برای ذبح دام در عید سعید قربان چه نکات بهداشتی باید رعایت کنیم؟

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه، در راستای حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی و مصرف گوشت سالم بهداشتی و جلو گیری از انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام، خواستار رعایت نکات بهداشتی در ذبح دام های قربانی شد‌.

 نادر پرور  در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه در تشریح توصیه‌های بهداشتی برای ذبح دام‌ها در راستای حفظ بهداشت عمومی تاکید کرد که در هنگام خرید دام قربانی دقت لازم به عمل آید و حتما از کارشناسان دامپزشکی مستقر در محل عرضه دام مشورت گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه حتی المقدور دام های قربانی را در کشتارگاه های محل اقامت ذبح نمائید، گفت: کشتار دام در فضای خارج از کشتارگاه آلودگی های زیست محیطی ایجاد می نماید و همچنین از نظر روانی کشتار دام در انظار عمومی نا خوشایند بوده و باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی بویژه در کودکان می شود.

وی همچنین اظهار داشت: کشتار دام در اماکن و معابر عمومی باعث انتقال بیماری های مشترکی چون تب مالت ، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، سیاه زخم وصدها بیماری مشترک دیگر بین انسان و دام می شود.

 پرور افزود: در صورتی که ذبح دام در کشتارگاه برای شما مقدور نمی باشد و در منازل مسکونی اقدام به ذبح دام قربانی می نمایید ، ضمن رعایت نکات بهداشتی از دستکش، ماسک و سایر لوازم حفاظت فردی استفاده کنید.

وی اضافه کرد: پس از ذبح دام قبل از جدا نمودن اندام هایی نظیر دل و جگر، ریه، کلیه و غدد لنفاوی به منظور اطمینان از سلامت دام ذبح شده از کارشناسان دامپزشکی در خواست نظارت نمایید.

او افزود: لاشه و اندامهای دام ذبح شده را پس از ذبح سریعا مصرف ننمایید، بلکه توصیه می شود گوشت دام را در دمای صفر تا ۴ درجه سانتیگراد یخچال بمدت 24 ساعت قرار دهید، تا چنانچه برخی از عوامل بیماریزا در بدن دام وجود داشته باشد از بین برود.

 پرور همچنین افزود: از جمله نکات مورد توجه ذابحان در هنگان ذبح لاشه‌ها، می‌توان به استفاده از دستکش و ماسک، عدم باد کردن لاشه‌ها با دهان و عدم قرار‌دادن چاقو در دهان، اشاره نمود.

وی یادآوری کرد شهروندان در آستانه عید قربان دام قربانی مورد نیاز خود را از مکان‌های تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه نمایند.

وی همچنین افزود:53 اکیپ ناظر بهداشتی و شرعی دامپزشکی استان از ساعت ۷صبح تا ساعت 13:30 روز عید سعید قربان آماده ارائه خدمات رایگان ( بازرسی و معاینه لاشه دام های قربانی ) به شهروندان می باشند .

وی از شهروندان خواست برای خریداری دام در کرمانشاه به محل هایی که توسط شهرداری کرمانشاه مشخص شده است، مراجعه کنند.
 

انتهای پیام/ز

 

رعایت نکات بهداشتی در ذبح دام قربانی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار