در تیتر امشب مطرح شد:

جزئیات شرایط فروش خودرو /نعمت بخش:فروش در حاشیه بازار، قیمت خودرو را متعادل می کند

دبیر انجمن خودروسازان فروش در حاشیه بازار را راهکار تعادل قیمت خودرو عنوان می کند اما رئیس شورای رقابت بر انحصاری بودن بازار خودرو و ضرورت تعیین قیمت برای آن تاکید دارد.

نعمت بخش:فروش در حاشیه بازار، قیمت خودرو را متعادل می کند/شیوا:ضرورت تعیین قیمت شورای رقابت برای بازار انحصاری خودروبه گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شیوا رئیس شورای رقابت در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت بازار خودرو گفت:امروز خودروسازان در کمیسیون اصل 90  مطرح کردند که بحث کاهش عرضه به هیچ وجه به خاطر افزایش قیمت صورت نگرفته است و در حال حاضر کارخانه ها فروش را انجام می دهند اما برای تکمیل برخی محصولات خود به قطعه نیاز دارند و بخشی از قطعات در گمرک باقی مانده است که گمرک قول مساعدت و همکاری در این زمینه داده است.
وی افزود: تولید ماه گذشته دو خودروساز  نه تنها نسبت به سال گذشته کم نشده بلکه افزایش هم یافته است اما تقاضا زیاد شده و عده ای به خاطر سرمایه گذاری اقدام به خرید کردند.

شیوا تصریح کرد:عرضه  خودرو متوقف نشده و خودروسازان در حال  انجام تعهدات پیش فروش محصولات هستند.

رئیس شورای رقابت اظهار داشت:در هر کالایی به یکباره تقاضا 10 تا 15 برابر شود شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

فروش در حاشیه بازار راهکار کنترل تقاضا

بر اساس این گزارش نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در ادامه برنامه تصریح کرد: زمانی که سود سپرده بانکی کم شد سرمایه های مردمی ابتدا به سمت بازار طلا و ارز و سپس به سمت خودرو آمد .

وی افزود:راهی که شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو اتخاذ کرده کارساز نبوده و حاشیه بازار ایجاد شده است.راهکار اینست که همچون دهه 70 ، خودرو در حاشیه بازار به فروش برود.

نعمت بخش گفت:اگر اجازه می دادند قیمت پیش فروش خودرو به قیمت بازار انجام گیرد 90 درصد تقاضاهای کاذب از بین می رود در این صورت قیمت حاشیه بازار پایین می رود و مردم به راحتی می توانند از خود کارخانه خرید کنند.

وی تاکید کرد :خودروسازان در دو ماهه اول امسال 31 درصد افزایش تولید داشتند.

افزایش بیش از 100 درصدی قیمت مواد اولیه صنعت قطعه سازی

رضایی رئیس انجمن قطعه سازی در ادامه در خصوص مشکلات قطعه سازان گفت:مواد اولیه صنعت قطعه بالای 100 درصد گران شده است.

وی ادامه داد:درحال حاضر قطعه ساز هزینه  مواد اولیه را نقد پرداخت می کند اما خودروساز هزینه قطعه را 6 ماهه به قطعه ساز می دهد.

رضایی تصریح کرد: گرفتاری قطعه سازان بسیار است  ما جنسی را با کیفیت مشخص تولید می کنیم و با تمام گرفتاری ها سعی در تولید کیفیت بالا داریم اما  قیمت تمام شده را قبول نداریم  چراکه شیوه قیمت گذاری بر اساس اصول مهندسی نیست.

بازار خودرو انحصاری است

در ادامه برنامه شیوا تصریح کرد:ماده 58 اصل 44 قانون اساسی،  شورای رقابت را موظف کرده  تا برای هر بازاری که انحصاری باشد دستورالعمل تعیین قیمت ارائه دهد.

رئیس شورای رقابت تاکید کرد:در حال حاضر 2 خودروساز بزرگ کشور 88 درصد نیاز بازار را تامین می کنند که این به معنای  انحصار است.

وی افزود:اکنون بازار خودروهای خانواده پراید ، پژو و سمند دارای بازار انحصاری هستند.

شیوا در خصوص نحوه تعیین قیمت در شورای رقابت گفت:آنطور نیست که قیمت خودرو بر اساس تورم عمومی کشور تعیین  شود،از بانک مرکزی می خواهیم تورم بخشی به ما ارائه دهد به گونه ای که تورم بخشی به طور جداگانه برای  برای پراید ، سمند  و غیره محاسبه و اعلام می شود.

وی درباره میزان ارزبری خودروهای داخلی تصریح کرد:ارزبری خودروهای داخلی از 1400 دلار تا 2200 دلار بسته به نوع خودرو متغیر است.

شیوا تاکید کرد:شورای رقابت باید حتما در بخش خودروهای زیر 45 میلیون تومان قیمت گذاری کند چراکه از نظر علمی ثابت کردیم در این بازار انحصار وجود دارد.

افزایش 80 درصدی هزینه تولید در برابر افزایش 12 درصدی قیمت خودرو

در ادامه برنامه نعمت بخش در واکنش به انحصاری بودن بازار خودرو تصریح کرد: باید پرسید خودروسازان چه کار انحصارگرایانه کرده اند که گفته می شود این بازار انحصاری است.

وی افزود:مواد اولیه این صنعت در حدود 70 تا 80 درصد گران شده است چرا باید خودرو فقط 10 تا 12 درصد افزایش داشته باشد.

نعمت بخش اظهار داشت:ورودی صنعت خودرو به صورت  آزاد تعیین قیمت می شود  ولی خروجی که خودرو است  از سوی شورای رقابت الزام می شود تا مقدار اندکی افزایش قیمت داشته باشد.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: در این شرایط  به ناچار از کیفیت محصول کم می شود وقتی قطعه ساز سود بری نداشته باشد ماشین آلات را نوسازی نمی کند و با ماشین 30 سال پیش قطعه تولید می کند که منجر به کاهش کیفیت می شود.

نعمت بخش در خصوص پیش فروش خودرو در چند روز آینده تصریح کرد:اگر پیش فروش به قیمت حاشیه بازار نباشد همچون گذشته مردم برای ثبت نام هجوم می آورند و نتیجه ای حاصل نمی شود .باید خودرو در حاشیه بازار تعیین قیمت شود تا تقاضاهای کاذب کنار برود.

وی افزود:  گفته شده که در این طرح پیش فروش  گروه سایپا 20 هزار دستگاه پیش فروش  می کند و ایران خودرو هم  40هزار دستگاه ناقصی داشته است که 10 هزار دستگاه آن را تحویل می دهد.

پیشنهادات و شروط شورای رقابت برای طرح پیش فروش خودرو

رئیس شورای رقابت در ادامه درباره فرمول محاسبه قیمت خودرو اظهار داشت: در اقتصاد دو روش قیمت تمام شده و سقف قیمتی را داریم و ما از روش سقف قیمتی استفاده می کنیم. بانک مرکزی تمام تورم قطعات استفاده شده در تولید را به ما می دهد و با تورم 10 درصد احتساب قیمت ها درست است.

وی افزود:ما اعلام کرده ایم اگر به فرمول شورای رقابت انتقاد علمی دارید اعلام کنید اما شورای رقابت موظف است در  تمام بازارهای انحصاری قیمت گذاری کند.

شیوا در خصوص پیش فروش خودروهای طی چند روز آینده گفت: برای موفقیت این طرح در متعادل ساختن بازار باید چند شرط اجرا شود.باید  هر کد ملی تنها یک خودرو ثبت نام کند ،سن افراد از 18 سال به بالا باشد ، خریدار یک سال اجازه فروش خودرو نداشته باشد و همچنین از روش قرعه کشی برای افراد متقاضی ثبت نام استفاده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
من درست نفهمیدم این آقای نعمت بخش چه می فرمودند.
ظاهرا می فرمودند چون دلال ها قیمت خودرو را بالا برده اند، بهتر است خود کارخانه هم قیمت را بالا ببرد که حاشیه ی سود از بین برود!
درست فهمیدم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
خواهشا قیمت ها خودرو ها را به سال 96 برگردونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
فقط حرف میزنن مردم در عمل چیزی رو نمی بینن
Germany
محسن
۰۸:۲۲ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
برخی از مسئولان با کت و کفش خارجی که در برنامه تلویزیونی پوشیده بودند از ملت ایران تقاضای حمایت از تولید ملی را دارند
آخرین اخبار