وزیر آموزش و پرورش در برنامه حالا خورشید:

تأثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی برای پایه دوازدهم است/ همه معلمان آموزشگاه‌ها مافیای کنکور نیستند

بطحایی گفت: تأثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی برای داوطلبانی است که امسال پایه دوازدهم را می‌گذارنند.

تأثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی برای پایه دوازدهم است/ همه کارکنان آموزشگاه‌ها مافیای کنکور نیستندبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه حالا خورشید و در مناظره با تعدادی از دانش آموزان کنکوری، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش کنکور سال 98 با تأثیر قطعی 30 درصدی سوابق تحصیلی برای داوطلبان برگزار می‌شود، موضوعی که تا امسال صرفا با تأثیر مثبت بوده است.

وی ادامه داد: این قانون فعلا برای دانش آموزانی اعمال خواهد شد که مهر امسال پایه دوازدهم را می‌گذارنند و سال 98 کنکور می‌دهند و معدل اخذ شده این دانش آموزان به طور تأثیر قطعی در کنکور اعمال می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره سایر داوطلبان کنکوری که سال‌های پیش دیپلم گرفته‌اند، گفت: برای این افراد باید مدلی را سازمان سنجش به شورای سنجش و پذیرش پیشنهاد کند و پس از بررسی‌های لازم تصمیم قطعی برای این گروه از داوطلبان مشخص شود؛ روش‌های تطبیقی که کارشناسان آن را تأیید کرده باشند.

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی داوطلبان کنکوری تا قبل از مهر مشخص می‌شود

بطحایی تصریح کرد: مدل پیشنهادی برای تأثیر سوابق تحصیلی داوطلبانی که سال‌های قبل دیپلم گرفته‌اند، باید تا پیش از مهر 97 مشخص شود و اکنون این موضوع در حال بررسی است و اصل را بر این قرار دادیم تا حقوق داوطلبان ضایع نشود.

وی ادامه داد: کسی که به طور مثال 6 سال پیش دیپلم گرفته، شرایط امتحان نهایی متفاوتی نسبت به شرایط فعلی داشته است بنابراین در شورای برنامه ریزی هماهنگی لازم انجام می‌شود تا در چنین مواردی  حقوق داوطلبان ضایع نشود.

یکی از دغدغه‌های اصلی اجرای مناسب امتحانات نهایی است

وزیر آموزش و پرورش درباره تضمین امنیت امتحانات نهایی گفت: اگر بنا باشد سهم امتحانات نهایی افزایش یابد، یکی از دغدغه‌های اصلی ما اجرای مناسب و عادلانه این امتحانات است و سعی داریم در توزیع سؤالات و تصحیح آن عوامل انسانی کمترین دخالت را داشته باشد.

بطحایی ادامه داد: امسال نسبت به سال‌های گذشته فرآیند برگزاری امتحانات نهایی را تغییر دادیم و خطاها را به صفر نزدیک کردیم که این روند برای امتحانات شهریور ماه همچنین آزمون‌های سال‌های آتی استمرار خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امنیت امتحانات نهایی تضمینی برای تأثیر سوابق تحصیلی است یا خیر، گفت: سعی کردیم در فرآیند برگزاری امتحانات خطا را به صفر نزدیک کنیم اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که به دلیل ترس از خطاها از اصلاح سیستم خودداری کنیم، همواره باید سایه غول کنکور را بر روح و روان دانش آموزان داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای تأمین امنیت امتحانات نگرانی ما آموزش و پرورشی را چندین برابر نیست و اگر به ضریب اطمینان نرسیم، تصمیمی را اعلام نمی‌کنیم.

بطحایی گفت: همواره به آموزش و پرورش این ایراد گرفته می‌شود که چرا آن را اصلاح نمی‌کنیم بنابراین وارد مسیر اصلاح شدیم و باید با مطالعات دقیق ایرادهای کار را بگیریم و گام‌های بعدی را برداریم.

وی با اشاره به موضوع اصل آزمون مدارس خاص برای دوره متوسطه اول گفت: برای حذف این آزمون‌ها مقاومت‌های بسیاری بود و همچنان هم این مقاومت‌ها وجود دارند اما این مسیر را پیش گرفتیم.

برخی عادت‌های غلط عامل مقاومت در برابر تغییرات است

وزیر آموزش و پرورش درباره فشار و مقاومت‌هایی که برای حذف آزمون‌ها وجود دارد، گفت: این فشار و تهدیدها را نه صرفا مافیای کنکور بلکه همین عاداتی که نسبت به شرکت‌های در کلاس‌های تقویتی کنکور برای خانواده‌ها نهادینه شده است، ایجاد می‌کند البته کسانی هم هستند که از این آزمون‌ها منافع مالی بالایی دارند.

وی تأکید کرد: همه افرادی که در آموزشگاه‌های علمی کار می‌کنند، مافیا نیستند و بسیاری از آنها برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت گام برمی‌دارند.

بطحایی افزود: تا زمانی که محدودیت‌های عرضه نسبت به تقاضا وجود دارد، برگزاری آزمون‌هایی مانند کنکور را شاهد هستیم اما باید فرآیند‌ها را به نحوی اصلاح کنیم که فساد و خطا به صفر نزدیک شود.

وی تصریح کرد: همه ابزارهای اندازه گیری دارای خطا هستند اما سعی می‌کنیم این درصد را به کمترین میزان خود برسانیم به همین علت است که تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور را از 30 درصد شروع کردیم.

90 درصد کرسی‌های دانشگاهی بدون آزمون هستند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 90 درصد دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرند، گفت: برای 10 درصد رشته‌ها آزمون وجود دارد و این آزمون باید کارکرد خودش را به درستی انجام که بهترین شرایط آن است که به قانون کنکور عمل کنیم و این اقدام به دور از هیجان و فضاسازی‌های رسانه‌ای باشد.

اما و اگرهای کاهش ساعت آموزشی در پایه دوازدهم

بطحایی درباره کاهش ساعت آموزشی برای پایه دوازدهم، ‌گفت: تا زمانی که کنکور به شکل فعلی وجود داشته باشد، تصمیم گرفتیم تا ساعت آموزشی که در پایه دوازدهم از 24 به 35 ساعت رسیده است، مورد بررسی قرار دهیم و برخی از دروسی که امتحان نهایی ندارند، تجمیعی ارائه شوند تا دانش آموزان پایه دوازدهم برای کنکور و امتحانات نهایی مشکل کمتری داشته باشند.

وی بیان کرد: این موضوع هنوز قطعی نشده است و در حال بررسی ابعاد مختلف هستیم تا بهترین راه حل را برای این موضوع انتخاب کنیم.

وزیر آموزش و پرروش گفت: امروز به جهت ساعات آموزشی و مهارت‌های تست زنی که در مدارس مورد توجه قرار می‌گیرد، معلم کمتر می‌تواند درباره سایر موارد مانند آسیب‌های اجتماعی با دانش آموزان گفتگو کند بنابراین باید درباره ساعت آموزشی تصمیم گیری درستی داشته باشیم.

بطحایی بیان کرد: از اول مهر ماه 2 ساعت آموزشی در دوره ابتدایی کاهش یافته است و این دو ساعت به مدارس واگذار می‌شود تا بنا بر شرایط برای دانش آموزان برنامه ریزی کنند که چنین اقدامی برای توجه بیشتر به مهارت‌های زندگی در دانش آموزان است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۱:۱۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
لطفا ساعات روبه ۲۴ساعت کاهش بدین تامابهتربتونیم کتاب هارودورکنیم
Iran (Islamic Republic of)
نگین
۱۸:۱۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
اینکه امسال درس ها سخت شده حقیقت نداره.درس های دوازدهم به شدت اسانتر از پیش دانشگاهی قدیم است .چون قصد پر کاربردی کردن دروس بوده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۲۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
سلام لطفا ساعات درسی دوازدهم را کاهش دهید حجم کتابها ومطالب سخت تر شده شما در نظر بگیرید اگر قرار باشد هرروز 8ساعت مدرسه باشیم دیگر زمانی برای دوره کردن دروس وامادگی برای کنکور نداریم .در ضمن مدارسی که دونوبته هستند باید کل هفته را در مدرسه باشند واین یک نوع تبعیض بین مدارس ثابت صبح وگردشی محسوب می شود
Iran (Islamic Republic of)
معصوم
۱۹:۳۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
سلام ازتون خواهش میکنم ساعات درسی رو به بیست وچهارساعت کاهش بدید و مثل پیش دانشگاهی های سابق ماهم سه روز در هفته تعطیل باشیم که بتونیم بخونیم ازتون خواهش میکنم هرچی بلا بود سرما اوردین که الان نصف بچه هایی که تو کلاس ما هستن از رشتشون ناراضین واز زندگی نا امید بابا مگه آسیب اجتماعی از کجا شروع میشه؟خب از همینجا ازتون خواهش میکنم ما که به زور رفتیم رشته ای که نمیخواستیم حداقل کمکمون کنید تو همین رشته ها موفق بشیم میدونم اینبارم مثله دوسال پیش صدامون به کسی نمیرسه اما حداقل عذاب وجدان نمیگیرم که نگفتم
آخرین اخبار