جهان در انتظار کشف بزرگ‌ترین راز منظومه شمسی

دانشمندان درآستانه کشف سیاره منحصربه فرد نهم در منظومه شمسی هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان به شواهد غیرقابل انکاری درباره وجود سیاره نهم درمنظومه شمسی دست یافته اند، آن ها اعلام کرده اند امکان مشاهده این سیاره  با استفاده از فناوری تلسکوپ‌های فضایی وجود ندارد و نیازمند فناوری‌هایی پیشرفته تر است.

بسیاری از دانشمندان موسسه‌های فضایی گوناگون درحال بررسی و رصد مکان احتمالی سیاره نهم هستند. در این میان برخی گمانه زنی‌ها از امکان وجود سیاره نهم درلبه بیرونی منظومه شمسی خبر می‌دهد. لبه منظومه شمسی از قطعه‌های یخ زده تشکیل شده است.

سیاره نهم پس از سیاره کوتوله پلوتو قراردارد و کشف آن برای دانشمندان به دلیل بررسی نحوه تشکیل منظومه شمسی اهمیت فراوانی دارد.

فرضیه وجود سیاره نهم اولین باربه وسیله دانشمندان موسسه Caltech درسال ۲۰۱۶ مطرح شده است، درآن زمان دانشمندان متوجه گروهی از اجسام یخی درلبه منظومه شمسی شدند که درمدار‌هایی غیر متعارف و تحت تاثیر نیروی جاذبه نوعی سیاره قرار داشتند.

کارشناسان مدار اجسام یخی را (Trans-Neptunian objects) نام گذاری کردند و معتقدند این مدار غیرطبیعی به دلیل نیروی گرانشی از سیاره‌ای مرموز به وجود می‌آید.

همچنین کارشناسان اعتقاد دارند مدار بسیاری از اجسام منظومه شمسی ازجمله سیاره‌ها به دلیل وجود سیاره نهم دچار دگرگونی شده است.

محققان پیش بینی کرده اند سیاره نهم دارای مداری بسیار بزرگ است و بین ده تا بیست هزارسال طول می‌کشد تا یک دوربه دور ستاره خورشید گذر کند.

محققان با انجام شبیه سازی رایانه‌ای امکان وجود سیاره نهم و مکان تقریبی آن را شناسایی کرده اند. دانشمندان اکنون درنظر دارند با تقویت تلسکوپ زمینی سوبارو در رصد خانه Mauna Kea درهاوایی که از قدرتمند‌ترین تلسکوپ‌های زمینی است، سرانجام موفق به رصد سیاره نهم شوند.
منبع:Dailymail