بهورز کسی است که از میان مردمش برخاسته و در روستا و زادگاهش برای رضای حق سلامت را به مردم تقدیم می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، خانه بهداشت واحدی مستقر در روستا است كه غالباً چند روستای ديگر (روستاهای قمر) را نيز پوشش می دهد روستاهای تحت پوشش خانه های بهداشت شامل روستای اصلی كه خانه بهداشت در آن مستقر گرديده و روستا يا روستاهای قمر هستند.

به طور معمول روستای اصلی از روستاهايی انتخاب مي شود كه در مسير حركت يا نقش کلیدی بهورزان زمانی مشخص می شود که در دور افتاده ‌ترین ‌روستاهای‌ کشور با ارائه خدمات‌ بهداشتی‌ لازم‌ به‌ روستاییان ، از بروز ‌بیماری‌ در جامعه‌ پیشگیری می کنند.

بهورزان نمونه از فناوری کم هزینه، پرثمر و بهترین پیام آوران سلامت

بهورز، بومی و ساكن روستا، آشنا به فرهنگ و زبان مردم خود، ياد گرفته كه چگونه خدمات بهداشتی اوليه را به مردمش ارائه نمايد تا برنامه سلامت روستايش را به نحو مطلوب انجام شود و طبعا افرادی که بومی و سکونت در روستا باشند و تمام وقت در اختیار مردم تحت پوشش خود باشند نقش مهمی در ارتقاء و بهبود شاخصه های بهداشتی و ارتقاء سلامت مردم خواهند داشت.

با این‌ وصف‌ بهورزان‌ نه‌ تنها موجب ‌سلامت‌ روستاییان‌ می ‌شوند، بلکه‌ به ‌تامین‌ سلامت‌ جامعه‌ شهری‌ نیز کمک ‌می‌کنند، زیرا بیماری‌ حد و مرز نمی ‌شناسد و در صورت‌ عدم‌ رعایت‌ بهداشت‌ و عدم ‌ارائه‌ مراقبت‌ های‌ بهداشتی‌ در شهر و روستا، فقیر و غنی‌ در معرض‌ خطر ابتلا به‌ انواع‌ بیماری ها قرار خواهند گرفت.

بهورزان نمونه از فناوری کم هزینه، پرثمر و بهترین پیام آوران سلامت

بهورز کسی است که ارائه خدمات بهداشتی _ درمانی (در قالب شرح وظایف) همراه با آموزش اولیه به بیماران را برعهده می‌گیرد. او پیش از شرو ع به کار، لازم است دوره آموزشی رسمی بهورزی را براساس ضوابط آموزشی با کسب دانش و مهارت قابل قبول گذرانده باشد.

برای جذب و پذیرش بهورز درصورت وجود داوطلب دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم رشته مرتبط بهداشتی در اولویت هستند و در صورت نبود داوطلب دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم مرتبط نسبت به جذب و پذیرش بهورز با مدرک تحصیلی دیپلم اقدام می گردد.

تربیت بهورزان در مراکز آموزش بهورزی و توسط مربیان مجرب و توانمند که شامل رشته های ( پرستاری – مامایی – مبارزه با بیماریها – بهداشت خانواده- بهداشت محیط )که دارای مدارک تحصیلی حداقل کارشناس می باشند انجام می گردد.

بهورزان نمونه از فناوری کم هزینه، پرثمر و بهترین پیام آوران سلامت

یک دوره 6 ماه آموزش نظری و عملی و کارآموزی در 2 پایه آموزشی بر اساس بسته خدماتی که می بایست بهورزان در سطح اول ارائه خدمات بهداشتی پس از فراغت از تحصیل ارائه نمایند مهارت های لازم را کسب نمایند و در صورت موفقیت در دوره آموزشی در همان خانه بهداشت محل خدمت استخدام می گردد.

دوره 2 ساله آموزش نظری، عملی و کارآموزی را در مراکز آموزش بهورزی در 2 پایه آموزشی کلیه محتواهای آموزشی را زیر نظر مربیان مراکز آموزش بهورزی طی می نمایند و صورت موفقیت در دوره 2 ساله استخدام و مشغول به ارائه خدمات در خانه های بهداشت می گردند.

انتخاب افراد به عنوان بهورز به 2 شرط عمومی و اختصاصی بستگی دارد که برخی از آن ها به صورت زیراست:
- داشتن تابعیت نظام جمهوری اسلامی ایران
- التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
-داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت (ویژه برادران)
- نداشتن منع استخدام در دستگاه

برخی از وظایف شغلی بهورزان در راستای خدمات زیر را به جمعیت تحت پوشش خود در روستای اصلی و روستاهای اقماری ارائه می نمایند:

1- شناخت جمعیتی و زیست محیطی روستا، سرشماری خانوارها و جمع آوری اطلاعات آماری کامل جمعیت تحت پوشش خانه بهداشت و تنظیم

زیج حیاتی و پرونده خانوار
2- برقراری ارتباط با مردم و جلب مشارکت آنان در زمینه های مختلف بهداشتی
3- آموزش همگانی سلامت در کلیه زمینه های بهداشتی
4- خدمات پيشگيری و مراقبت از بيماريها
5- خدمات بهداشت حرفه ای و بهداشت کارگران و کشاورزان

بهورزان نمونه از فناوری کم هزینه، پرثمر و بهترین پیام آوران سلامت
شکرالله سلمان زاده، رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: 12 شهریور را که مصادف با سالروز احداث نخستین خانه بهداشت است «روز بهورز» نام نهاده‌اند، روزی برای پاسداشت مقام و منزلت کسانی که در زمره سربازان خط مقدم نظام سلامت قرار دارند و با آموخته‌ها، تجربه‌ها و ارتباط عمیق و موثر خویش، طی سال‌های طولانی نقشی کم‌نظیر در سامان و گسترش خدمات بهداشتی سراسر کشور، به‌ویژه مناطق و روستاهای محروم ایفا نمودند.

بهورزان نمونه از فناوری کم هزینه، پرثمر و بهترین پیام آوران سلامت

وی در چنین روزی در سال ۱۳۶۳ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت با هدف خدمت رسانی و فقر زدایی هر چه بیش تر از جمعیت روستایی، دست به تاسیس خانه هایی با نام خانه بهداشت زد و در جهت تامین کادر متخصص این خانه ها به تربیت افرادی همت گمارد که بهورز نام گرفتند.

سلمان زاده افزود: بهورزان، نخستین محل دسترسی مردم به شمار می روند و نقشی بسیار حیاتی را در سلامت ‌جامعه‌ به عهده دارند. بهورزان، نمونه بسیار مناسبی از فناوری کم هزینه، پرثمر و بهترین پیام آوران سلامت در کشور هستند که با تلاش مضاعف خود و با کم ترین امکانات و با تلاش و فعالیت شبانه روزی، نقش مهمی در پیشگیری از بیماری ها و صیانت از سلامت دارند.

بهورزان نمونه از فناوری کم هزینه، پرثمر و بهترین پیام آوران سلامت

وی تصریح کرد: اگر امروز شاهد ریشه کنی بیماریهایی مانند فلج اطفال،کاهش مرگ و میر کودکان و مادران و کاهش بیماری های واگیردار در کشور هستیم باید همه‌ را مرهون ‌زحمات‌ و تلاش‌ بهورزان‌ بدانیم‌، زیرا ارتقای‌ شاخص ‌های‌ بهداشتی‌ کشور به ویژه در روستاها در گروی تلاش‌ و فعالیت‌ این‌ عزیزان‌ است.‌

 این مقام مسئول بیان کرد: بهورزان از ميان جوانان علاقه مند بومی روستا انتخاب و در يک دوره آموزشی 2 ساله در مركز آموزش بهورزی شهرستان مهارت آموزی مي شوند.پرسنل خانه بهداشت شامل بهورز زن و مرد هستند که با توجه به شرح وظایف و چند پیشه بودن و ضرورت ارائه خدمات به روستاهای قمر هر 2 لازم است، ولی اگر خانه بهداشت دارای جمعیت بالاتر از  یک هزار و 200 نفر باشد تعداد بهورز زن با توجه انجام پوشش خدمات سلامت به گروهای هدف نیروی زن افزایش می یابد.

بهورزان نمونه از فناوری کم هزینه، پرثمر و بهترین پیام آوران سلامت

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان اظهار داشت: 58 قلم دارو در خانه های بهداشت توسط بهورزان و در مواقعی كه دسترسی به پزشک میسر نیست تجویز می شود.بهورزان با توجه به دانش و تجربه های خود، به درمان بيماران در محدوده داروهای دارونامه خانه بهداشت می پردازند.

وی اذعان کرد: هر چند دارو در خانه بهداشت توسط بهورز تجويز می شود، ولی سامانه نظارتی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی متضمن رعایت اصول تجویز منطقی دارو است.

بهورزان نمونه از فناوری کم هزینه، پرثمر و بهترین پیام آوران سلامت

شکرالله سلمان زاده در آخر گفت: هر ساله جهت ارج نهادن به مقام بهورزان مراسم با شکوه در شان و منزلت بهورزان به صورت استانی برگزار می گردد امسال همانند سال های قبل مراسم گرامیداشت روز بهورز را برگزار خواهیم کرد.

جهت تقدیر از زحمات کلیه بهورزان شاغل که خدمات شایسته و ماندگاری رادر نظام سلامت ارائه نمودند با مصوبه هیئت رئیسه مبلغ یکصد و 50 هزار تومان به تمامی بهورزان شاغل تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ارائه می گردد و برای مراسم کشوری 5 بهورز نمونه این دانشگاه بر اساس چک لیست نحوه انتخاب بهورز انتخاب شده اند که در مراسم کشوری که در مشهد مقدس برگزار می گردد شرکت نموده و مورد تشویق قرار می گیرند و همچنین برای مراسم استانی 18 نفر بهورز از شهرستان های تحت پوشش این دانشگاه که بر اساس چک لیست های انتخاب بهورز نمونه انتخاب شده اند در مراسم استانی از آنان تقدیر خواهد شد و جوایز نفیسی ارائه می گردد.

بهورزان نمونه از فناوری کم هزینه، پرثمر و بهترین پیام آوران سلامت

وی اظهار داشت: در بخش های کوچک تر برای مراسم شهرستانی هر سال در تمامی مراکز بهداشت شهرستان های تحت پوشش مراسم با شکوه جشن روز بهورز همراه با برنامه های متنوع برگزار می گردد و از بهورزان نمونه تقدیر و تشکر می گردد.

سلمان زاده درخصوص تعداد بهورزان در کلانشهر اهواز بیان کرد: تعداد کل بهورزان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز یکهزار و 8 نفر، تعداد بهورزان زن شاغل 587 نفر و تعداد بهورزان مرد شاغل 421 نفر و همچنین درصد بهورزان زن شاغل 58.3 و بهورزان مرد شاغل : 41.7 است.

بهورزان نمونه از فناوری کم هزینه، پرثمر و بهترین پیام آوران سلامت

رییس مرکز بهداشت خوزستان اذعان داشت: کاهش میزان مرگ و میر در روستاها، جلوگیری از عوارض حاملگی های متعدد، واکسیناسیون کودکان، آموزش مادران از جمله مهم ترین فعالیت های بهورزان است که نشان دهنده ضرورت وجود این افراد برای قشرهای دورافتاده کشور است.

 

گزارش از کوثر لطیفی

انتهای پیام/

برچسب ها: بهداشت ، اخبار پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.