کوشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد:

نزدیکتر شدن روابط تهران، مسکو و آنکارا زیر چتر تحریم های آمریکا

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اجلاس آتی میان رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه می‌تواند تا حد زیادی مسئله ادلب را یکسره کرده و روابط تجاری سه کشور را تقویت کند.

نزدیکتر شدن روابط  تهران، مسکو و آنکارا زیر چتر تحریم های آمریکابه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز (جمعه)اجلاس سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه  درکشورمان برگزار خواهد شد. محور این نشست در خصوص حل بحران سوریه به‌ویژه آزادسازی و باز پس گیری ادلب است.

محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با اجلاس سران سه کشور روسیه، ایران و ترکیه با محوریت آزادسازی ادلب در تهران، گفت: نبرد در سوریه به ادلب واقع در کنار مرز ترکیه منحصر شده و این یعنی عمده مناطق تحت اشغال نیروهای تروریستی پاکسازی شده است.

صادقی بیان کرد: تقریبا تمام تروریست‌هایی که در نقاط مختلف سوریه در بیش از چهارده استان این کشور پراکنده بودند، همه در شمال غرب این کشور نزدیک به مرز ترکیه در منطقه ادلب مستقر شده و انبوه خطرناکی از نیروهای تروریستی در آنجا ایجاد کرده‌اند که تخمین زده می‌شود تعداد آنها حدود 50 الی 60 هزار نفر باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: در حال حاضر  مسئله سوریه بستگی به ادلب دارد، در این مورد روسیه، دولت سوریه، جمهوری اسلامی ایران و سایر متحدین سوریه متفقند که مسئله ادلب چه از طریق نظامی و چه غیر نظامی حل و فصل شود؛ ممکن است حتی با گفت‌وگو امکان انتقال تروریست‌ها به خارج از کشور فراهم شود؛ یعنی هیچ کدام از طرفین نه ایران، نه سوریه و نه روسیه به دنبال این نیستند که با جنگ مسئله را حل کنند هدف آنها تنها  پاکسازی خاک سوریه از تروریست‌ها بوده و امکان دارد  این مهم یا از طریق جنگ و یا از طریق انتقال تروریست‌ها انجام شود.

وی درخصوص حضور ترکیه در نشست پیش رو تصریح کرد:  بعید است ترکیه بتواند مقاومت کرده و مانعی در اجلاس آتی برای این تصمیم قطعی ایران و روسیه باشد. دولت سوریه هم تصمیم ایران و روسیه را خواهد پذیرفت به ویژه به نظر می‌رسد که اجلاس سه جانبه آینده بتواند مسئله ادلب را تا حد زیادی یکسره کند مگر اینکه آمریکایی‌ها قصد دخالت داشته باشند که آن بحث دیگری است.

کوشکی با تاکید بر اینکه هر سه کشور تحت تحریم‌های آمریکا هستند؛ بیان کرد: منافع هر سه کشور در گرو مبادلات مالی  است ، به‌ویژه ترکیه که به شدت از مبادله اقتصادی با دو کشور دیگر سود می‌برد و ایران و روسیه هم تمایل دارند روابط اقتصادی سه جانبه‌شان با ترکیه گسترش یابد به همین دلیل زیر چتر تحریم شاید این روابط حساس‌تر شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: ترکیه از گذشته مایل به گسترش روابط اقتصادی با همسایگان شرقی و شمالی خود بود و روسیه و ایران هم در مقابل روابط خوبی با ترکیه داشتند و البته بین ایران و روسیه هم روابط دو جانبه‌ای وجود داشت، به همین دلیل یکی از نقاط این اجلاس می‌تواند تقویت روابط اقتصادی برای خنثی کردن اثرات تحریم‌ها باشد.

وی در رابطه با گسترش مراودات مالی ایران با سایر کشورها تاکید کرد: اگر ایران بتواند با کشورهایی که بیشترین مبادلات را دارند، وارد معامله شود،  و از واحدهای پولی غیراروپایی و غیر غربی استفاده کند، مثلا ّبخواهد با چین، روسیه و یا حتی ترکیه با پول دوجانبه کار کند در آن صورت ماجرای روابط بین بانکی متفاوت خواهد شد، چون به هر حال اگر قرار باشد ایران از سوئیفت استفاده کند ارزهای رایج بین‌المللی  دلار و یورو هستند.

کوشکی در ادامه گفت: اگر در قراردادهای دو جانبه بر اساس پول مشترک دو کشور مثلا پول ایران با چین و یا با روسیه منعقد شود، دیگر نیازی به ارز سوم یعنی تبدیل پول طرفین نیست، به همین دلیل ماجرای ارتباط بین بانکی متفاوت خواهد شد و دیگر به آن شکل گذشته وابستگی به پدیده سوئیفت وجود ندارد. از این رو روس‌ها ابراز تمایل کردند و ترکیه هم شاید تمایل داشته باشد که دو طرف با پول خود کار کنند و دیگر نیازی به ارز سوم نباشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار