دلایل ابتلای کودکان به یبوست چیست و چگونه درمان می‌شود؟

یک متخصص تغذیه درباره دلایل ابتلای کودکان به یبوست و راه‌های درمان آن توضیحاتی داد.

محمد علوی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: یبوست در اغلب کودکان بر اثر خوردن غذاهای چرب و دارای فیبر کم بوجود می آید؛ این مشکل ممکن است شامل نوشیدن زیاد لبنیات و در کنار آن نخوردن میوه و سبزی به وجود آید، بعضی تغییرات در رژیم غذایی کودک احتمال یبوست را کم می کند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: به جای دادن شیر پرچرب از شیر کم چرب یا شیر سویا استفاده کنید ( این تغییر در کودکانی که حداقل ۲ سال دارند، قابل اجراست)، مقدار شیر مصرفی کودک را تا  یک پنجم تا ۲ لیوان کم کنید، از دادن غذاهایی که موجب اسهال می شوند، جدا خودداری کنید، بعضی از این غذاها عبارتند از موز، هویج پخته، غذاهای چرب مانند سیب زمینی سرخ شده و غذاهای آماده،  برنج سفید،  بیشتر محصولات لبنی مانند پنیر، ماست، بستنی و شیر.


بیشتر بخوانید: دلایل ابتلای کودکان به یبوست


یبوست در کودکان را چگونه درمان کنیم؟

علوی ادامه داد: اگر لبنیات را به دلیل یبوست محدود کردید، منابع دیگر کلسیم را به کودک بدهید، از قبیل آب پرتقال، جعفری، سویا، دانه ها، کلم و غیره، غذاهای فیبری و سبوس دار را در غذاهای کودک بگنجانید،  مایعات زیادی مثل آب، آب سیب، آب گلابی و غیره به کودک بدهید.

جلوگیری از یبوست

وی افزود: اغلب غذاها و مایعات کمک به بهبود یبوست می‌کنند، این غذاها شامل میوه‌های تازه که با پوست مصرف می‌شود، مانند سیب، انگور، هلو و غیره؛ میوه‌های تازه که دارای آب زیادی هستند از قبیل هندوانه، طالبی، سبزیجات نپخته،  بنشن ها، کشمش،  آلو و انجیر،  غذاهای تهیه شده از دانه‌ها نظیر نان گندم و غیره؛  سبوس غلات،  ویفرهای که درونش فیبر وجود دارد،  سوپ سبزیجات،  پاپ کورن،  پرتقال،  سیب زمینی پخته شده همراه با پوست.


بیشتر بخوانید: توصیه‌ای برای درمان یبوست نوزادان


درمان یبوست

این متخصص تغذیه درباره راه درمان یبوست، اظهار کرد: یبوست در کودکان موجب ناراحتی آنها و والدین می‌شود؛ خوشبختانه درمان‌های زیر برای مشکل یبوست مناسب است، ولی بهتر است پزشک کودک را از این مسئله با خبر کنید؛ مواد غذایی که در هر محصول موجود است را بخوانید و آن را که دارای فیبر بیشتری است، انتخاب کرده و برای کودک بخرید.

علوی ادامه داد: اگر تغییر در رژیم غذایی، مشکل را برطرف نکرد، از داروهای مسهل زیر نظر پزشک استفاده کنید،  یک برنامه منظم برای اجابت مزاج بگذارید، اما کودک را مجبور نکنید، بلکه او را تشویق به رفتن به دستشویی کنید، زیرا اگر اجبار در کار باشد، کودک عکس آن را انجام می‌دهد،  ورزش کردن منظم، باعث جلوگیری از یبوست می‌شود.

یبوست در کودکان را چگونه درمان کنیم؟


بیشتر بخوانید: سه دلیل عمده یبوست در کودکان طبیعی است


وی تشریح کرد: اگر داروی خاصی مصرف می‌کند، به پزشک مراجعه کنید و نام آن دارو را بگویید، زیرا تاثیر بعضی از داروها موجب یبوست می‌شود،  مدفوع کردن به صورت غیر عمدی، می‌تواند نشان دهنده یبوست باشد،  این نکته را از یاد نبرید که اگر یبوست برای مدت طولانی باقی ماند و با رژیم غذایی برطرف نشد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

مقدار فیبر لازم برای کودک

این متخصص تغذیه یادآوری کرد: به طور معمول کودکان ۲ ساله باید حداقل ۵ گرم فیبر در روز دریافت کنند؛ برای کودکان بزرگ‌تر سن کودک  همراه ۵ گرم فیبر باید محاسبه شود، برای مثال کودکی که ۱۰ سال دارد، باید حداقل ۱۵ گرم فیبر روزانه دریافت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار