رأی الیوم: آمریکا که داعیه‌دار احترام به حقوق کشورهاست، تاکنون حق حاکمیت کدام کشور را محترم شمرده است؟

رأی‌ الیوم در گزارشی به بررسی اظهارات وقیحانه مایک پمپئو در واکنش به بررسی شکایت ایران از تحریم‌های آمریکا در دادگاه لاهه پرداخت.

رأی الیوم: آمریکا که داعیه‌دار احترام به حقوق کشورهاست، تاکنون حق حاکمیت کدام کشور را محترم شمرده است؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رأی الیوم با اشاره به حمله وقیحانه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به بررسی شکایت ایران از تحریم‌های آمریکا در دادگاه لاهه نوشت: آمریکا با تحریم ایران حق حاکمیت این کشور را نقض می‌کند.

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت وزیر امور خارجه آمریکا گفت موافقت دادگاه بین‌المللی لاهه با بررسی شکایات ایران درباره تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه این کشور اقدامی اشتباه و به مثابه تلاش برای دخالت در حق حاکمیتی آمریکاست. در واقع این تعبیر نشان‌دهنده وقاحت بی‌سابقه رئیس دستگاه دیپلماسی کشوری است که داعیه‌دار ریاست بر جهانی آزاد و احترام گذاشتن به جامعه بین‌المللی و زیرمجموعه‌های آن است.

پمپئو اعمال تحریم ها علیه ایران یا هر کشور دیگری را به معنای اجرای طرح حمایت از امنیت ملی آمریکا می داند اما او فراموش کرده است دولتش پس از دستیابی شش کشور بزرگ به توافق هسته ای با ایران این تحریم ها را لغو کرد و پس از خروج یک طرفه از این توافقنامه، تحریم ها را مجددا اعمال کرد و این در حالی بود که شرکای آمریکا که برای دستیابی به این توافقنامه پنج سال مذاکره کرده بودند مخالف بازگشت تحریم ها بودند.


بیشتر بخوانید: واکنش آمریکا به بررسی شکایت ایران در دادگاه لاهه


نویسنده این گزارش افزود: نمی فهمم چطور پناه بردن کشوری به دادگاه بین‌المللی برای بررسی تحریم‌های ظالمانه علیه خود به دخالت در حق حاکمیت کشوری مثل ایالات متحده بیانجامد؟ پس کشورها شکایات خود را از کشورهای بزرگی مثل آمریکا به کجا باید ببرند؟

آیا آمریکا حق حاکمیت کشورها را محترم شمرده است؟ آیا حمله به عراق و اشغال آن، بدون هیچ قطعنامه‌ای، نقض حق حاکمیت این کشور و عظمت سازمان ملل و قوانین بین الملل نبود؟ آیا دخالت های آمریکا و هزینه کرد 70 میلیارد دلار برای مسلح کردن گروه های مخالف سوری با هدف براندازی نظام سوریه، آن هم بدون موافقت جامعه بین الملل، نقض حق حاکمیت یکی از اعضای سازمان ملل نبود؟ آیا به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت اسرائیل به مثابه نقض قوانین بین المللی و نابودی راه حل تعیین دو کشور نبود که سازمان ملل عهده دار آن بود.

دولت کنونی آمریکا تنها یک زبان را می فهمد که آن هم زبان تنش آفرینی و باج خواهی از همه طرف ها از جمله سازمان های بین المللی و حتی از نزدیکترین هم‌پیمانان واشنگتن در غرب و شرق است و همین امر نشانگر قلدری و استکبار روزافزونی است که پیش از به بار آوردن فجایعی که امنیت و ثبات دنیا را نابود می کند، باید هر چه سریعتر درمان شود.

دادگاه بین المللی لاهه هرگز در بررسی این تحریم های آمریکا که در چارچوب جنگ‌های اقتصادی علیه چین، روسیه، کانادا و اتحادیه اروپا قرار دارد، اشتباه نکرده است و امیدواریم هجمه تروریستی آمریکا علیه قضات فرهیخته و درستکار این دادگاه بی تاثیر باشد.

سوال اینجاست اگر رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در تعامل با مهمترین نهاد قانونی بین‌المللی تا به این حد از دیپلماسی لازم بی‌بهره است پس چطور می توان کشورهای سرکش و گروه های تروریستی و غیرقانونی جهان را سرزنش کرد؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار