نماینده مردم فلاورجان :

وزارت نیرو حقابه را به صورت غیر قانونی فروخته است

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی : وزارت نیرو آبی را که سال ها پیش حقابه داران خریداری کرده اند به افراد دیگری فروخته که نه از نظر شرعی ، نه از نظر قانونی و نه از نظر عرفی چنین حقی را ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت : بسیاری از باغات فلاورجان به علت کم آبی خشک شده است و با رها سازی آبی که صورت گرفت از خشک شدن بخش دیگری از باغات جلوگیری شد همچنین کشاورزان حاشیه زاینده رود و هم کشاورزان بخش نکو آباد از آب رهاسازی شده بهره مند شدند.

وی افزود: ما با جدیت پیگیر نجات باغات استان اصفهان بودیم ، در ابتدا استانداری و آب منطقه ای در نظر داشتند آب رسانی سیار را دستور کار قرار دهند   ولی با توجه به اینکه برخی از باغات راه ماشین رو نداشتد امکان آبرسانی به آنها وجود نداشت .

نماینده مردم فلاورجان ادامه داد : با نمایندگان غرب استان تلاش هایی  داشتنم و خدمت وزیر نیرو رسیدیم ، ایشان قول دادند که 30 میلیون متر مکعب رهاسازی آب برای آبیاری باغات انجام شود . با توجه به اینکه هوا  در حال خنک شدن است کمتر به آبیاری نیازمند است ولی قطعا با یک بار رهاسازی آب امکان نجات باغات وجود ندارد .

موسوی ادامه داد : یکی از طرح های انتقال آبی که بتواند اصفهان را نجات دهد ، طرح انتقال آب از دریا به اصفهان است .این  طرح در حال حاضر در کرمان در حال اجرا است . بررسی های اولیه این طرح در حال انجام است و در صورت انجام این طرح بخشی از مشکلات آب استان اصفهان برطرف خواهد شد .

وی تصریح کرد : سد تونل سوم کوهرنگ در حال احداث  است و طبق قول های داده شده نهایتا در دوسال آینده سد تونل سوم احداث خواهد شد ، با این کار 200 میلیون متر مکعب آب به پشت سد اضافه خواهد شد و بخشی از مشکلات آب استان را کاهش خواهد داد.

این نماینده مجلس افزود :  در سال های گذشته حجم آب پشت سد زاینده رود حداقل  1 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب در سال های تر سالی  بوده ولی در حال حاضر به 500 الی 600 میلیون  متر مکعب آب در پشت سد است و با 200 میلیون متر مکعب آب سد تونل سوم زاینده  رود مشکل به صورت کامل حل نخواهد شد و فقط شرایط آب را از بحرانی خارج می کند .

موسوی گفت : شرط تحقق احیای باغات این است که جلو برداشت های غیرمجاز بالا دست گرفته شود . در تابستان سال جاری برای آب آشامیدنی استان اصفهان 20 متر مکعب بر ثانیه آب رهاسازی شد ولی بین 8  تا 10 متر مکعب بر ثانیه آب به تصفیه خانه باباشیخعلی رسید و بیش از نیمی از این آب در بالادست برداشت شد .

نماینده مردم فلاورجان ادامه داد : مجمع نمایندگان استان هم با دولت و هم با قوه قضایه جلساتی را برگزار کرده و مشکلات انشعابات غیرمجاز در بالا دست و همچنین توقف ساخت سد تونل شماره 3 زاینده رود به دست دادستان استان  چهارمحال و بختیاری  را مطرح کردیم که حکم توقف ساخت سد لغو شد ولی هنوز جلو برداشت های بی رویه گرفته نشده . مهمترین دستگاه برای مقابله با این تخلفات  وزارت نیرو است ، آنها هستند که متولی آب هستند.

موسوی افزود : وزارت نیرو آبی را که سال ها پیش حقابه داران خریداری کرده اند به افراد دیگری فروخته که نه از نظر شرعی ،  نه از نظر قانونی و نه از نظر عرفی چنین حقی را ندارد و وزارت نیرو باید پول آب حقابه داران را که به بخش صنعت و شرب فروخته به حقابه داران پس دهد.

وی در پایان گفت : طرح انتقال آب از بن به بروجن و همچنین آبرسانی به یزد  سال های زیادی است در حال انجام است ، قرار بوده این طرح بعد از احداث تونل سوم سد زاینده رود انجام شود ، ولی متاسفانه آب رسانی به یزد چندین سال است که آغاز شده و مغایر با مصوبات شورای عالی آب است همچنین ما از دولت وقوه قضاییه درخواست کردیم حداقل تا احداث  تونل سوم از انجام طرح های آبرسانی جلوگیری کنند.

 

انتهای پیام/م

صحبتهای نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت آب استان اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.