سومار مرز اول صادرات ایران به عراق

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه با بیان اینکه در پنج ماهه امسال گمرک بازارچه مرزی سومار جایگاه نخست بین گمرکات مرزی کشور برای صادرات به عراق را داشته است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه از رشد 52 درصدی صادرات از مرزهای استان طی پنج ماهه امسال خبر داد.

خلیل حیدری در نشست خبری که امروز (7 شهریور) برگزار شد، گفت: در پنج ماهه امسال یک میلیارد و 167 میلیون و 723 هزار دلار کالا به وزن حدود دو میلیون تن از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شده است.

وی افزود: این میزان صادرات از لحاظ ارزش 52 درصد و از نظر وزن 27 درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه ادامه داد: از این میزان کالا، 541 میلیون و 969 هزار دلار با وزن یک میلیون تن از گمرکات کرمانشاه، پرویزخان، خسروی و پاوه اظهار و صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 52 درصد و از نظر وزن 27 درصد بیشتر بوده است.

حیدری میزان کالاهای اظهاری سایر گمرکات کشور که از مرزهای کرمانشاه به خارج از کشور صادر شده را نیز 625 میلیون و 753 هزار دلار با وزن 984 هزار تن اعلام کرد که از نظر ارزش 51 درصد و از نظر وزن 29 درصد رشد داشته است.

وی عمده کالاهای صادراتی در این مدت را لوازم خانه‌داری و پاکیزگی، سیب زمینی، کاشی، گوجه فرنگی، کولر آبی، بستنی، کیسه پلاستیکی، ظروف ملامین و یکبار مصرف، پودر لباسشویی و... اعلام کرد.

حیدری از 35 مقصد صادراتی که کالا از مرزهای کرمانشاه به این کشورها صادر می‌شود هم یاد کرد که عراق مقصد عمده و اصلی بوده است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه با بیان اینکه در پنج ماهه امسال گمرک بازارچه مرزی سومار جایگاه نخست بین گمرکات مرزی کشور برای صادرات به عراق را داشته، افزود: در این مدت بیش از 516 میلیون دلار کالا به وزن بیش از 538 هزار تن از گمرک مرز سومار صادر شده که از نظر ارزش 100 درصد و از نظر وزن 75 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

به گفته این مسئول، عمده کالاهایی که از مرز سومار به خارج از کشور صادر می‌شود کالاهای با ارزش زیاد است.

حیدری اشاره‌ای هم به سایر مرزهای استان داشت و افزود: در پنج ماهه امسال از مرز خسروی نیز 51 میلیون دلار کالا به وزن 178 هزار تن صادر شده که از نظر ارزشی بیش از 100 درصد رشد داشته است.

وی از مرز خسروی به عنوان قدیمی‌ترین مرز ایران با عراق یاد کرد که زیرساخت‌های خوبی از جمله چهار دستگاه XRAY دارد و گفت: تمام رویه‌ها از جمله صادرات، واردات، ترانزیت ورودی و خروجی و سوآپ در این مرز برقرار است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه ظرفیت سوآپ مرز خسروی را 300 تا 500 کامیون در روز برآورد کرد.

حیدری از آمادگی گمرک برای ارائه خدمات در مرز خسروی برای ایام اربعین هم خبر داد و گفت: این امر منوط به موافقت طرف عراقی است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه درباره مرز پرویزخان نیز اظهار کرد: در پنج ماهه امسال از این مرز 122 هزار تن کالا به ارزش 395 میلیون دلار صادر شده که از نظر وزنی 48 درصد و از نظر ارزشی 34 درصد رشد داشته است.

به گفته این مسئول، در مرز پرویزخان نیز تمام رویه‌ها مانند ترانزیت ورودی و خروجی، ورود موقت خودرو و... برقرار است و واردات از این مرز نیز عمدتا به شمش آلومینیوم و ضایعات کاغذ محدوده است.

وی افزود: در این مدت 23 هزار و 79 نفر ازمرزپرویز خان وارد کشور شده و 18 هزار و 50 نفر از این مرز خارج شدند. به علاوه اخیرا مجوزی صادر شده که بر اساس آن پرویزخان می‌تواند مقصد کالاهای ترانزیتی غیرهیدروکربنی هم باشد.

وی اظهار کرد: گمرک مرز پرویزخان به دلیل تنوع رویه‌ها و زیرساخت‌های خوبی که دارد تا قبل از پایان سال به اداره کل گمرک پرویزخان ارتقاء خواهد یافت.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه وسعت کنونی گمرک پرویز خان را 15 هکتار اعلام کرد که به 45 هکتار فضای دیگر نیاز دارد.

وی درباره طرح جامع گمرک پرویزخان نیز گفت: فاز اول این طرح به ملبغ 289 میلیارد ریال به مناقصه رفته است.

وی اشاره‌ای هم به بازارچه‌های مرزی استان و سهم آنها در صادرات داشت و تاکید کرد: صادرات از مرز شوشمی در پنج ماهه امسال 20 میلیون دلار با وزن 227 هزار تن و مرز شیخ صله 79 میلیون دلار با وزن 133 هزار تن بوده است.

به گفته حیدری در مرز تیله‌کوه هنوز زیرساخت‌های لازم برای صادرات فراهم نیست.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه درباره ترانزیت سوخت نیز عنوان کرد: ترانزیت سوخت از دو مرز خسروی و پرویزخان انجام می‌شود که رقم آن در پنج ماهه امسال 305 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد رشد داشته است.

حیدری سهم مرز پرویزخان از ترانزیت سوخت را 300 میلیون دلار با وزن 833 هزار تن و مرز خسروی را نیز 12 هزار تن با ارزش پنج میلیون دلار اعلام کرد .

وی درآمدهای گمرک استان در پنج ماهه امسال را نیز یازده میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام کرد که نسبت به سال گذشته 60 درصد بیشتر شده است.

انتهای پیام/د

ظرفیت سوآپ مرز خسروی را 300 تا 500 کامیون در روز است

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار