محیط زیست بر سلامت ایمنی تقدم دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: امروزه در دنیا به جای HSE از EHS استفاده می‌شود، یعنی محیط زیست بر سلامتی و ایمنی مقدم شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رحمان دانیالی  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان امروز در همایش ملی راهکارهای ارتقای فرهنگ HSE اظهار کرد: امروزه در دنیا به جای HSE از EHS استفاده می‌شود، یعنی محیط زیست بر سلامتی و ایمنی مقدم شده است.

وی با بیان این که علی رغم شعارهایی که داده می‌شود در استان اصفهان به خوبی به EHS پرداخته نشده است، افزود: 12 هزار واحد صنعتی، شاهراه بودن، استقرار 10 درصد واحدهای صنعتی بزرگ شرایط اصفهان را متفاوت از سایر استان‌ها کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: یکی از نمایندگان مجلس با انتقاد از ذوب‌آهن مطرح می‌کرد که مشابه این شرکت در ژاپن وجود دارد اما این میزان آلودگی ندارد، نه تنها ذوب‌آهن بلکه سایر شرکت‌ها تا زمانی که به محیط زیست و انرژی بها داده نشود شرایط تغییری نمی‌کند.

وی با اشاره به جمله‌ای از رئیس سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: عامل تخریب محیط زیست فقر است، پس ما مشکلی با توسعه صنعتی منطقی نداریم اما تا زمانی که آب مفت در اختیار واحدهای صنعتی است نیازی به استفاده از پساب دیده نمی‌شود.

دانیالی اذعان داشت: یکی از پالایشگاه سال 85 400 مترمکعب مصرف آب داشت که این میزان را به 75 مترمکعب کاهش داد و به عنوان مجموعه سبز کشور تقدیر شد، همین شرکت اعلام کرده که مصرف خود را به 25 مترمکعب می‌رسد اما دیگر انتخاب نمی‌شود چون همه واحدها موظف هستند که مصرف خود را کاهش دهند.

وی با بیان این که 50 درصد منابع کره زمین را انسان‌ها مصرف می‌کنند، تصریح کرد: به این باور دارم که اگر محیط زیست رعایت شود، ایمنی و سلامت هم به دنبال دارد به همین دلیل پیشنهادی را به شهردار اصفهان داده‌ایم که طی آن مردم با EHS  آشنا شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تأکید بر بین‌المللی بودن تالاب گاوخونی یادآور شد: بعد از شرب، حقابه های زیست محیطی در اولویت است و این یعنی باید حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی داده شود.

وی در رابطه با پایداری آلودگی هوا علی رغم اقدامات مؤثر اضافه کرد: با این که نفت کوره از نیروگاه‌ها حذف شد همچنان آلودگی هوا داریم چرا که اصفهان همچنان رتبه اول گازوئیل کشور را دارد.

حبیب‌اله مقصودی رئیس بازرسی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در ادامه این همایش با اشاره به آمار بالای حوادث و هزینه‌های ایجاد شده در حین کار بیان داشت: هر 15 ثانیه یک کارگر در دنیا به دلیل حوادث کار یا بیماری‌های ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد.

وی تأکید کرد: طبق آمار جهانی 4 درصد از تولید ناخالص ملی هر کشور صرف هزینه حوادث کار می‌شود؛ این یعنی اگر تولید ناخالص ملی کشورمان را 500 میلیارد دلار در نظر بگیریم سالانه 20 میلیارد دلار خسارتی است که حوادث کار به نیروی انسانی و تجهیزات می‌زند.

رئیس بازرسی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان ادامه داد: در سال‌های اخیر حوادثی همچون ساختمان «پلاسکو» با بیش از 20 کشته و معدن «یورت» گلستان با 40 کشته جامعه را متأثر کرد، پس از رخ دادن چنین حوادثی جلساتی برگزار و در مورد ایمنی حرف‌های زیادی مطرح می‌شود اما پیش‌بینی و پیشگیری لازم را شاهد نیستیم.

وی متذکر شد: صحبت از پیش‌بینی است قبل از پیشگیری، ما شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک را به عنوان پیش‌بینی در صنایع دنبال می‌کنیم که اصلاً حادثه‌ای رخ ندهد.

مقصودی عنوان کرد: با اجرا شدن ابلاغیه‌ای در اردیبهشت 94 که طبق آن استقرار مسؤول ایمنی در کارگاه‌های استان الزامی شد، از آن تاریخ تاکنون نزدیک به 1100 مسؤول ایمنی تأیید صلاحیت گرفته‌اند.

وی با بیان این که برخی واحدهای صنعتی فعال در استان ریسک بالایی دارند، ابراز داشت: حوادث ناشی از کار در اصفهان در سال 95، 1625 مورد بود که در سال 96 به 1536 رسیده و نیز تعداد کشته‌ها از حدود 90 نفر به 70 کشته کاهش پیدا کرد.

رئیس بازرسی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: ماده 91 قانون کار تصریح دارد که آموزش، نظارت و تهیه وسایل ایمنی بر عهده کارفرما و استفاده از وسایل و اجرای دستورالعمل‌ها وظیفه کارگر است.

وی افزود: اداره کار استان اصفهان 70 بازرس دارد، در حالی که 110 هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در سطح استان فعالیت دارند، اگر هر بازرس در سال 500 واحد را بازرسی کند هر سه سال یک بار فرصت به یک واحد می‌رسد.

مقصودی در پایان اضافه کرد: در این شرایط و با این محدودیت باید به این سمت حرکت کنیم که فرهنگ‌سازی برای کارفرما و کارگر به گونه‌ای باشد که بدون حضور بازرس نسبت به رعایت نکات ایمنی حساس باشند.

 

انتهای پیام/م

برگزاری همایش ملی راهکارهای ارتقای فرهنگ HSE

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.