راهکار‌هایی برای پیشگیری و مقابله با سندروم سیندرلا

دخترانی که به انتظار آمدن شاهزاده‌ای با اسب سفید نشسته اند و مدام به دنبال چنین فردی که در رویاهایشان بزرگ کرده اند در دنیای واقعی می‌گردند بنوعی خود را سیندرلا می‌پندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ دخترانی که به انتظار آمدن شاهزاده‌ای با اسب سفید نشسته اند و مدام به دنبال چنین فردی که در رویاهایشان بزرگ کرده اند در دنیای واقعی می‌گردند بنوعی خود را سیندرلا می‌پندارند و ناغافل دچار سندرمی لاکچری و خطرناک به نام سندرم سیندرلا شده اند.

اما این سندرم چیست و چطور می‌توان از وقوع آن پیشگیری نمود که در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا امروز به معرفی سندرم سیندرلا و راه‌های مقابله با آن بپردازد، پس اگر می‌خواهید به این سندرم لاکچری مبتلا نشوید با ما همراه باشید.

////

معرفی سندرم سیندرلا

راپونزل دختری جوان است که قلعه‌اش را تا آمدن شاهزاده خوش‌تیپی که بیاید و از او محافظت کند، ترک نمی‌کند. «سیندرلا» دختری است که نامادری و خواهرانش او را به اتاق زیر شیروانی فرستاده و او را به عنوان خدمتکار خانواده به کار می‌گیرند، اما در یک مراسم رسمی، شاهزاده‌ای نامدار عاشق او می‌شود و با هم ازدواج می‌کنند. «سفیدبرفی» دختری زیبا و جذاب است که با نامادری بدجنسش زندگی می‌کند و در نهایت شاهزاده‌ای با اسب سفید پیدا می‌شود که او را از این فلاکت نجات دهد.


بیشتر بدانید: «سندروم سیندرلا» درکمین دختران سن ازدواج


خیلی از ما با این قصه‌ها بزرگ شدیم و رویا در سر پروراندیم. شاید خیلی از ما وقتی دختر‌های کوچکی بودیم، دخترانگی‌هایمان را با کارتون‌های «والت‌دیزنی» سپری کردیم؛ با دختر‌های زیبا و قدبلندی که همیشه شاهزاده‌ای برایشان پیدا می‌شد تا آن‌ها را نجات دهد، خوشحالشان کند و از یک زندگی خسته‌کننده و غم‌بار نجاتشان دهد. انگار شاهزاده سوار بر اسب سفید منجی افسانه‌ای بود که هیچ‌گاه شکست نمی‌خورد و هیچ چیز او را از پای درنمی‌آورد.

حالا دوره شاهزاده و اسب‌سواری و کالسکه‌های طلایی گذشته است، اما دختران زیادی هستند که فکر می‌کنند باید مردی بیاید و خوشبخت‌شان کند. فکر می‌کنند با ازدواج با آن مرد همه چیز برایشان مهیاست و همه نیازهایشان برآورده خواهد شد. معتقدند با ازدواج با چنین مرد‌هایی در‌های سعادتمندی به رویشان گشوده خواهده شد و دیگر هیچ سختی برای آن‌ها در این دنیا نخواهد بود. جمله آخر کتاب‌های سیندرلا و سفیدبرفی را یادتان می‌آید؟ «آن‌ها تا آخر عمر به خوبی و خوشی در کنار یکدیگر زندگی کردند.»

////

داستان‌هایی که از آن‌ها گفتیم، افسانه‌ای و محبوب هستند که بازگوکننده افسانه‌ای قدیمی و رسیدن به پاداش پیروزمندانه پس از دیدن ظلم و بی‌عدالتی است. هزاران گونه متفاوت از این افسانه‌ها در همه جای دنیا وجود دارد که محبوب‌ترین آن‌ها «سیندرلا» است که به قلم نویسنده فرانسوی «شارل پرو» در سال ۱۶۹۷ میلادی به رشته تحریر درآمد. به طور کلی واژه «سیندرلا» به شخصی اطلاق می‌شود که پس از گمنامی و بی‌خبری ناعادلانه، به کامیابی و سرشناسی می‌رسد. در علم روانشناسی مبحثی به عنوان «عقده سیندرلا» یا «سندروم سیندرلا» وجود دارد به معنای احساس کهتری زنان برای تقبل مسئولیت‌های اجتماعی در مقایسه با مردان!

«عقده سیندرلا» یا «سندرم سیندرلا» عارضه‌ای اجتماعی است که معمولا گریبان‌گیر دختران جوان می‌شود. آرزوی آنان در قالب ازدواج از راه رسیدن «شهزاده‌ای با اسب سم طلا» که البته می‌تواند امروزه اتومبیل گران‌قیمت هم باشد و آنان را چشم‌بسته به شهر آرزوهایشان ببرد که در آنجا هر چه بخواهند یا هوسش را کرده باشند در اختیارشان باشد، خلاصه می‌شود.


بیشتر بدانید: همه چیز درباره ترس از ازدواج؛ از دلایل تا راهکار‌های مقابله با آن!


مبتلایان به این عارضه کاری ندارند که این شاهزاده اسب یا ماشین‌سوار چندسالش است؟ تحصیلاتش چه میزان است؟ خانواده‌اش چگونه‌اند؟ از نظر اخلاقی صلاحیت دارد یا اجازه می‌دهد همسرش به مطالعات تحصیلی خود ادامه دهد؟ نظرش درباره خانواده و ازدواج چیست؟ آیا ازدواج را یک قرارداد اجتماعی دوطرفه می‌داند یا بر این باور است که وقتی به پای زنی پول می‌ریزد در حقیقت او را می‌خرد و به این ترتیب حق هر نوع اعتراض از جنس خریداری شده سلب می‌شود؟

برای مبتلایان به «سندروم سیندرلا» تفاهم فرهنگی اصلا لازم نیست؛ همین‌طور تفاهم روحی. برای آن‌ها قرارداد ازدواج، نوعی قرارداد خرید و فروش شمرده می‌شود.

////

والدین چقدر در ایجاد چنین تفکری در ذهن دخترانشان نقش دارند؟

خیلی از ما به دلیل تحمیل عقده‌های به دل نشسته و به ارث رسیده از مادرانمان این موضوع را تجربه کرده‌ایم. دلیل افسردگی و پژمردگی دخترانمان در سنین جوانی انتظاری است که جامعه یا بهتر بگویم من و شما بدون آینده‌نگری برایشان به وجود آورده‌ایم. این خیلی بد است که ما برای انسان‌هایی که باید خودشان در تعیین سرنوشت‌شان به اقتضای استعداد ذاتی تامل کنند و تصمیم بگیرند، دخالت می‌کنیم. گاه فراموش می‌کنیم که ارزش‌ها در بستر سرمایه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی گونه‌های متفاوتی دارند و ما عنصری مزاحم در شکل‌گیری ارزش‌ها و احساسات می‌شویم.

گاه جهت‌دهی خودخواهانه ما، مسیر همواری که مستعد رشد یک انسان است را منجر به خاموشی و انتظارات فرسنگ‌ها دور از منطق می‌کند و این آسیبی است که از باور آغاز می‌شود و با رویارویی با بی‌رحم‌ترین حکمت‌های زندگی به خرد شدن دخترانی منجر می‌شود که ما امید سازندگی از آن‌ها داشته‌ایم.


بیشتر بخوانید: دختران در تب و تاب سیندرلا شدن/ سندرومی خطرناک در کمین جوانان


خیلی از مادران با جملاتی مثل «انشاءالله عروس شوی!» و «انشاءالله یک بخت خوب نصیبت شود.» برای دخترانشان دعای خیر می‌کنند، اما چه خوب است در تعریف دختران بگوییم چه دختر باعرضه‌ای، چه دختر مهربان یا چه دختر باهوشی! دختران ما باید یاد بگیرند که مقابله با ساختار‌های غیر قابل اعتماد جامعه فقط زیبایی نمی‌طلبد؛ بلکه به هوش و زرنگی هم خیلی نیاز دارند.

تماشای کارتون‌های والت‌دیزنی تا چه حد روی این نگرش تاثیر داشته است؟

یکی از آسیب‌های آن کارتون‌ها این بود که مثلا در کارتون سیندرلا دلیل نخواستنی بودن ناخواهری‌های سیندرلا به دلیل زیبا نبودن آن‌ها بود و نه به خاطر اخلاق بدشان.


بیشتر بدانید: رمز و راز‌هایی درباره مراسم ازدواج و قوانین عجیب خاندان سلطنتی انگلیس


در واقع سازندگان این موضوع را به مخاطب القا کردند. برای همین ما با تماشای آن کارتون تصور می‌کردیم که فاکتور زیبایی برای سیندرلا امتیاز آورد و خواهر‌های ناتنی‌اش به دلیل زیبا نبودن بی‌ارزش هستند.

احساس می‌کنید که کامل شده اید

افسانه‌ها عجیب و شگفت انگیز هستند و قطعا جایگاه خود را در تکامل و پیشرفت زبان پیدا کرده اند. این مطلب را نویسنده و قصه گوی حرفه ای، Alison L. R. Davies می‌گوید. او اضافه می‌کند: «از سن جوانی، با این داستان‌ها می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم، زیرا آن‌ها تنها الگو‌های قابل تجسم برای ما هستند. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که داستان را برای خود الگو می‌کنید و همانند شخصیت‌های آن، رفتار می‌کنید. “

آلیسون معتقد است که این نوع از داستان‌ها در رشد و تکامل شخصی، چه مثبت و چه منفی، نقش دارند. وقتی به آسانی با شخصیت داستان که نمادی قوی نیز دارد، ارتباط برقرار کنید، ناخودآگاه، خودمان را درون داستان می‌بینیم و در مورد اینکه چه کسی هستیم و چگونه می‌خواهیم زندگی مان را تغییر دهیم، برنامه ریزی می‌کنیم. او، سیندرلا را یک مثال اصلی معرفی می‌کند و می‌گوید: سیندرلا باید توسط شاهزاده نجات پیدا کند تا به شاهزاده خانمی زیبا تبدیل شود. این تنها یک نمونه است و پیام اساسی این است که وقتی مرد رویاهایتان را پیدا کردید، دیگر همه چیز درست و روبراه خواهد بود.


ببینید: اولین بلیط دیزنی‌لند


شفا دهنده شامانیک، مربی زندگی، Sue Tribe معتقد است "سندروم سیندرلا" راهی برای اجتناب از قبول مسئولیت در اینجا و در این لحظه است. «ما می‌گوییم که اگر شریک زندگی کاملی داشتم، خوشبخت می‌شدم و، چون شریک زندگی مناسبی نداشتم، به همین دلیل بدبخت هستم“. ناخودآگاه در تلاش برای پیدا کردن کسی هستیم که ما را از ترس تنها شدن یا مستقل شدن، دور کند و به طرز خیلی عجیبی، جذب اینگونه مسائل می‌شویم. «او معتقد است که این موضوع کمک می‌کند تا علت بروز سندروم سیندرلا را بفهمیم تا بتوانیم بر آن غلبه کنیم“. این شبیه قرار دادن مرهم بر روی یک زخم می‌باشد؛ درست است که از زخم مدتی محافظت می‌کند، اما به تدریج مقدار این مرهم را باید بیشتر کنیم و زمانی می‌رسد که دیگر باید روی زخم را بخیه بزنیم.

////

پس چگونه می‌توانید با سندروم سیندرلا مبارزه کنید و قدرت خود را پس بگیرید؟

ابتدا، باید تشخیص دهید که آیا واقعا این موضوع شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا خیر.

به سوالات زیر باید صادقانه پاسخ دهید:

۱- آیا شما همیشه در مورد آینده خیال پردازی می‌کنید؟

۲- آیا نظر شما این است که، “اوه اگر آقای Right را ملاقات کنم، همه چیز خوب خواهد شد و آیا پس از آن خوشحال خواهم بود؟


بیشتر بخوانید: قسمت با اختیار و عقل انسان چه ارتباطی دارد؟ / حکایت قسمت در ازدواج


۳- آیا احساس می‌کنید چیزی در زندگی شما گم شده است؟

۴- آیا کار خود را به سوی اهداف یا مقاصد خاصی ادامه می‌دهید؟

۵- آیا فکر می‌کنید داشتن شریک زندگی، شما را جذاب‌تر و موفق‌تر نشان می‌دهد؟

اگر به دو سوال یا بیشتر، پاسخ مثبت داده اید، این احتمال وجود دارد که از سندروم سیندرلا رنج می‌برید. اما ترس به خود راه ندهید. با توجه به گفته‌های Alison، راه‌هایی برای تغییر داستان وجود دارد تا بتوانید از قدرت شخصیت‌ها بهره‌مند شوید.

////

پیشگیری از سندروم سیندرلا

۱- توانمندسازی و خیال پردازی

درباره یک افسانه و هر یک از شخصیت هایش که دوست دارید، فکر کنید. به عنوان مثال، سیندرلا. تصور کنید که در سینما و در حال تماشای آن بر روی پرده سینما هستید؛ خودتان را در نقش شخصیت اصلی ببینید و هنگامی که به اوج بحران رسیدید، نمایش فیلم را متوقف کنید. این یک نکته اصلی در داستان است که همان جایی که نیاز به تصمیم گیری می‌باشد، چیزی اتفاق می‌افتد، مثلا بروز چندین مشکل غیر قابل حل برای شخصیت اصلی داستان، و بقیه داستان در مورد چگونگی حل این مشکل است. از این جا به بعد، داستان به هر طرفی می‌تواند کشیده شود. به جای اینکه بقیه فیلم را از طریق آنچه که از داستان می‌دانید، به پایان برسانید، یک پایان جدید برای فیلم بسازید.


بیشتر بخوانید: اشتباه عجیب سایت اسپانیایی در معرفی ایران/ ایران سیندرلا نیست


به عنوان مثال، برای سیندرلا، چه اتفاقی می‌افتد اگر هرگز شاهزاده را ملاقات نمی‌کرد؟ چگونه مشکلاتش را با خواهران بد ذاتش، حل و فصل می‌کرد و موقعیت خودش را بالا می‌برد؟ خودتان را در نقش Cinders ببینید، قدرت و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و کار‌های سخت و مشکل را انجام ندهید و پویایی و انرژی را به خود بازگردانید. این تصویر را در ذهن خود نگه دارید و فیلم را چندین بار ببینید تا به صورت خودکار بتوانید درباره شخصیت و داستان، فکر کنید.

۲- نگاه به داستان از زاویه‌ای دیگر

یکی دیگر از روش‌های ساده برای تغییر موقعیت در داستان‌ها و افسانه ها، این است که داستان را از زاویه دیگری ببینید. به عنوان مثال، تصور می‌کنیم که سیندرلا به شاهزاده‌ای نیاز دارد تا او را از یک زندگی سخت، رها کند و تبدیل به شاهزاده خانم شود، اما اگر این طور نباشد چه می‌شود؟ یک لحظه درباره آن فکر کنید. شاهزاده به یک عروس نیاز دارد، همچنین جویای عشق و در جستجوی فرد مناسبی می‌باشد. شاید شاهزاده احساس کند که نیاز به همسری دارد تا او را کامل کند و اگر این مورد یافت شود، این دو واقعا جفت یکدیگر هستند.

۳- فاکتور‌های شاهزاده بودن خود را افزایش دهید

بنابراین نکته اخلاقی داستان این است که ما نیازی نداریم که منتظر فرد کاملی شویم تا بتواند ما را کامل کند. ما به فرد دیگری نیاز نداریم تا به ما کمک کند تا از شرایط خود فرار کنیم یا تبدیل به شاهزاده خانمی شویم. ما باید این واقعیت را قبول کرده و خودمان را تقویت کنیم. هر زمان که احساس می‌کنید در اینگونه افسانه‌های قدیمی، در حال غرق شدن هستید، نکاتی که ارائه می‌شود را به کار ببندید تا به خصایص شگفت آور زنانه خودتان پی ببرید.

چندین بار این جملات را تکرار کنید: من بدون عیب هستم، من کامل هستم، من عاشق خودم هستم. در صورت امکان، جلوی یک آینه بروید و این جملات را بگوئید و با یک لبخند خیره کننده، آن را به پایان برسانید.

هر روز صبح که بیدار می‌شوید، به تمام چیز‌هایی که آرزوی انجام آن‌ها را دارید، لحظه‌ای فکر کنید و خودتان را فردی موفق تجسم کنید.


بیشتر بخوانید: زنانی که قصد سیندرلا شدن دارند مراقب این عمل زیبایی باشند!


کار‌های متفاوتی انجام دهید و مهم نیست که چقدر کوچک باشد. مسیر دیگری را برای به سرکار رفتن، انتخاب کنید، با یک غریبه سلام و احوالپرسی کنید. این تغییرات کوچک اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا از زندگی لذت ببرید.

رویاپردازی کنید و خود را یک ستاره درخشان در فیلم تصور کنید و نفر اول ستاره‌های سینمایی باشید.

از سنگ‌های قیمتی مانند فیروزه، یا از سنگ یا رنگی که به شما قدرت و انرژی می‌دهد استفاده کنید تا روحیه مثبت شما افزایش پیدا کند.


ببینید: تصاویر دیدنی از پارک تفریحی دیزنی لند هنگ کنگ


افسانه‌ای که خودتان شخصیت اصلی آن هستید را بنویسید و از آن لذت ببرید و دارای قدرتی سحرآمیز شوید شاید دوست داشته باشید که تمام این آرزو‌ها در دستانتان باشد، اما در نهایت به این نتیجه خواهید رسید که بدون آنها، حس بهتری دارید؛ بنابراین از زندگی خود لذت ببرید و همانند یک پادشاه زندگی کنید و مسئول سرنوشت خود باشید!

////

چگونه والدین از سندرم سیندرلا در دخترانشان پیشگیری کنند؟

بر والدین واجب است که فرزندان خود را طوری بار بیاورند که بپذیرند زن‌ها هم توانایی انجام کار‌های سخت را دارند. به ان‌ها یاد دهید برای رسیدن به موقعیت‌هایی که آرزویش را دارند، منتظر شخص دیگری نباشند.


ببینید: دختر سرطانی سیندرلا شد


تشویق کردن دختران از کودکی به مسئولیت پذیر بودن، کمک شایانی در مستقل شدنشان خواهد کرد. به ان‌ها یاد دهید خوشبختی فقط با آمدن شاهزاده‌ای بر اسب سفید امکان پذیر نیست. اجازه ندهید دخترانتان با سندروم سیندرلا، استقلال فردی، مالی و اجتماعی خود را از دست بدهند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار