سازمان ملل از رژیم بحرین خواست نبیل رجب را آزاد کند

یک کمیته ویژه سازمان ملل از بحرین خواست نبیل رجب، فعال سیاسی در بند را فورا آزاد کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسوشیتدپرس، یک کمیته ویژه سازمان ملل متحد امروز پنجشنبه از بحرین خواست نبیل رجب، فعال در بند را فورا آزاد کند.این کمیته، رجب را به علت دیدگاه‌های سیاسی اش، قربانی «آزار و اذیت» حکومت بحرین توصیف کرد.

بیانیه کارگروه سازمان ملل درباره بازداشت‌های خودسرانه در شرایطی منتشر شد که رجب در حال گذراندن دوره پنج ساله حبس است.

در شرایطی که حکومت بحرین به سرکوب مخالفان ادامه می‌دهد، این پرونده به طور گسترده در سطح بین المللی مورد انتقاد قرار گرفته است.

رجب ممکن است بابت اتهاماتی دیگر به حبس بیشتری محکوم شود.

بحرین، که میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا و یک پایگاه دریایی انگلیس است، به درخواست‌ها برای اظهار نظر درباره بیانیه این کمیته هنوز پاسخ نداده است.

منامه همچنین به پرسش‌های کمیته سازمان ملل درباره پرونده رجب پاسخی نداد.

این کمیته اعلام کرده است: «مشخص است اعتقادات و دیدگاه‌های سیاسی آقای رجب محور پرونده جاری است و این که مقامات رویکردی در قبال او نشان داده اند که فقط می‌توان آن را تبعیض آمیز توصیف کرد».

این کمیته می‌افزاید: «او برای چندین سال هدف آزار و اذیت از جمله محرومیت از آزادی قرار گرفته است و این دلیل دیگری ندارد به غیر از این که وی از حق خود برای ابراز چنین دیدگاه‌ها و اعتقاداتی استفاده می‌کند».

رجب به علت حمایت از اعتراضات مردمی سال ۲۰۱۱ در بحرین با سال‌ها حبس و اقدامات دولت علیه خود رو به رو شده است.

در آن زمان اکثریت شیعیان بحرین و دیگر گروه ها، از خاندان سنی حاکم بر این کشور موسوم به آل خلیفه، خواستند آزادی‌های سیاسی بیشتری به آن‌ها اعطا کند.

این در حالی است که بحرین با کمک گرفتن از نیرو‌های سعودی و اماراتی، در نهایت اعتراضات مردمی را سرکوب کرد.

رجب ماه اوت سال ۲۰۱۲ به اتهام دامن زدن به درگیری‌های بین نیرو‌های امنیتی و معترضان، به سه سال حبس محکوم شد.

در آن زمان، وی در حال گذراندن دوره حبس سه ماهه خود به علت انتشار مطالب ضد دولتی در توییتر بود.

رجب ماه مه سال ۲۰۱۴ پس از گذراندن دو سال حبس آزاد شد، ولی مجددا در ارتباط با اظهاراتش در توییتر بازداشت شد.

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، ماه ژوئیه سال ۲۰۱۵ به علت نگرانی‌ها درباره وضع سلامت رجب پس از آن که وی حدود سه ماه در زندان بود، این فعال را عفو کرد.

با این حال، رجب ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ در ارتباط با توییت هایش در خصوص بدرفتاری‌ها در زندان «جو» بحرین و انتقاد از تلفات غیرنظامیان در جنگ یمن که توسط ائتلافی سعودی هدایت می‌شود و بحرین نیز عضو این ائتلاف است، مجددا دستگیر شد.

دادستان‌ها همچنین درباره نامه‌هایی که این فعال ۵۳ ساله در زندان نوشت و بعدا توسط روزنامه‌های لوموند و نیویورک تایمز منتشر شد، تحقیق کردند.

درخواست کمیته سازمان ملل بعید است حاکمان بحرین را که یک جزیره واقع در آب‌های ساحلی عربستان سعودی در خلیج فارس است، تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بحرین ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار