لبنان و لزوم آمادگی در برابر فتنه‌ای جدید؛

دست برادری حریری با بن سلمان سعودی

عربستان به دنبال تغییرجایگاه مقاومت لبنان و غرق این کشور در فتنه، سناریوی جدیدی برای ایجاد تنش در لبنان و منطقه طراحی کرده است.

 

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سعد حریری به عنوان مأمور تشکیل کابینه جدید لبنان، پس از پیروزی حزب الله در انتخابات پارلمان تلاش می کند تا روند تشکیل کابینه را به تاخیر بیاندازد و حضور حزب الله در تصمیم گیری های سیاسی لبنان را کمرنگ و یا حتی حذف کند.در همین راستا هم حریری تهدید کرده  " در صورتی که  برخی  از احزاب این کشور بر احیای روابط بیروت- دمشق اصرار کنند، دولت جدید لبنان را تشکیل نمی دهد" .برخی تحلیلگران بر این باورند که این اقدامات را می توان متاثر از سیاست غربی ها و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دانست که حریری حکم  سرباز آنها در لبنان را پیدا کرده که برای حذف حزب الله و کاهش قدرت جبهه مقاومت دست به هر اقدامی می زند، حتی اگر از او خواسته شود برای رسیدن به این هدف، به صورت نمایشی به همراه خانواده اش به گروگان گرفته شود!

سعدالدین رفیق حریری  دومین پسر رفیق حریری، سیاست‌مدار لبنانی و نخست وزیر سابق این کشور یکی از رهبران ائتلاف ۱۴ مارس است که  سه سال پس از زندگی در خارج از لبنان در  سال ۲۰۱۶ برای بار دوم به عنوان نخست وزیر لبنان انتخاب شد، اما سال بعد  با تقدیم استعفایش به دوره  نخست وزیری اش پایان داد. حریری که از او به عنوان قوی ترین چهره جنبش ۱۴ مارس یاد می شود، علاوه بر شناسنامه لبنانی  تابعیت سعودی و فرانسوی هم دارد.

حریری لبنان را به سوی فتنه ای جدید می برد

تفاوت سیاست های حریری پدربا پسر

 روابط قوی سعد حریری با خانواده  پادشاهی عربستان و همسویی اش با سیاست های ضد ایرانی آنها در حالی کاملا شناخته شده است که رفیق حریری بر خلاف پسرش،  روابط دیپلماتیک و رویکرد خوبی نسبت به ایران و سوریه داشت، تا جایی که رهبر انقلاب در دیدار با رفیق حریری از نقش دولت لبنان در تقویت مقاومت اسلامی تجلیل می‌کند و آن را عامل مضاعفی برای برقراری روابط صمیمی و کاری با دولت دوست خود در لبنان می‌داند که این سخنان از علاقه متقابل، رابطه‌ای صمیمی و استراتژیک تهران با بیروت همچنین شخص رفیق حریری حکایت می کند. به اعتراف خود رفیق حریری، ایران تأثیر بسیار زیادی در خروج اشغالگران صهیونیست و حفظ ثبات و آرامش در این کشور داشته است. او پیش‌ از دیدار با رهبر معظم انقلاب گفته بود که خروج اشغالگران صهیونیست از لبنان نتیجه مقاومت دولت، ملت و حمایت‌های کشورهای دوست از جمله ایران بوده است.

سعد حریری بیشتر اوقات خود را در عربستان می‌گذراند و انتخاب اسم  "عبدالعزیز" برای نامگذاری یکی از فرزندانش  علاقه اش به خاندان سعودی را کاملا نمایان می کند. خانواده الحریری همچنین مبالغ هنگفتی در شرکت های عربستانی سرمایه گذاری کرده اند و دارایی های زیادی در این کشور دارند که همگی از نزدیکی آنها با خاندان سعودی حکایت می کند. بااین حال به عقیده برخی تحلیلگران حریری که پس از ترور پدرش وارد عرصه سياست لبنان شد، هوش و استعداد کافی برای غوطه‌ور شدن در دنیای پر پیچ و خم سیاسی را از خود نشان نداد که همین امر باعث شد تا سیاستمداران لبنانی و  مقامات سعودی بیش از اینکه روی  سعد به عنوان یک سیاستمدار حساب باز کنند او را  تاجری خوشگذران بدانند که به دنیای سیاست علاقه زیادی ندارد.

حریری لبنان را به سوی فتنه ای جدید می برد

جبهه مقاومت، تفکری غالب در لبنان

حریری پس از پیروزی ائتلاف دوگانه شیعه متشکل از امل و حزب الله  در انتخابات پارلمانی لبنان تلاش می کند تشکیل کابینه را  تا اعلام نتیجه دادگاه ترور پدرش به تاخیر بیاندازد و هدفش از ایجتد وقفه این  است که  ایران و حزب الله به عنوان مقصر معرفی شوند تا لبنان در هرج و مرج و اتفاقات ناگوار فرو رفته و در نهایت حزب الله توسط جامعه از روند سیاسی کشور حذف شود. نبیه بری رئیس پارلمان لبنان اما به سخنان اخیر حریری در خصوص لزوم قطع رابطه میان لبنان و سوریه برای تشکیل کابینه واکنش نشان داد و تاکید کرد که سخنان نخست وزیر لبنان در مورد رابطه با سوریه غیر واقعی و بی فایده  بوده و  دمشق و بیروت  روابط دیپلماتیک خوبی دارن، او همچنین تاکید کرد که  خود حریری چند ماه قبل سفیر لبنان در سوریه را تعیین کرده است. علاوه براین میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان که حزب الله نقش زیادی در پیروزی او داشته هم از سعد حریری خواست که کابینه جدید خود را هرچه سریع تر تشکیل دهد.

سال گذشته زمانی  که حریری در عربستان سعودی به سر می‌برد به منظور تضعیف یا حذف تفکر مقاومت در لبنان در حرکتی غیر منتظره استعفای خود را اعلام و  دلیل این اقدام خود را نقش ایران در بی‌ثباتی لبنان عنوان کرد . او در بیانیه‌ای ادعا کرد که "مواضع حزب‌الله لبنان بر برادران عرب ما تاثیر گذاشته و یا امنیت و ثبات کشورهایشان را هدف قرار داده است به همین دلیل آنها را نمی‌پذیرد". این درحالی است که منظور او از "برادران عرب ما" شخصی غیر از بن سلمان سعودی نبود، فردی که در چند سال گذشته از حضور ایران و جبهه مقاومت در منطقه و مقابله با سیاست های خصمانه آن ها به شدت زخم خورده است. در همین زمان میشل عون رئیس جمهور لبنان در گفت‌وگویی با ابراز نارضایتی از روشن نبودن وضعیت  نخست وزیر کشورش در عربستان، مقامات ریاض را متهم کرد که حریری را حبس و وادار به کناره‌گیری کرد‌ه‌اند. 

حریری لبنان را به سوی فتنه ای جدید می برد

تلاش ها برای خروج حزب الله از کابینه آینده

بحث‌ها و حاشیه‌هایی که گروگان گیری نمایشی و استعفاگونه سعد حریری ایجاد کرد، مدت ها ادامه داشت، تا جایی که رویترز این طور نوشت که، عربستان از مدت‌ها پیش در تلاش برای تضعیف موقعیت حزب‌الله بوده، چراکه آن ها اصلی‌ترین قدرت سیاسی لبنان و بخشی از ائتلاف حاکم بر این کشور هستند. همچنین محافل نزدیک به سعد حریری به رویترز گفته‌اند که عربستان، حریری یا همان متحد دیرین خود را چون عزمی برای مقابله با حزب‌الله نداشت را کنار گذاشته است. چند منبع لبنانی دیگر هم اطلاعاتی به رویترز داده و مدعی شدند که ریاض می‌خواهد بهاء حریری، برادر بزرگ‌تر سعد را جایگزین او کند و از خانواده حریری خواسته شده با بهاء بیعت کنند.سعودی ها هم البته هرگونه گمانه‌زنی در زمینه وادار کردن حریری به استعفا را رد کرده و او را در تصمیم‌گیری مختار می‌دانند و تاکنون هم هیچ یک از مقامات عربستان درباره این گمانه‌زنی‌ها توضیحی به رسانه ها نداده‌اند.

حریری لبنان را به سوی فتنه ای جدید می برد

علاقه  و همراهی با سعودی ها موجب اتخاذ مواضعی ضد ایرانی در سخنان در چند ماه اخیر حریری شده بود و این اتفاق سبب شد تا او به اختیار خود به سناریوی گروگان گیری نمایشی در ریاض ورود پیدا کرده تا بتواند حضور حزب الله و جبهه مقاومت را در لبنان و منطقه کمرنگ کند، به طوری که  به گزارش اسپوتنیک او پس از استعفا از سمت خود در ریاض مدعی شده که هر جا ایران حضور یابد، فتنه به وجود می‌آید و با اشاره به این‌که دست‌های ایران در منطقه قطع خواهند شد، ادعا کرده که ایران تلاش می‌کند جهان عرب را ویران کند و این شر به خودش باز خواهد گشت. او همچنین با اشاره به  پیروزی حزب الله  در انتخابات پارلمانی لبنان گفته بود که نمی‌خواهد حزبی را در ترکیب دولت خود داشته باشد که عملا در امور داخلی کشورهای عربی منطقه دخالت و در مناقشات سیاسی منطقه نقش دارد و این گونه بود که بیان مواضع و سیاست های آمریکا و متحدانش به ویژه سعودی ها و تلاش برای تامین منافع آن ها در صحبت های حریری به عنوان نخست وزیر لبنان بیش از گذشته نمایان شد.

سید هادی سید افقهی کارشناس ارشد منطقه در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان تاکید می کند که  حضور حزب الله در کنار ارتش سوریه و مبارزه و نابودی گروه های تروریستی به شدت برای آمریکا و همپیماناش به ویژه سعودی ها دردناک بود و با وجود هزینه های گزاف  و در حالی که  خود را برای برگزاری جشن سرنگونی حکومت سوریه آماده می کردند، در حوزه میدانی شکست خوردند. افقهی با بیان اینکه  سعد حریری و حزب چهارده مارس استقلال عملی از خود ندارند و در نظام سیاسی کشور خود هم شکست خورده و نتوانستند اکثریت آرای فراکسیون سنتی خود را کسب کنند، معتقد است که با این حال آمریکا و همپیمانانش پس از این دو شکست اجازه نخواهند داد که حکومتی با حضور اکثریت حزب الله و همسو با جبهه مقاومت تشکیل شود.

پاریس، ضلع مکمل سناریوی گروگان گیری

سعد حریری پس از اجرای گروگان گیری نمایشی ریاض را به مقصد  پاریس ترک کرد.  این سفر قبل از هرچیز نشان دهنده تمایل فرانسه برای حفظ جایگاهی ویژه در لبنان و ایفای نقشی محوری در منطقه بود. نخست وزیر مستعفی لبنان به همراه همسر و فرزند ارشد خود راهی پاریس شد تا آن طور که گفته شد چند روزی را استراحت کند. با انتشار این خبر گمانه زنی ها درمورد نقش  فرانسه در موضوع حریری شدت گرفت و برخی تحلیلگران این فرضیه را مطرح می کردند که  شخص ماکرون،  با ورود به موضوع حریری چند هدف را دنبال کرده که مهمترین آن  فراهم کردن بستر لازم برای تحقق نقش محوری پاریس در خاورمیانه بود. پیشینه روابط نزدیک فرانسه و لبنان به قرن شانزدهم میلادی باز می گردد که در آن لبنان مستعمره فرانسه بود و مرزهای این کشور با سوریه هم در همین دوره تعیین شد و پس از آن پاریس همواره در تلاش بود تا  از لبنان، به عنوان کشوری منحصر به فرد از نظر تنوع مذاهب، پایگاهی برای نفوذ خود در خاورمیانه بسازد. بر اساس قانون اساسی لبنان پست های ریاست جمهوری و نخست وزیری به ترتیب میان جامعه مسیحی و مسلمان این کشور تقسیم شده است. دونی بوشار، کارشناس مسائل خاورمیانه در انستیتو روابط بین الملل فرانسه معتقد است که این کشور در لبنان روابط ویژه ای با سه جامعه عمده مذهبی از جمله شیعیان دارد و او نقطه قوت فرانسه در پرونده لبنان را گفت و گو با همه طرف ها می داند.

 

حریری لبنان را به سوی فتنه ای جدید می برد

حزب الله، واقعیتی غیر قابل انکار

عربستان با برنامه ریزی برای گروگان گیری نمایشی حریری و اجبار او به استعفا در جهت حذف سیاسی و خلع سلاح نظامی حزب الله تلاش کرد، آنها می خواستند با این شیوه ابتدایی هم حزب الله را از میان بردارند و هم فرانسه با نفوذ در منطقه به منافع خود دست یابد.  سفری که حریری به ریاض و بعد از آن به پاریس داشت ، همچنین حضور بن سلمان به لبنان و برگزاری دیدار دوستانه در فرانسه همگی  از  تلاشی پشت پرده آنها برای تضعیف جبهه مقاومت حکایت می کند و بیش از پیش نمایشی  بودن گروگانگیری حریری و خانواده اش را نشان می دهد. هرچند که این سناریو  عقیم ماند نباید فراموش کرد که  اگر رهبران داخلی لبنان که مخالف حزب الله هستند، از اقدامات ریاض حمایت کنند، این کشور برای بار دیگر چنان دچار  شکاف های عمیق سیاسی خواهد شد که امید برای تشکل دولت مقتدری که بین تمام احزاب و گروهها از مقبولیت لازم برخوردار باشد را کاملا دور از تصور می کند و این همان سناریوی مورد انتظار تل آویو است. باوجود این برنامه سازی و سناریو پردازی ها   نیروهای مقاومت همچنان در میان افکار عمومی لبنان  از جایگاه خوبی برخوردارند و مردم این کشور شاهد نقش آفرینی حزب الله در مواجهه با اقدامات تروریستی چه در لبنان و چه در خارج آن بوده اند، آنها می دانند اگر مقاومت نیروهای این گروه نبود، کشورشان دچار  سرنوشتی مشابه سوریه یا عراق می شد و با علم به همین موارد است که به شدت مخالف  دخالت های ریاض در بیروت و هم سویی رهبران گروه های سیاسی لبنان با آمریکا هستند و در مقابل آن سکوت نمی کنند.

گزارش از سیدمحسن حسینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۰۰:۱۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
همه چیز را پول تعیین. میکند ..خیلی ها فرصت طلب و بی اخلاق و بی دین اند .و فقط بفکر خوذشون هستند و بس .حاضرند همه کاری کنند تا پول مفت گیرشون بیاد .همه جیز را زیر پا میگذارند .اینها در خط یزید اند و با حق می‌جنگند .الان جنگ بین حق و باطل است .تاریخ تکرار میشود .خیلی ها بخاطر این دینای کوتاه مدت سر سپرده میشوند و همه چیز را ارزان میفروشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
اینکه امام میگفتند آمریکا شیطان بزرگه یعنی این . نوکرهاش رو با وسوسه هاش میفرسته سراغ اونائیکه چشماشون رو خواب گرفته .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۵۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
واقعانمیدونم چی بایدبگم
Saudi Arabia
مصمم
۱۶:۵۹ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
باطل جَوَلان دارد و مثل بادکنک پف می کند اما آنچه ماندنی و پایدار است آن حق است ، چون پیروزی حق را خداوند قادر متعال تضمین کرده و یاری می کند و یاری خداوند برای پیروزی حق کافی است ، خیلی حکومت ها ی قوی تر از آل سعود براحتی نابود شده اند و جَوَلان آل سعود به لطف دلارهای نفتی هم خیلی دوام نخواهد داشت هر چند صد ها سال هم ادامه داشته باشد مهم نیست چون قرارگاه اصلی جای دیگر است و خداوند فرموده من کفار را در این دنیا تا حدودی بر خوردار می کنم و این برخورداری باتلاق این دشمنان خداست نه وسیله سعادت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
بن سلمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
لبنانی ها چطور قبول میکنند آدمی با تابعیت بیگانه نخست وزیرشان باشد!؟ مگر یک نفر نسبت به چند کشور آنهم تا این حد متفاوت میتواند متعهد باشد؟ باید با جمع آوری مستندات قانونی نسبت به سلب مسئولیت از این فرصت طلب مزدور اقدام شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
چطور اینجا تو کشور خودمون میشه ، دو تابعیتی داشته باشیم؟ اونوقت اونجا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
بن سلمان ملعون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
هر دوستی یه روزی ممکنه یه روزی دشمن آدم بشه ،بخاطر همینه همیشه باید حد وحدود نگه داشت در دوستی هم.

وقتی هموطن آدم به کشورش خیانت می کنه ومنافع ملت ونظام را به دشمن میفروشه از خارجی دیگه توقع وفا داری نباید داشت.

گروه هایی هم که الان با ما دوست هستن واز تکنولوژی ما استفاده میکنن ممکنه یه روزی دشمن ما شده ضد ما استفاده کنند نباید همیشه رو بازی کرد.
Pakistan
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
خوشم میاد ایران چقدر ابهت داره همه جا ایران ایران راه افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
درود بر ایران اسلامی
Germany
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
مرگ بر بن سلمان درود بر ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
دست برداری آل سعود و حریری مگه بن سلمان هم از اینکارا بلده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
مرگ بر آل سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
به عکسی که بامکرون انداخته انددرست دقت وتامل کنیدخیلی مسائل وسئوال است؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
خدا به فریاد مردم لبنان برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
آل سعود که قابل اعتماد نیست مردم لبنان باید یک کاری بکنند این وهابی ها بهشون آسیب نرسانند
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۰۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
شایدوقتش شده بعدازاعمال نظرفرانسه درتصویب قانون حاکمیتی لبنان که برخلاف قوانین بین المللی وبرعکس ترکیب جمعیتی چگونگی انتخاب ریس جمهور،نخست وزیرورئیس مجلس رابارفراندوم عوض کردتادست استکباروعوامل توطئه برانگیزش راازآن کشورکوتاه کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
چرا مردم لبنان این حریری را برکنار نمیکنند ؟
Germany
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
واقعا نمیدونم چی باید بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
توبه گرگ مرگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
دوستی میگفت آدم دهیاریک ده باشه اما معاون استاندار نباشه .حکایت همین سعدحریری است که آنقدرخودش راکوچک و خوار و ذلیل کرده که نخست وزیر لبنان هست اما دست بوس یک رذل کودک کش هست و تازه ازش سیلی هم میخوره
آخرین اخبار