شاه آبادی: راهکار ویژه پیشگیری از سوانح را هنرمندان رسانه ملی ارائه می‌‎دهند/وزیر بهداشت: صداوسیما باید فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه را جا بیندازد

رسانه ملی کار پویش ملی 30-60# دومین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث را شروع کرده و باید با تولید برنامه‌های فاخر و تأثیرگذار، آموزش و فرهنگسازی را جدی‌تر دنبال کند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو، دومین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث با محوریت پویش ملی 30-60# و حضور وزیر بهداشت، معاون صدای صداوسیما، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، رئیس کل بیمه‌های مرکزی و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، افتتاح شد.

جشنواره‌ای که به منصه بروز و ظهور رسید تا سوانح و حوادث جاده‌ای را آسیب‌شناسی کند اما این بار نه به سبک برخی متظاهرانه و نمادین، بلکه به تعبیر صدیقه اعتماد سعید رئیس رادیو سلامت این کار علمی و دقیق در صداوسیما پیگیری می‌شود. چرا که به استناد آمار رسمی پزشکی قانونی کشور در شهریورماه هر سال شاهد بیشترین آمار قربانیان حوادث ترافیکی هستیم، این آمار بالای جان‌باختگان حوادث جاده‌ای یک تلنگری بود تا یک نگاه جدی‌تری را چاشنی پرداخت‌های رسانه‌ای به این موضوع مهم و خطیر اما مغفول‌مانده کنیم.

اعتماد سعید چهار عامل خواب‌آلودگی و عدم تمرکز، عدم رعایت مهندسی مبلمان جاده‌ای، افزایش تردد در 30 کیلومتری شهر و عدم سرعت مناسب را جزو اتفاقاتی دانست که باعث تشدید تصادفات و سوانح جاده‌ای می‌شود. به همین دلیل نام پویش را 30-60# گذاشته‌ایم که حدود 60 درصد تصادفات در فاصله 30 کیلومتری شهرهای مقصد اتفاق می‌افتد و منجر به فوت می‌شود.

وی در خاتمه افزود: ان‌شاالله در چهارم اردیبهشت ماه همزمان با روز رادیو شاهد اختتامیه این جشنواره خواهیم بود و شهرها و استان‌هایی که در کاهش تصادفات منجر به فوت اقدامات موثری انجام داده باشند هدایای مناسب و ارزنده‌ای از سوی رسانه ملی به مسئولان ذیربط اهداء خواهد شد.

حمید شاه آبادی معاون صدای جمهوری اسلامی ایران در ادامه این برنامه بر عزم جدی همه نهادها و دستگاه‌های قانون‌گذار و اجرایی کشور اشاره کرد و گفت: بسیار خرسندم که می‌بینم دستگاه‌های قانون‌گذار و اجرایی کشور پا به میدان پیشگیری از سوانح و حوادث جاده‌ای گذاشته‌اند. مطمئناً با حضور شما این لکه‌ای که بر تارک فرهنگ و امنیت کشور نشسته، از بین می‌رود.واقعیت این است انتخاب این اقدام یعنی پرداخت رسانه‌ای بر موضوع کاهش تصادفات جاده‌ای یک اقدام هوشمندانه‌ای بود.

وی در ادامه اضافه کرد: وقت آن فرارسیده موضوع پیشگیری از سوانح جاده‌ای را از فضای گفتاری خارج کنیم و به سمت عمل و اتفاقات اجرایی پیش برویم. شایسته است که این اتفاق بزرگ توسط صداوسیما شروع شده و تهیه‌کنندگان و هنرمندان خوش ذوق به میدان بیایند و کارهای راهبردی ویژه‌ای را در معرض دید مخاطبان قرار دهند چرا که تولیدات فاخر و تأثیرگذار در لحظات خاص آنقدر موثر عمل می‌کنند که ساعت‌ها صحبت و مکالمه این تأثیرگذاری را ندارد. بنابراین این هدف را هنرمندان ما به بهترین شکل ممکن می‌توانند به مرحله اجرا برسانند تا رانندگانی که بیشترین ارتباط رسانه‌ای را با ما رادیویی‌ها دارند پیش‌قراول پیشگیری و کاهش این آمارهای وحشتناک تصادفات جاده‌ای بشوند.

معاون رئیس سازمان صداوسیما گفت: باید به این نکته توجه کرد برای یادآوری و تأثیرگذاری بر ذهن مخاطب حتماً باید با سلیقه عمل کرد. مثلا چقدر خوب است که در 30 کیلومتری جاده‌ها در منطقه خطرساز و آسیب‌ساز جاده‌ای ایستگاه‌هایی راه‌اندازی شوند که فضای شاد، مفرح و خاطره انگیزی را برای مخاطبان رقم بزنند.

سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا ضمن ارائه گزارشی از تعداد خودروها و سوانح جاده‌ای تأکید کرد: مثلث راننده، خودرو و جاده حرف‌ اصلی را می‌زند و بعداز آن حتماٌ باید به امداد و نجات و شرایط محیطی هم توجه کرد. ما نیاز داریم قوانین مربوط به رانندگی حتماً اصلاح شوند و بیمه به کسانی اختصاص پیدا کند که کمتر تصادف می‌کنند. حتی این نکته را تقدیم مجلسی‌ها هم کرده‌ایم که البته با تصویب قانونی، رانندگان پرتصادف و پرخطر نمره منفی می‌گیرند.

شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بر آموزش مداوم توسط رسانه‌ملی تأکید کرد که انتظار می‌رود صداوسیما و دیگر رسانه‌های جمعی به کمک فرهنگسازی رانندگی و کاهش حوادث جاده‌ای بیایند.

او افزود: می‌دانید که زمانی نبستن کمربند ایمنی یک معضل بزرگ بود و امروز با فرهنگسازی رسانه‌ای این موضوع به یک اپیدمی در مصرف رانندگان تبدیل شده و البته امیدواریم هرچه زودتر برای سرنشینان صندلی‌های عقب اتومبیل هم این جریمه‌ها و توجهات رسانه‌ای اعمال شود.

قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این مراسم حضور داشت و تأکید کرد: متأسفم که خودروسازان ما عزم‌شان در افزایش کشته‌هاست یا کاهش...! واقعیت این است ما در خودروسازی به مردم ظلم کرده‌ایم. این انتظار را دارم در فضای مجازی آنقدر که برخی خبرهای پیش‌پا افتاده اهمیت می‌دهند و پویش و کمپین حمایتی تشکیل می‌دهند از این نوع اخبار غفلت نکنند و برای جان آدم‌ها بیش از امروز ارزش قائل شوند.

وی افزود: رسالت صداوسیما سنگین است که مثل همیشه کمک‌یار ما در فرهنگسازی جامعه باشد و این بار فرهنگ ترافیک که در فقر و تنگدستگی قرار دارد با مداومت پرورش و آموزش به یک شادابی و نشاط دست پیدا کند و سال‌های آینده جشن کاهش سوانح و تصادفات و اپیدمی یک فرهنگ غنی را در کنار هم برپا کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: رادیو ، صدا و سیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار