل برنامه های شبکه ساخته می شود وخوشبختانه استقبال نسبت به شنیدن این برنامه ها وجود دارد.

شاه آبادی با بیان اینکه جامعه شنیداری آمار مخاطبان رادیو در گذشته روزی یک ساعت و 33 دقیقه بوده است که در حال حاضر به یک ساعت و 56 دقیقه افزایش پیدا کرده است، گفت: بحث ما روی آمارنیست به طور مثال رادیو گفتگو نیم ساعت شنونده دارد اما مرجعیت بسیاری از مطالبی است که در رسانه ها دیده می شود.

شاه آبادی با بیان اینکه مرجعیت مستقل تر از حجم شنونده است، تصریح کرد: من معتقدم اگر کیهان بچه ها در زمانی با استقبال خواننده مواجه بوده است ،تیمی که آن محتوا را تولید می کردند در حال حاضر در درگاه دیگری آن مطالب را در اختیار کودک و نوجوان جامعه قرار می دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه در تدارک راهبرد جدید در حوزه برنامه سازی کودک هستیم،به لزوم تشکیل شورای سیاستگذاری در حوزه کودک بصورت هر سه ماه یکبار اشاره کرد و گفت: ایجاد کارگروه کودک که لزوماً جنبه اجرایی دارد در ذیل آن ضروری است.


تولید کتاب گویا برای کودک

نورالدین جعفری قائم مقام معاون صدا گفت: کودکان یکی از مخاطبان هفت گانه رادیو هستند که در برنامه ریزی های همه شبکه ها متناسب با ماموریت شبکه به این مخاطبان پرداخته می شود.کنداکتور گوناگون و رنگارنگ رادیو نشان می دهد که در حال حاضر رادیو توجه ویژه ای به این قشر دارد.در میان مخاطبان چه قدیم و جدید وقتی صحبت ازبرنامه های کودک می شود ،حس نوستالژیک به ما دست می دهد و همه ما از این برنامه به دلیل تاثیری که توانسته بر مخاطب خودش داشته باشد، خاطره داریم.

قائم مقام معاون صدا با اشاره به تغییراتی که در جامعه وجود دارد ،گفت:تقریبا خانواده ها از خانواده گسترده به سمت خانواده هسته ای روی آورده اند که عملا شاید در خانواده هسته ای جدید پدر و مادر به دلیل مشاغلی که دارند ، خیلی فرصتی برای تعامل مستقیم با فرزندان ندارند طبیعتا نقش رسانه ها در اینجا قابل توجه است .به خصوص رادیو به خاطر عنصر تخیلی که دارد می تواند بر روح بچه ها اثر گذاشته و هم در حوزه های فردی وآموزه های دینی موثر است.

وی تولید کتاب گویا را از مهمترین اقدامات رادیو در حوزه کودک دانست.

اهداف رسانه ملی از تولید برنامه های کودک

طاهره راستی پیشه مدیر گروه خانواده شبکه سلامت با اشاره به اهداف و ماموریت رسانه ملی که در حوزه کودک در نظر گرفته شده است ، گفت: با توجه به تعریفی که سازمان یونسکو از رده سنی کودک انجام داده ،کودک و نوجوان را از رده سنی صفر تا 18 سال تعریف کرده است. همچنین این طیف سنی حدود سی و هفت درصد از جمعیت کشور ما را به خودش اختصاص داده که بر این اساس برنامه ریزی و برنامه سازی برای حوزه کودک از اهمیت خاصی برخوردار است.

مدیر گروه خانواده شبکه سلامت با اشاره به آیات قرآن و روایاتی که در خصوص اهمیت تربیت کودک بیان شده است، گفت: بنا به نظر و صحبت آقای شاه آبادی نسبت به حوزه کودک متاسفانه در حوزه کودک ضعف های جدی وجود دارد و شبکه ای در حال افزایش نخواهد بود اما با توجه به تهدیدات رسانه های دیگر، لزوم وجود شبکه ای به نام کودک از ضروریات است.

وی تصریح کرد : مهمترین اهدافی که در برنامه های رسانه ملی وجود دارد ، تاثیر گذاری بر رفتار و کردار است به خصوص در مخاطب کودک این تاثیر گذاری بر رفتار کودک به راحتی امکان پذیر نیست مگر اینکه ما بتوانیم بر اندیشه و فکر مخاطب تاثیر بگذاریم.

راستی پیشه ادامه داد: الگو سازی و بستر سازی بنیان های معنوی و تربیت دینی در کودکان ،کاهش فاصله و گسست نسل ها بین والدین و فرزندان ،تقویت زبان محاوره ای در شعر کودک ،تقویت نشاط ،شادابی و سرگرمی های سالم و سرزنده ،ایجاد فرصت های خود باوری و پرورش اندیشه های خلاق و نو آور ،تقویت روحیه امید به آینده نسل نو ظهور و دلبستگی به کشور و نظام ،تربیت نسل آینده با تاکید بر مفهوم امامت و ولایت مداری ،تقویت اخلاق و فضائل اخلاقی به ویژه احترام به پدر و مادر و معلم و پذیرش هنجارها و تقویت سخت کوشی و مسئولیت پذیری و تمایل به فرهنگ کار ،تولید و پخش نواهای موزون متناسب با گروه سنی کودک از اهدافی است که رسانه ملی برای برنامه های کودک در نظر گرفته است.

وی بیان کرد :موضوعاتی همچون مباحث تربیتی ،مذهبی و اخلاقی ،مهارت های اجتماعی و خود مراقبتی ،دانش افزایی و اطلاعات عمومی ،بحث و مباحث ایمنی ،مباحث آموزش ها و مهارت های یادگیری و رفتار اجتماعی و نقش پذیری در جامعه می تواند در برنامه سازی های کودک لحاظ شود.

رضا سرشار با بیان اینکه خیلی سال است که من از رادیو فاصله گرفته ام با بیان این سوال که در حال حاضر نمی دانم رادیو چقدر مخاطب کودک دارد؟ گفت: رادیو به آن شکل شنونده کودک و نوجوان ندارد .دوران رادیو برای شنونده کودک و نوجوان سپری شده است .حالا ما می خواهیم برای آن عده کم باقی مانده برنامه ریزی کرده تا همان اندک مخاطب خود را حفظ کنیم ؟.بنابراین باید برای برنامه هایی که وجود دارد آماری تهیه کنیم .بلاخره جذابیت های شبکه دیداری باعث شده تا کودکان به رسانه های دیگر تمایل داشته باشند.

سرشار با اشاره به اینکه در دوره ای مخاطبان رادیو بیشتر از تلویزیون بودند و با توفیق خداوندی ،برنامه کودک دومین برنامه پر شنونده رادیو بعد از صبح جمعه بود،گفت: در حال حاضر هم مجلات کودک همچون «کیهان بچه ها» زیاد خواننده ندارد .

وی ادامه داد:زمانی که برای قشر کودک برنامه می ساختیم سعی می کردیم اصلا حرف نزنیم ما حتی مطالب علمی را در قالب نمایش می گفتیم. دوستان همواره در پی طراحی های قالب های تازه بودند.ضمن اینکه سعی می کردیم در سنین خردسالی، همه آموزش ها با بازی توام باشد و از عناصر طنز و شادی هم غفلت نمی کردیم.

مهدی پور:کودک بیش از همه چیز به تخیل نیاز دارد

فرزین مهدی پور با بیان اینکه کودک بیش از همه چیز به تخیل نیاز دارد گفت: وقتی که شور کودکانه زنده شود ،هم در باره کودک وهم برای کودک می توانیم برنامه سازی کنیم.اینکه آمار چقدر به ما اطلاعات می دهد کار محاسباتی خوبی است اما کسانی که برای کودک کار می کنند باید به این نکته توجه کنند، هر کار خوب ارزشمندی که برای کودک صورت پذیرد به بالطبع مخاطب خود را پیدا خواهد کرد.


رسانه می تواند جانشین والدین باشد

ساسان امیر پور با بیان سوالی گفت:آیا پژو هشی تا کنون در حوزه رادیوی کودک در شبکه های مشابه خارجی انجام شده است؟دوم اینکه اگر چنین پژو هشی هست در اختیار ما قرار بدهید تا عمیق تر به مسئله نگاه کنیم که هدف اصلی چیست و قرار است به کجا برسیم .رسانه تلویزیون و رادیو با توجه به وضعیتی که از نظر تعداد مخاطب دارد ،کارکردهایش متفاوت است.

وی اظهار تاسف کرد: متاسفانه هم والدین و هم معلمان دانش اندکی دارند و رسانه تلویزیون و رادیو می تواند جانشین مناسبی برای والدین و معلمان و آموزش و پرورش باشد.

امیرپورادامه داد: متاسفانه برنامه هایی که برای کودکان در رسانه تولید می شود اصلا مناسب قشر کودک نیست.

عذرا وکیلی گفت: خیلی خوشحالم که بعد از سال های سال به آرزویم رسیدم که جلسه ای با محوریت کودک در رادیو برگزار شود و با حضور کارشناسانی در مورد آن صحبت کنیم.

وی تصریح کرد: تقریبا حدود 50 سال است که برای کودک برنامه می سازم اما بعد از انقلاب با سختی هایی مواجه شدیم که خوشبختانه با حضور ،کمک و همفکری آقایان سرشار و میر کیانی توانستیم بعد از جنگ و گرفتاری ها با نبود امکانات هنری وموسیقی ولی با بیان و طرح هایی که ریخته شد و داده شد ، نسلی را جذب رادیو کنیم و برنامه کودک را راه اندازی کردیم.

وکیلی: مخاطب شناسی در رادیو وجود ندارد 

وکیلی ادامه داد: در حال حاضر مخاطب شناسی در رادیو وجود ندارد اما با همفکری و برنامه ریزی درست و بهره گیری از کلام اساتید و نویسندگان خوب و گویندگان مجرب می توان مخاطب را به رادیو برگرداند.

وکیلی ادامه داد: ما وظیفه داریم که مهد کودک ها و آموزشگاه ها را در گیر برنامه سازی خود کنیم.وطوری برنامه تولید کنیم که محتوای آن از مهدکودک ها تأمین شود.

تهیه کننده پیشکسوت برنامه های کودک تصریح کرد :شناخت مخاطب در رادیو خیلی مشکل است و کار هر کسی نیست .بنابراین برای تهیه و تولید برنامه های کودک از هر تهیه کننده ای استفاده نکنید.

«سلام کوچولو» ،«شب بخیر کوچولو» و «قصه ظهر جمعه»از موفق ترین برنامه های کودک رادیو است.

مصطفی رحماندوست گفت: تنها جایی که من دیدم برنامه های کودک مخصوصا برنامه خانم وکیلی طرفدار دارد در بیمارستان هاست.

او برنامه «سلام کوچولو» ،«شب بخیر کوچولو» و «قصه ظهر جمعه» را از موفق ترین برنامه های کودک رادیو در گذشته دانست و گفت: دررادیوهای جهانی تاکید بسیار زیادی بر موسیقی کودک است چرا که بچه ها موسیقی را نسبت بر مسائل دیگر ترجیح می دهند.

وی تصریح کرد: ورزش ،قرآن ،بهداشت ،سلامت همه اینها موضوعات خوبی است که دربرنامه های کودک پرداخته شود .البته بچه هایی که مشتری این جور برنامه هستند فرکانس رادیوی مورد علاقه خود را پیدا کرده و آن را گوش می دهند.


مهدوی زاده:رادیو دست از فعالیت بر نمی دارد

مهدوی زاده با بیان سخنانی با اشاره به صحبتهای آقای رهگذر همچنین بیانات معاون صدا گفت: قرار نیست با وجود رسانه های نو ظهور که گوی رقابت را از رادیو گرفته اند ، کرکره رادیو پایین کشیده شود و از فعالیت دست بردارد .اگر روزی خانم وکیلی در رادیو موفق بوده است آیا می توان با حضور این اساتید برنامه هایی را برای کودکان تولید کرد؟


خامنه:مخاطب تغییر کرده است

گیتی خامنه با بیان اینکه تعریف مخاطب تغییر کرده است ،گفت: مخاطب امروز مخاطب جدیدی است که ما احتیاج به یک  تعریف جدیدی داریم .

وی ادامه داد: اگر قرار است حتی یک ساعت برنامه برای کودک تولید کنیم احتیاج به چند مولفه داریم اینکه ما باید با دنیا تعامل بکنیم ،نمی توانیم  خودمان را تکرار کنیم .همچنین با تعامل با فضای مجازی و تلویزیون کار راحت تر پیش می رود .

خامنه گفت: «وقت داستان» یکی از شبکه هایی هست که به داستان می پردازد ،اگر روند برنامه سازی کودک را رها نکرده و به کار دیگری بپردازیم حتما موفق خواهیم شد.

گفتنی است؛ اولین جلسه هم اندیشی تخصصی ارتقاء کمی و کیفی برنامه های کودک رادیو با حضور آقایان میر کیانی کارشناس و نویسنده کودک و نوجوان ،رضا سر شار کارشناس و نویسنده کودک و نوجوان ،مصطفی رحماندوست کارشناس ،شاعر و نویسنده کودک و نوجوان ،ساسان امیر پور استاد دانشگاه و مدرس تهیه کنندگی کودک و نوجوان ،فرزین مهدی پور کارشناس ،تهیه کننده و کارگردان کودک و نوجوان ، قنبر مهدوی زاده کارشناس ارزیابی و نظارت حوزه کودک و نوجوان ،سارا الهیان کارشناس و نویسنده کودک و نوجوان ،عذرا وکیلی کارشناس ،تهیه کننده و نویسنده کودک و نوجوان ،گیتی خامنه کارشناس ،مجری و نویسنده کودک و نوجوان ،جعفری قائم مقام معاون صدا،فاتحی مدیر روابط عمومی معاونت صدا ،کبابیان مشاور اجرایی و مدیر دفتر معاون ،اسماعیل پور مدیر اطلاعات و برنامه ریزی ،قهرمانی مدیر آرشیو و کتابخه معاونت صدا ،ایزدی مشاور معاون صدا ،شمشیری کارشناس حوزه کودک و نوجوان و محسن عظیمی تهیه کننده رادیویی برگزار شد.

انتهای پیام/



برچسب ها: رادیو ، صدا و سیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار