۱۲ زیستگاه مازندران میزبان آغاز فصل گاوبانکی مرال‌ها

رئیس اداره نظارت برامور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از برپایی ۳۰ چادر در ۱۲ نقطه زیستگاه استان همزمان با آغاز فصل گاوبانکی مرال‌ها خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،کوروش ربیعی رئیس اداره نظارت برامور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران  از  فصل گاوبانکی مرال ها از نیمه دوم شهریور شروع و به مدت یک ماه در زیستگاه های استان خبرداد و گفت : مرال‌های نر غالب که هدایت گله تا پایان دوران جفتگیری بر عهده دارند، کمتر به تغذیه پرداخته و تمام توجه و حواس خود را معطوف به حفظ گله در مقابل نر‌های رقیب می‌کنند.

وی افزود : مرال‌ها به تدریج و با بروز علایم از سوی نر‌ها و از  شهریور ماه، هر یک از مرال‌های نر به منظور تشکیل گله از دسته نر‌ها جدا و بسته به اندازه جمعیت مرال‌های منطقه، سن و سال و نیرومندی، تعدادی از ماده‌ها را تصاحب می کنندو معمولاً گوساله‌های نابالغ و نر‌های جوان نیز در بین گله‌ها دیده می‌شوند.

 رئیس اداره نظارت برامور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران  افزود: ۳۰ زیستگاه مختلف  آزاد و تحت مدیریت برای حضور مرال در استان شناسایی شده که در فصل بهار و تابستان پایش جمعیت مرال در آن‌ها صورت می‌گیرد.

ربیعی گفت : محدوده امن البرز مرکزی شمالی (گلستانک) و پناهگاه حیات وحش دودانگه – چهاردانگه کیاسر در جنوب شهرستان ساری مهمترین زیستگاه مرال در استان است.

وی  افزود : تخریب زیستگاه بویژه در مناطق آزاد، جاده سازی‌ها و بهره برداری‌های جنگلی، حضور مستمر دام سنگین در عرصه‌های جنگلی زیستگاه مرال، شکار غیر مجاز مهمترین تهدیدات موجود برای مرال بشمار می‌آیند.

 رئیس اداره نظارت برامور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از جنگل نشینان مازنی خواست تا در فصل گاوبانگی برای حمایت ازحیات دوباره زندگی جانوری به خصوص مرال با محیط زیست همکاری کنند و هرگونه تحرک شکارچیان متخلف را اطلاع رسانی داشته باشند.

ربیعی  افزود: که همزمان با شروع گاوبانگی ۳۰ چادر در ۱۲ نقطه از زیستگاه‌های احتمالی مرال از تنکابن در غرب تا گلوگاه در شرق مستقر شد.و در این چادر‌ها محیط بانان به صورت شبانه روزی از زیستگاه‌های حوزه هر چادر حفاظت و حراست می‌کنند.

مرال یا گوزن قرمز که در گویش مازندرانی به آن گاو کوهی (اشکار گو) نیز گفته می‌شود، گونه نماد جانوری مازندران و به بزرگترین پستاندار علفخوار از گونه‌های با شکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال است. زیستگاه این گونه، در مناطق جنگلی کوهستانی و بویژه جنگل‌های بلوط است.

انتهای پیام /ر

شروع گاوبانگی در زیستگاه های مازندران 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار