عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کرد؛

در برخی مناطق هنوز مدرسه نداریم/ بیش از هزار و ۵۰۰ بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان

محمد باسط درازهی گفت: نبود عدالت آموزشی و ناهمسان بودن توزیع سرمایه در آموزش و پرورش از علل اصلی ترک تحصیل است.

جایگاه علمی کشور در گرو حفظ شأن معلم است/ در برخی مناطق هنوز مدرسه نداریم/ بیش از هزار و ۵۰۰ بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستانبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد باسط درازهی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه پرسشگران درباره  توجه به عدالت آموزشی در مدارس اظهار کرد: در قانون اساسی آمده است که همه مردم حق بهره‌مندی از آموزش یکسان را دارند اما به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان، برخی شاخص‌های آموزشی پیشرفت چندانی نداشته و این استان فاصله معناداری با دیگر استان‌ها دارد. در واقع عدالت آموزشی به دنبال عدالت اجتماعی شکل خواهد گرفت.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان هزار و 556  بازمانده از تحصیل دارد که 27 هزار و 129  نفر در مقطع ابتدایی هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه این مشکلات ناشی از اولویت نداشتن آموزش و پرورش در دولت‌ها است، تصریح کرد: ژاپن حدود 220 میلیارد دلار برای آموزش و پرورش هزینه می‌کند، رقمی که 50 برابر بیشتر از ایران است، از این رو باید تدبیری اندیشید تا در قانون گذاری‌ها و تخصیص اعتبارات کشور، توجهی بیشتر به آموزش و پرورش شود، چرا که مجلس در این موضوع اشراف دارد برای ارتقای جایگاه علمی کشور باید حرمت و شأن معلم حفظ شود.

درازهی با اشاره به موضوع فضای آموزشی مدارس گفت: استان‌های تهران و سیستان و بلوچستان از نظر فضای آموزشی نامناسب‌ترین فضاها را دارند که کمک خیرین را می‌طلبند.

تنوع مدارس باعث تبعیض است

وی با بیان اینکه باید نظام آموزش و پرورش یکپارچه باشد اظهار کرد: تنوع مدارس باعث تبعیض شده است و در استان‌های مختلف شاهد این موضوع هستیم، برخی استان‌ها هنوز مدرسه ندارند و برخی در شرایط آموزشی قابل قبولی تحصیل می‌کنند در چنین شرایطی بهتر است مدارس در قالب یک نظام آموزشی واحد باشند و سرانه نسبت به جمعیت تقسیم شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: برای رسیدن به عدالت آموزشی باید همه افراد را زیر یک چتر ببینیم و بودجه مناطق مرزی و کمتر برخورداری را که اغلب به صورت مدارس شبانه روزی تأمین می‌شود افزایش یابد.

درازهی ناهمسان بودن توزیع سرمایه در آموزش و پرورش را یکی از علل اصلی ترک تحصیل دانست و گفت: به تدریج که از تهران دور می‌شویم شاهد نامناسب بودن بضاعت مالی مردم هستیم و حتی می‌بینیم در روستایی درآمد یک خانواده کمتر از هزینه‌ای است که در ماه برای تحصیل یک دانش‌آموز در پایتخت صرف می‌شود.

انتهای پیام /

جایگاه علمی کشور در گرو حفظ شأن معلم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار