وزارت بهداشت در هفته اى كه گذشت؛

از پرداخت بدهى ۶ ميلياردى دانشگاه هاى علوم پزشكى تا حواشى تغيير و تحول در وزارت رفاه

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به مرور بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

داروخانه‌های دولتی بیش از هزار میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلبکار هستند

غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تنها یک شرکت چنین ادعایی داشت که پس از بررسی های لازم مشخص شد که در نحوه تنظیم فیش آمار برای تخصیص ارز از بانک مرکزی مشکلاتی وجود داشته است، بنابراین چنین مسائل و مشکلاتی در خصوص تاخیر چند ماهه برای دریافت ارز توسط شرکت های دارویی  وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در نحوه اختصاص ارز به شرکت های دارویی وجود ندارد، افزود: خوشبختانه از همان ابتدا تاکنون اقدامات موثری برای جلوگیری از هرگونه مشکل توسط دولت انجام شده و جای هیچ نگرانی وجود ندارد، ضمن اینکه شرکت ها نیز باید در این مسیر برای دریافت به موقع ارز با بانک های عامل و بانک مرکزی نهایت همکاری را داشته باشند.

افزایش ۱۶ میلیون تخت روز بستری ناشی از عفونت بیمارستانی

مریم حضرتی  معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: بیماری های اکتسابی عفونی و عفونت های بیمارستانی یکی از شایعترین عوارض در همه جای دنیا بوده و امروزه به یکی از معضلات مهم زندگی سالم تبدیل شده است؛ به گونه ای که عوارض مالی ناشی از آن را در کشور های توسعه یافته 7.6 درصد و در سایرکشورها تا 19.1 درصد بیان می کنند.

وی گفت : طولانی شدن بستری بیمار در بیمارستان ، افزایش مقاومت های میکروبی و هزینه های مالی تحمیلی بر سیستم و فرد از جمله عواقب ناشی از عفونت های بیمارستانی است و آمارهای جدید در کشور های توسعه یافته اروپایی از افزایش 16 میلیون تخت روز بیمارستانی، 37 هزار مورد مرگ و 7 میلیون دلار هزینه تحمیلی خبر می دهد.

فناوری‌های سلامت دنیا بومی سازی شوند

 سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت اظهار کرد: بخشی از سفارش‌های استارت آپ‌های حوزه سلامت باید از سوی وزارت بهداشت باشد و چون در حوزه‌های مختلف به شدت تعصب روی ورود نکردن افراد غیرصنف، وجود دارد، ممکن است همراهی و همکاری با مدیران و فعالان کسب و کار‌های نوپا، در حد انتظار نباشد؛ لذا این نقد، بر وزارت بهداشت وارد است و زمان و مطالبه عمومی در آینده می‌تواند این مشکلات را برطرف کند.

وزیر بهداشت افزود: بیش از ۴ سال در مورد استفاده از فرصت‌های کسب و کار‌های نوپا صحبت کردیم. البته اقدامات زیرساختی بسیار خوبی در حوزه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در راستای شفاف سازی، پیشگیری از فساد، مصرف بی رویه خدمات، تجهیزات پزشکی و دارو و تقویت و توسعه پرونده الکترونیک سلامت در سطح ملی انجام شده یا در حال انجام است اما در حوزه‌هایی که با معیشت و زندگی روزمره مردم سر و کار دارد، توفیق چندانی نداشته ایم.

تغییر و تحولات اخیر در وزارت رفاه هیچ ارتباطی به بیمه سلامت ندارد

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تغییر و تحولات رخ داده در وزارت رفاه هیچ گونه ارتباطی با وزارت بهداشت و بیمه تامین اجتماعی ندارد و وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت تأکید می کند تا درمان مردم برای حفظ سلامتی آنها تحت سیاست‌گذاری‌های این وزارتخانه باشد.

حریرچی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی حوزه‌های مختلفی مانند بازنشستگی دارد و وزارت بهداشت در آن حوزه‌ها دخالت نکرده ولی در بخش درمان و بیمه با توجه به گستردگی زیادی که این بخش‌ها دارد، ترجیح دادیم که از سیاستگذاری های یکسانی در این خصوص تبعیت شود.

وی  با اشاره به اینکه مدیرانی بازنشسته در وزارت بهداشت فعالیت می کنند، بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی یا وزارتخانه ممکن است مدیرانی باشند که مشمول بازنشستگی بوده اما تا به این لحظه هیچ مصوبه یا بخشنامه‌ای به صورت قانونی در این خصوص اعلام نشده است و من شخصا نیز در این مسئله اظهارنظر نمی‌کنم.

پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان بدهی بیمه‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی

اصغری رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ما بر روی داروخانه های سرپایی دولتی حساب ویژه ای باز کرده‌ایم. باید توان این داروخانه ها افزایش یابد، تا داروهای خاص را خرید و عرضه کنند.

وی با اشاره به پرداخت معوقات بیمه به دانشگاه ها گفت: ۳ هزار میلیارد تومان از سوی بیمه سلامت و ۳ هزار میلیارد تومان از سوی تامین اجتماعی به دانشگاه‌ها تخصیص می یابد که با تزریق این ۶ هزار میلیارد تومان، بدهی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها تا حدودی کاهش پیدا کند، همچنینی ضروری است حداقل ۲۵ درصد از این منابع در دارو و تجهیزات هزینه شود.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری بیشتر برای تامین داروی مورد نیاز این تحریم نیز مانند دوره های گذشته با کمترین عارضه سپری شود، ما و همکارانمان تلاش می‌کنیم مردم در حوزه دارو و درمان دغدغه کمتری داشته باشند.

ارز دولتی تا پایان فروردین ۹۸ توزیع می‌شود

حسن هاشمی وزیر بهداشت گفت: نظارت‌ها در حوزه دارویی بیشتر نرم‌افزاری است به طوری که هر محصول از وقتی که از  گمرک وارد کشور می‌شود تا زمانی که به دست بیمه شده برسد کد خورده و همه داروها تحت تعقیب یا نظارت سازمان مربوطه قرار دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور هر یک گروه‌های خاص نظارتی خود را دارند، افزود: مردم در نظارت بر دارو و تجهیزات پزشکی می‌توانند از طریق سامانه سال 90 وزارت بهداشت را  یاری رسانده و هرگونه احتکار در شرکت‌های پخش یا تحویل دادن اقلام داروی به وسیله داروخانه‌ها را به ما گزارش کنند.

وی بیان کرد: قیمت‌ ارز  تا پایان فرودین 98 به همین نرخ 4200 تومانی است البته مکمل‌های خارجی که برای  بدنسازی و مصارف غیر دارویی هستند با ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد و دولت همه پیش بینی‌های لازم را برای تأمین ارز در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی کرده است و به مکمل ها ارز غیر رسمی تعلق می‌گیرد.

ابلاغ خدمات کدینگ دندان پزشکی به مراکز درمانی

قاسم صادقی رئیس اداره امور دندانپزشکی وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی در زمینه دهان و دندان موضوع  فرهنگ‌سازی برای  مسواک زدن و داشتن دندان‌های سالم است.

وی بیان کرد: امیدوارم بیمه خاص دندانپزشکی در کشور راه‌اندازی شود تا مشکل گرانی خدمات دندانپزشکی  و مشکل  مراجعه کم مردم برای سلامت دهان و دندان  هرچه سریعتر برطرف شود.

رئیس اداره امور دندانپزشکی وزارت بهداشت با اشاره به تعیین تعرفه‌های دندانپزشکی گفت: کارهای کارشناسی تعرفه دندانپزشکی مانند تعیین خدمات و کدینگ خدمات بررسی و دستورالعمل‌های لازم به مراکز درمانی ابلاغ شده است.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار