باشگاه خبرنگاران جوان مشهد گزارش می دهد؛

عید قربان، عید نمایش تسلیم و رضا

از آموزه های دینی اسلام برای تکامل و رشد انسان ها، ایثار از جان و مال در راه خداوند یکتا است؛ به این معنا که انسان، همه دارایی ها و امکاناتش را امانتی الهی نزد خود بداند که باید در راه بندگی اش هزینه کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ در تعالیم دینی اسلام چهار روز است که به عنوان عید تعیین گشته است که عبارتند از: عید فطر، عید قربان، عید غدیر و روز جمعه که در این میان عید قربان یکی از اعیاد مهم و بزرگ مسلمانان به شمار می‌رود، به نحوی که برخلاف بسیاری از اعیاد، مورد اختلاف نبوده و همه مسلمانان این روز را عید محسوب می‌کنند.
 
عید قربان، عید نمایش تسلیم و رضا
 
در این روز خداوند به ابراهیم نبی فرمان داد تا اسماعیلش را قربانی کند؛ ابراهیم رفت تا رها شود از تعلقات دنیایی، رها شود از بند‌های نیاز تا به بی نیازی پروردگارش برسد تا درخت بندگی برای همیشه سبز بماند و تا ابد شکوفه بار؛ اما خداوند قوچی را توسط فرشته وحی فرستاد تا ابراهیم نبی آن را به جای اسماعیل ذبح کند و ناگهان این چنین خطاب الهی بر آسمان منا طنین انداز شد:‌ای ابراهیم! رها ساز فرزندت را تا صله‌ی عطایم را در دامن وفا و عهد تو نهم...

تو از این آزمون الهی سربلند بیرون آمدی؛ دوستی با حضرت دوست گوارایت باد.

عید قربان یکی از اعیاد بزرگ و مبارک مسلمانان است؛ خداوند متعال در آیات آسمانی قرآن کریم در چنین روزی به ابراهیم نبی فرمود: تا فرزندش اسماعیل را به درگاه باری تعالی قربانی کند و حضرت ابراهیم مامور شد تا اسماعیلش را به قربانگاه ببرد ؛ سنت قربانی کردن در روز عید قربان در سرزمین منا به یاد آن رخداد عظیم تاریخی است.

قربانی کردن نیز نمادی از قطع دلبستگی و وابستگی ها و ایثار مال و جان در راه رضای خداوند منان اکه در دین مبین اسلام سفارش شده است ، زیرا که این عمل موجب تقرب انسان به درگاه حضرت حق می‌شود.

آنچه که در این جریان اثرگذار است و موجب نزدیکی به خدا می‌شود تقوا، اطاعت پذیری و حرکت برای انجام دستورات خداست و خداوند در آیه 37 سوره حج می‌فرماید: ((هرگز گوشت‌ها و خون هایشان به خدا نمی‌رسد؛ بلکه تقوای شما به او می‌رسد)).
 

یکی از سنت‌های نیکوی الهی قربانی کردن است


حجت الاسلام والمسلمین نبویان کارشناس دینی درباره سنت قربانی کرده با اشاره به جایگاه قربانی کردن در دین اسلام گفت: یکی از سنت‌های نیکوی الهی قربانی کردن است و امامان معصوم (ع) تاکیدات بسیاری برای انجام این سنت الهی داشتند.

وی افزود: قربانی کردن باعث نزدیکی انسان به خدا می‌شود و هنگامی که نخستین قطره خون قربانی به زمین می‌ریزد خدای متعال گناهان صاحب آن قربانی را می‌بخشد؛ در روز عید قربان بر کسانی که مشغول اعمال حج هستند قربانی کردن در سرزمین منا واجب است.
 
عید قربان، عید نمایش تسلیم و رضا
حجت الاسلام نبویان گفت: انسان می‌تواند بعد از قربانی کردن مقداری از گوشت قربانی را برای خود نگه دارد و ما بقی آنرا میان فقرا و نیازمندان تقسیم کند.

به یاد این روز تاریخی مسلمانان هر سال در این روز قربانی می کنند و در برخی از مناطق  این آئین با شکوه و عظمت برگزار می‌شود.

در خراسان رضوی به ویژه مشهد الرضا حال و هوای خاصی وجود دارد ؛ در روز عید بزرگ مسلمانان عید قربان ،  مشهد الرضا غرق در شور و سرور است.

آستان مصفای رضوی مثل همیشه می درخشد و بوی عود و عنبر و گلاب در همه صحن ها و رواق‌ها به مشام می‌رسد ؛ دلدادگان در فضای معنوی بارگاه رضوی گرد هم آمده‌اند و استجابت دعاهایشان را از امام مهربانی‌ها طلب می‌کنند.

 

برگزاری ویژه‌برنامه‎های جشن عید قربان در حرم مطهر امام رضا(ع)

 

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی از برگزاری جشن روز عید قربان در رواق امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: این برنامه‌ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ با حضور مسئولان کشوری و لشکری، خادمان امام هشتم(ع) و همچنین زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی برگزار می‌شود.

وی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی حسینی را سخنران مراسم جشن روز عید قربان اعلام کرد و افزود: در این مراسم مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به مدیحه‌سرایی و مولودی‌خوانی می‎پردازند.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: ویژه برنامه‎های اختصاصی زائران غیر ایرانی نیز در حرم مطهر رضوی‎ با هدف تبیین جایگاه ولایت  برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی افزود: نماز عید سعید قربان روز چهارشنبه ۳۱ مرداد به امامت آیت الله سید احمد علم الهدی ، امام جمعه مشهد ساعت 7 صبح در صحن جامع رضوی و رواق امام خمینی (ره)  اقامه می شود.

 
انتهای پیام//ج.ر
 
گزارشگر:سید جواد رحمانیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار