سخنگوی سازمان غذا و دارو:

صنعت داروسازی وضع خوبی ندارد/ امنیت دارویی اولویت اول وزارت بهداشت است

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: صنعت داروسازی وضع خوبی ندارد و اقتصاد آن از تولید تا توزیع در داروخانه و واردات بیمارند.

صنعت داروسازی ما امروز بیمار است/ صنعت داروسازی ما اقتصادش بیمار است/ ارز دریافتی صنعت داروسازی در سال 97 با سال 96 یکسان بوده است/ امنیت دارویی اولویت اول وزارت بهداشت استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در نشست خبری چهارمین نمایشگاه ایران فارما با تبریک روز دارو ساز و پزشک گفت: طرح تحول سلامت مثل صنعت داروسازی جزو بزرگترین افتخارات نظام محسوب می‌شود و هیچ طرحی چون این طرح تا این میزان دسترسی و عدالت را در حوزه اجتماعی محقق نکرده است، البته عده‌ای نخواستند که طرح تحول سلامت با شتاب اولیه خود ادامه پیدا کند و همکاری و پشتیبانی لازم را از صنعت داروسازی انجام ندادند.

جهانپور ادامه داد: بازگشت سرمایه در صنعت داروسازی ما وضع خوبی ندارد و امروز در آستانه روز داروسازی در بیمارستان جشن روز داروساز و صنعت داروسازی را می‌گیریم، صنعت داروسازی ما از تولید و واردات و تا توزیع در داروخانه اقتصادش بیمار است.

وی با بیان اینکه نرخ بازگشت سرمایه در صنعت داروسازی  در گذشته 355 روز بود اما این میزان افزایش پیدا کرده است، گفت: بازگشت سرمایه تا این میزان تاخیر قابل قبول نیست و به زودی شاهد مشکلات مالی در حوزه بین‌المللی هم خواهیم بود.

سازمان غذا و دارو در درجه اول متولی صنعت داروسازی نیست

سخنگوی سازمان غذا و دارو عنوان کرد: متاسفانه با تعدد مراکز تصمیم‌گیری و مدیریت در حوزه داروسازی مواجه هستیم، سازمان غذا و دارو در درجه اول متولی صنعت داروسازی نیست و اولویت اول آن امنیت دارویی است اما این بدان معنا نیست که از صنعت داروسازی حمایت نمی‌کند.

جهانپور با بیان اینکه چالش عمده صنعت داروسازی ما نقدینگی است، گفت: آمار ارز مصرفی در چهار ماه اول سال 97 با چهار ماه نخست سال 96 یکسان است و این بدان معناست که تولیدکننده ما انگیزه کافی برای افزایش تولید را نداشته است.

وی در پاسخ به این سوال که به چه کسانی ارز دولتی برای واردات ماده اولیه اختصاص یافته است، گفت: از بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم تا لیست شرکت‌های داروسازی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند را منتشر کنند، البته لیست منتشر شده به گونه‌ای نباشد که واردات جزوی از اسپری تنفسی را بخارشور در لیست منتشر کند.

عرضه کتاب با تخفیف ۵۰ درصدی برای دانشگاهیان در نمایشگاه ایران فارما

مهرشاد کاظمی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی در نشست خبری چهارمین نمایشگاه ایران‌فارما و سومین نمایشگاه کتاب دانشگاهی گفت: وضعیت صنعت چاپ و ناشران کتاب به اندازه صنعت داروسازی بد نیست و خوشبختانه هنوز چاپ کتاب سود دارد و ناشران کتاب فعال هستند.

وی ادامه داد: سومین نمایشگاه کتب تخصصی علوم دارویی، پزشکی و دانشگاهی در کنار چهارمین نمایشگاه ایران فارما برگزار می‌شود و خوشبختانه نمایشگاه کتب دانشجویی علوم دارویی و پزشکی از نظر تعداد بازدیدکنندگان بسیار خوب بوده است و شاهد استقبال دانشجویان و دانشگاهیان در سالهای گذشته بوده‌ایم.

کاظمی گفت: سال گذشته اولین نمایشگاه نشریات سلامت محور را در کنار نمایشگاه کتب دانشگاهی برگزار کردیم، امسال هم دومین سال نمایشگاه نشریات سلامت محور برگزار خواهد شد، البته نشریات به دلیل کاهش استقبال عمومی در دنیا که ناشی از گسترش شبکه‌های مجازی است و به دلیل مشکلات مالی در ایران با مشکلاتی از نظر تیراژ مواجه هستند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی با بیان اینکه نمایشگاه کتب دانشگاهی در کنار نمایشگاه ایران فارما با هدف پیوند صنعت، فرهنگ و دانشگاه برگزار می‌شود، گفت: این نمایشگاه با محوریت صنعت داروسازی برگزار می‌شود و ما نمایشگاه کتب علوم دارویی و پزشکی را در کنار آن برگزار کردیم تا کسانی که برای بازدید از غرفه‌های صنایع داروسازی به نمایشگاه می‌آیند با نشریات، مجلات و کتب این حوزه هم آشنا شوند و خوشبختانه در این هدف موفق بودیم.

وی با اشاره به یارانه‌ای که وزارت ارشاد برای خرید کتب در دومین نمایشگاه کتاب علوم دارویی و پزشکی تخفیف داده است، گفت: وزارت ارشاد سال گذشته 100 میلیون یارانه کتاب به این نمایشگاه تخصیص داد و امسال نیز حداقل صد میلیون یارانه کتاب به سومین نمایشگاه کتب دانشگاهی در ایران فارما تخصیص پیدا می‌کند البته وزیر ارشاد قول مساعد داده‌اند تا یارانه کتاب این نمایشگاه افزایش پیدا کند.

کاظمی در ادامه به میزان تخفیف برای خرید کتاب برای دانشجویان در سومین نمایشگاه کتاب در ایران فارما اشاره کرد و افزود: با توجه به یارانه‌ای که وزارت ارشاد اختصاص می‌دهد و تخفیف ناشران کتاب‌ها در نمایشگاه ایران‌ فارما نیم‌‌بها برای دانشجویان به فروش می‌رسد نمایشگاه از تاریخ دوم مهر هم‌زمان با بازگشایی دانشگاه‌ها آغاز به کار می‌کند و فرصت مناسبی برای دانشجویان است تا کتاب‌های مورد نیاز خود را نصف قیمت خریداری کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امسال نقایص سال گذشته که از جمله آن به محل نامناسب نمایشگاه کتاب در سال گذشته می‌توان اشاره کرد، برطرف شده است و نمایشگاه کتاب در محل مناسبی برای دسترسی دانشجویان و دانشگاهیان ایجاد شده است.

کاظمی با بیان اینکه هنوز ثبت‌نام از نشریات و ناشران برای حضور در نمایشگاه ایران فارما ادامه دارد گفت: تا کنون 40 نشریه ثبت‌نام کرده‌اند، سال گذشته 35 ناشر کتاب در نمایشگاه حضور داشتند و تا کنون 27 ناشر برای حضور در نمایشگاه امثال ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: امسال از ناشران شهرستان‌ها دعوت کرده‌ایم تا ناشران در نمایشگاه حضور پیدا کنند، همچنان انتشارات دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در نمایشگاه امثال حضور دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار