امضای تفاهم نامه همکاری بین شهرداری شیراز و کتابخانه‌های عمومی فارس

باهدف همکاری بیشتر در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اداره پیشگیری و سامان‌دهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس تفاهم‌نامه‌ای در این راستا امضا کردند.

امضای تفاهم نامه همکاری بین شهرداری شیراز و کتابخانه‌های عمومی فارسبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ یوسف آفرینی رئیس اداره پیشگیری و سامان‌دهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز بابیان این‌که با ایجاد رویداد‌های هنری و فرهنگی می‌توان آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد، گفت: نمی‌شود کسی ادعای کار فرهنگی داشته باشد و با کتابخانه‌ها همکاری نکند.

وی، کمبود اتفاق‌های فرهنگی هنری در جامعه را یکی از دلایل افزایش آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: با ایجاد فستیوال‌ها، کارناوال‌ها، تئاتر‌های خیابانی و اتفاق‌های هنری است که می‌توان آمار آسیب‌های جدی اجتماعی را کاهش داد.

آفرینی کودکان کار، متکدیان، متجاهرین و معتادان را جامعه مخاطب این مرکز دانست و گفت: این اداره، هم در امر پیشگیری و هم در بحث جمع‌آوری و ساماندهی این افراد ورود می‌کند و تلاش بر این است که از رویکرد‌های قهری و سلبی پرهیز شود.

رئیس اداره پیشگیری و سامان‌دهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز بابیان این‌که در کنار حوزه اجرا باید به مباحث علمی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی توجه جدی کرد، تصریح کرد: کارکنان اداره آسیب‌های اجتماعی باید مخاطب آثار مکتوب در حوزه‌های روانشناسی و مدیریت آسیب‌های اجتماعی باشند تا بتوان درروند کاهش این آسیب‌ها نتیجه مطلوب‌تری کسب کرد.

آفرینی با‌بیان این‌که درزمینه‌ی کاهش آسیب‌های اجتماعی باید حساسیت اجتماعی ایجاد کنیم، ادامه داد: با برگزاری رویداد‌های فرهنگی و کتاب‌خوانی می‌توان توجه قشر روشنفکر را به این موضوع جلب کرد که در این راه برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان در حوزه مدیریت آسیب اجتماعی و روانشناسی تأثیر بسزایی دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس بابیان اینکه فعالیت در حوزه‌های اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از وظایف کتابخانه‌های عمومی است، گفت: در حال حاضر مقوله آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین معضل جامعه به‌حساب می‌آید و همبستگی دستگاه‌های دولتی و فرهنگی برای مقابله با این بحران با استفاده از فرهنگ و هنر ضروری است.

روح‌الله منوچهری تصریح کرد: در حال حاضر ۲۳۱ کتابخانه عمومی در استان فارس فعالیت دارند که بخشی از این کتابخانه‌ها به‌ویژه در شهرستان شیراز در مناطق حاشیه‌ای آسیب‌پذیر واقع‌شده است.

وی افزود: پارسال نیز ۱۰ کتابخانه عمومی به‌صورت هم‌زمان در شیراز به بهره‌برداری رسید که این کتابخانه‌ها بیشتر در مناطق پرخطر و حاشیه شیراز واقع‌شده که با فعالیت‌های فرهنگی که در کتابخانه‌های عمومی صورت گرفته، توانسته‌ایم بخشی از افراد این مناطق به‌ویژه کودکان و بانوان را به کتابخانه‌ها جذب کنیم.

این مقام مسؤول بابیان این‌که با آمادگی کامل منابع کتابخانه‌های عمومی را در اختیار کارکنان مقابله با آسیب‌های اجتماعی قرار می‌دهیم، مطرح کرد: تجهیز کتابخانه‌های عمومی به منابع در حوزه آسیب‌های اجتماعی، انتشار ویژه‌برنامه این چند کتاب با عنوان «بازیابی اجتماعی»، برگزاری دوره‌های آموزشی برای والدین کودکان و برگزاری نشست‌های با این موضوع از اقدامات این نهاد فرهنگی در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.

این تفاهم نامه همکاری در موضوعاتی همچون برگزاری برنامه‌های آموزشی و تربیتی، برپایی نمایشگاه‌ها و مسابقات کتابخوانی، راه‌اندازی کتابخانه مشارکتی با موضوع آسیب‌های اجتماعی در اداره پیشگیری و سامان دهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز و پذیرش و عضویت رایگان افراد آسیب دیده و کودکان کار در کتابخانه‌های عمومی، همکاری مددجویان در انجام خدمات فرهنگی همچون تولید کتاب گویا برای نابینایان و... به امضا رسید.
انتهای پیام/ر

بهره‌برداری از ۱۰ کتابخانه در نقاط پرخطر شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.