وزیر علوم:

تحریم‌ها اهرم خوبی برای ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها شدند

وزیر علوم با اشاره به ایجاد ارتباط بیشتر میان صنعت و دانشگاه‌های کشور گفت: تحریم‌های فعلی زمینه را فراهم و اهرمی را ایجاد کرده تا صنعت به استقبال از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی اقدام کند و از این فرصت استفاده ببرد.

تحریم‌ها اهرم خوبی برای ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها شدندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ منصور غلامی عصر امروز با حضور در دانشگاه بجنورد در میان اعضای هیات علمی این دانشگاه با اشاره به برنامه‌های پیشروی وزارت علوم اظهار کرد: ساماندهی آموزش عالی در برنامه ششم آمده و از سال ۹۵ آغازشده که بایستی در خصوص ادامه کار واحد‌هایی که تعداد کمی اعضای هیات علمی و دانشجو دارند و همچنین میزان متقاضیان ورود به دانشگاه کاهش‌یافته تصمیم‌گیری شود.

وی از وجود ۵۰۰ واحد پیام نور در سراسر کشور با این ویژگی خبر داد و افزود: کاهش تعداد دانشجو، عدم ضرورت در ادامه برنامه‌های کنونی، خارج شدن از اهداف اولیه و برنامه تعریف‌شده، منطقه جغرافیایی و مقطع تحصیلی از عمده مسائل این مراکز است که مقدمه جمع‌آوری و اجرای کاهش این واحد‌ها در حال اجرا است.

وزیر علوم بخش دیگری از ساماندهی واحد‌های دانشگاهی را در خصوص مراکز علمی کاربردی یادکرد و گفت: دستگاه‌های مختلف دولتی در کنار خود دانشگاه‌های علمی کاربردی ایجاد کرده بودند که باگذشت زمان از اهداف خود همچون ارتقا مهارت افراد شاغل در دستگاه، ماهر کردن افراد در زمینه شغلی فعلی خود خارج شد و اکنون این واحد‌ها تعطیل‌شده‌اند.

وی از تعطیلی ۹۰ درصد این واحد‌های دانشگاهی ایجادشده توسط دستگاه‌های اجرایی خبر داد و افزود: برخی مجموعه‌های باقیمانده نیز باید به تعطیلی واحد دانشگاهی خود پس از تعیین تکلیف نیرو‌های انسانی اقدام کنند.

این وزیر کابینه دوازدهم ممنوعیت و محدودیت مراکز پژوهشی به جذب دانشجو علاوه بر امور پژوهشی را اقدام ساماندهی دیگر عنوان کرد و ادامه داد: این مراکز تبدیل به دانشگاه شده بودند که با این اقدام در راستای اقدامات پژوهشی گام برداشته‌شده است.

وی با انتقاد نسبت به تعطیلی سیستم تربیت کاردان و تکنسین در دانشگاه‌ها در دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله گفت: وجود و تربیت افرادی در این سطح برای زیرساخت‌های فعالیت‌های فناورانه ضروری است که مراکز علمی کاربردی و دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای بر این بخش متمرکز می‌شوند و با درصد کمی به ارائه مقطع کارشناسی می‌پردازند.

غلامی اقدام ساماندهی مراکز علمی کاربردی و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای را مناسب توصیف کرد و ادامه داد: مجموعه پیام نور به علت وجود مشکلاتی از قبیل: فراوانی نیروی انسانی با مقداری تأخیر در حال ساماندهی است.

وی در ادامه کمبود داوطلب از یک سوی و نظارت‌های وزارت علوم بر رشته محل‌های دانشگاه آزاد را اتفاق دیگری در حوزه این مجموعه آموزش عالی دانست و گفت: امکانات دانشگاه‌های آزاد در شهر‌های کوچک در حال تجمیع در شهرستان‌های بزرگ‌تر است که امید است تغییر خوبی در این مجموعه حاصل شود.

وزیر علوم علت کاهش ظرفیت‌های دانشگاهی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی را رویکردی ارتقا کیفیت عنوان کرد و افزود: برای جلوگیری از انباشت فارغ‌التحصیلان بیکار، بر اساس توان و ظرفیت دانشگاه‌ها در دوره‌های مختلف و افزایش کیفیت این دوره‌ها، ظرفیت پذیرش دانشجو پایین آورده شد.

وی همچنین از رویکرد ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه در مجموعه وزارت علوم طی شش ماه اخیر خبر داد و تصریح کرد: مجموعه‌های مختلف صنایع دفاعی دارای قرارداد‌های مشترک با مجموعه دانشگاهی هستند و در مجموعه محیط‌زیست نیز برای حل مشکلات این حوزه با چندین دانشگاه به‌صورت مشترک قراردادی در حال آماده‌سازی توافقاتی است تا درباره نگرانی‌های حوزه محیط‌زیست در کشور اقدامات لازم را انجام دهند.

غلامی همچنین وزارت صنعت، کشاورزی و نفت را از مجموعه‌های دیگر در حال عقد قرارداد با دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: چند دانشگاه کشور در خصوص افزایش بازده استخراج نفت اقداماتی انجام داده‌اند که با موفقیت انجام شد و سفارش‌های بعدی از وزارت نفت را دریافت کرده است.

وی با اشاره به حمایت از ۴۳ پارک علم و فناوری و بیش از ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور گفت: تحریم‌های فعلی و ارتباطاتی که اخیراً میان مجموعه‌های مختلف ایجاد شده زمینه را فراهم و اهرمی را ایجاد کرده تا صنعت به استقبال از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی اقدام کند و از این فرصت استفاده ببرد.

این وزیر دولت فرصت حمایت از کالای ایرانی در سال جاری را ظرفیتی برای دادن ایده به تولیدکنندگان داخلی برای رفع مشکلات مختلف دانست.

وی در انتها در خصوص برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها اظهار کرد: راهیان نور فعالیت فرهنگی است که محیط بسیار تأثیرگذاری دارد و چه فعالیتی از این اقدام دانشجویی مؤثرتر خواهد بود.

انتهای پیام/پ

سفر وزیر علوم به خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.