نجات یک قلاده رودک در آستانه اشرفیه

یک قلاده رودک(گورکن) با تلاش ماموران یگان حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه نجات یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛جعفر میرزایی رئیس اداره محیط زیست شهرستان آستانه اشرفیه گفت: یک قلاده رودک (گورکن) که در تله سیمی گرفتار شده بود با اطلاع رسانی به موقع یکی از دوستداران علاقمند به حیات وحش در روستای لفوت آستانه اشرفیه با تلاش ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان نجات یافت .
وی افزود: پس از اطلاع رسانی،  ماموران یگان حفاظت بلافاصله به محل اعزام شدند و پس از آرام سازی و مهار، حیوان را با احتیاط از تله رها و برای تیمار به اداره محیط زیست منتقل کردند.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان آستانه اشرفیه گفت: خوشبختانه با اطلاع و حضور به موقع ماموران آسیب جدی به حیوان وارد نشده بود و پس از اطمینان از سلامت جانور، رودک در زیستگاه جنگلی روستای صفرابسته این شهرستان و در شرایطی ایمن رها سازی شد.
جعفر میرزایی تصریح کرد: شهروندان در صورت مشاهده وحوش مصدوم یا گرفتار شده در دام به هیچ عنوان به آن‌ها نزدیک نشوند، چون وحوش در این مواقع بسیار خشن و خطرناک هستند و احتمال آسیب رساندن به انسان بالاست وهرچه سریعتر به نزدیک‌ترین اداره محیط زیست یا پایگاه آتش نشانی اطلاع داده شود.
رودک یا گورکن جثه‌ای به اندازه سگ متوسط، دست و پای کوتاه و ناخن‌های بسیار بلند با پنجه‌ها و آرواره‌های بسیار قدرتمند دارد که هر دشمن طبیعی را از رویارویی با خود دچار تردید جدی می‌کند .
دم کوتاه و کلفت، رنگ پشت خاکستری، رنگ زیر شکم و پا‌ها تیره‌تر و وجود نوار‌های پهن سیاه و سفید روی سر از دیگر مشخصات شاخص ظاهری این حیوان زیباست.
گورکن‌ها عموماً حیوانات خجالتی و شبگرد بوده و روز را در لانه‌های زیرزمینی می‌گذرانند و شب‌ها برای شکار و تغذیه بیرون می‌روند. گورکن‌ها هم انفرادی و هم گروهی زندگی می‌کنند. همهٔ انواع گورکن‌ها مهارت زیادی در حفر کردن زمین دارند و با استفاده از چنگال‌های دراز پا‌های جلوی خود، زمین را می‌کنند تا غذا به دست آورند یا نقب بزنند. گورکن‌ها بطور کلی موجوداتی بی‌آزارند و با وجود دندان‌های قوی بیشتر از طعمه‌های کوچک و گیاهان تغذیه می‌کنند. بینایی آن‌ها ضعیف است، ولی حس بویایی و شنوایی بسیار بالایی دارند.

 

انتهای پیام / ق

یک قلاده رودک  گرفتار در تله سیمی در آستانه اشرفیه نجات یافت

 

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.