وزیر صنعت، معدن و تجارت:

صادرات فرش دستباف رشد ۳۲ درصدی داشته است

شریعتمداری، گفت: در چهار ماهه امسال، ۳۲ درصد رشد صادرات فرش را در کل بازارهای صادراتی و به دلیل تحریم‌ها ۲۱ درصد رشد را در بازار آمریکا شاهد هستیم.

صادرات فرش دستباف رشد 21 درصدی داشته استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف ایرانی که امروز 3 شهریورماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: در چهار ماهه اول امسال ۳۲ درصد رشد صادرات فرش را در کل بازارهای صادراتی داشتیم.

وی گفت: یکی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحریم فرش ایران بود، این درحالی است که فرش در اقتصاد ایران نقش عمده‌ای ندارد و آنچه مورد توجه آمریکا است، آثار اجتماعی فرش دستباف در اوضاع اجتماعی ایران است. کمتر کالایی مشاهده می‌شود که در هر نقطه از ایران، مرکزی برای تولید دارد، بنابراین فشار به این عرصه، آثار اجتماعی سوء بر روی دو میلیون نفر از شهروندان ایرانی وارد می‌کند.

شریعتمداری اذعان داشت: شورای عالی فرش دستباف احیا شده و اولین جلسه آن نیز هفته گذشته برگزار شده است، این در حالی است که در این شورا تلاش خواهیم کرد که نقطه نظرات فعالان بخش خصوصی در این عرصه را بشنویم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: عدم توجه به تولیدکنندگان فرش دستباف کمتر از سوی سیاستگذاران صورت می‌گیرد و نقش و اثر خلاق آن طرح و بافنده را نادیده می‌گیریم، در حالیکه سودهای این عرصه، متناسب با دستمزد بافندگان فرش دستباف نیست؛ این در حالی است که بخشی از این موضوع به عهده دولت است که باید بیمه قالیبافان را پیگیری کنیم، در حالیکه نباید با آن غیرمنصفانه و خشن برخورد کرد.


بیشتر بخوانید: رونق تولید فرش در گرو سیاست گذاری‌های جدید است 


شریعتمداری با اشاره به اینکه فرش دستباف، از صنایع خلاق امروز جهان است که با محیط زیست ارتباط ارزشمندی دارد، افزود: صنعت فرش، تأثیر فراوانی در فرآورده‌های توسعه پایدار دارد که این امر در عرصه‌های مختلف فرش قابل شهود است.

به گفته وی، سهمی که فرش در تمدن ایران دارد بدیعی است و مهم‌ترین ابزار انتقال فرهنگ ایرانی به جهان است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه مرکز ملی فرش ایران باید پیگیر تأمین مواد اولیه این صنعت باشد، تصریح گفت: در چهار ماهه امسال، ۳۲ درصد رشد صادرات فرش را در کل بازارهای صادراتی و به دلیل تحریم‌ها ۲۱ درصد رشد را در بازار آمریکا شاهد هستیم.

وی گفت:  اگر امروز مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس در حال تعیین تکلیف است، یک امر ممنوع است برای برخی از شاخه ‌های صنعتی به عنوان یک عامل مزاحم در حوزه برنامه‌های تولیدی است در حالیکه باید با فرمان اقتصاد مقاومتی و استفاده از شورای هماهنگی سران قوا، به صورت موقت برای برخی از شاخه‌ها و رشته های صنعتی کشور مثل نساجی و فرش دستباف، متوقف می‌شد و حدود یکسال اجرای آن را به تعویق می انداختم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار