ساجدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عوامل عربستان نقش عمده‌ای در حمله به کنسولگری ایران در بصره داشتند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: عوامل عربستان که از وهابیون خط می‌گیرند، نقش عمده‌ای در آتش زدن کنسولگری ایران در بصره داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است عراق شاهد اعتراضاتی از سمت مردم آن کشور است. معترضین عوامل گوناگونی مانند مباحث کم آبی و سختی معیشت را بهانه اعتراضات خود قرار داده اند. اما برخی جریانات از نا آرامی ها سو استفاده کرده و انتقادات را به سمت حمله به مراکز دولتی بردند، در این میان تعدادی از معترضین اقدام به آتش زدن کنسول گری ایران در بصره کردند.

محمد ساجدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه اعتراضات مردمی اخیر بغداد و بصره، در ظاهر به دلیل کمبود آب و وضعیت معیشتی رخ داده ، ولی درحقیقت عمده‌ی اعتراضات به بخش سیاسی باز می گردد تا مسائل اقتصادی و اجتماعی، اظهار کرد: تجمعات اعتراضی در بصره همیشه به تخریب اموال و ساختمان ها منجر نشده بلکه چندی پیش ، عده ای از معترضین پس از اتمام تضاهرات، مقابل دفتر مقتدی صدر جمع شده و به نفع او شعار دادند؛ بنابراین به نظر می‌رسد مقتدی صدر به دنبال شیطنت سیاسی است.

وی افزود: مسئله‌‎ی کمبود آب و برق هر ساله بوده است، ولی فقط امسال باعث بر هم زدن جو و اعتراضات مردمی شده؛ بنابراین شواهد امر این گونه نشان می‌دهد که بخش عمده‌ی اعتراضات، سیاسی بوده که در قالب این مسائل بروز کرده است؛  با توجه به اینکه دولت عراق هم اعلام کرده علاوه بر شناسایی عوامل این جریانات،  بررسی های لازم در رابطه با حمله به کنسولگری کشورمان در بصره را به زودی آغاز می‌کند،براساس شواهد مشخص می شود که این موضوع بیشتر سیاسی است تا اجتماعی.

ساجدی با اشاره به نقش بعثی ها در جریانات اعتراضی عراق، تصریح کرد:  یک طرف هر جریانی که در عراق اتفاق می‌افتد، می‌توانند بعثی‌ها باشند. آنها حتی در جریان جدایی کرد‌ها در شمال عراق و در بحث حضور داعش در این کشور نقش داشتند. و با وجود اینکه بعثی‌ها، کرسی‌های انتخاباتی را از دست داده اند، اما همچنان به دنبال هویت از دست رفته خود، هستند. به نظر من 20% حوادث با تحریک بعثی‌ها و وهابیون در این کشور رخ می دهد. وهابیون عربستان با هدف همراه کردن نسل آینده عراقی‌ها با خود، هزینه ها و سرمایه گذاری های گزافی را در جنوب این کشور انجام داده اند؛ البته ریاض تا رسیدن به نتیجه مطلوب راه درازی را پیش رو دارد.

کارشناس مسائل بین الملل، با اشاره به نقش کشورهای دیگر در حمله معترضین بصره به کنسول گری ایران، گفت: عوامل عربستان که از وهابیون خط می گیرند، نقش عمده ای در این اتفاق داشتند؛ ایران هم اعلام کرد که عوامل حمله به کنسولگری را شناسایی کرده است. این موضوعات نشان می دهد که عربستان به دلیل شکست سیاست هایش در حوادث سوریه، ادلب و بلندی‌های جولان، به دنبال نوعی ابراز هویت است؛ البته برای این کار بسیار دیر شده و عوامل حمله به کنسولگری شناسایی شده اند.

وی در پایان با بیان اینکه احتمال تشکیل دولت ائتلافی در عراق زیاد است، خاطرنشان کرد: دولت آینده این کشور نا گزیر ائتلافی خواهد بود و در این جریان احتمال ائتلاف نوری مالکی به همراه مقتدی صدر، بیشتر از ایاد علاوی با حیدر العبادی است؛چرا که نوری مالکی  به مراتب از  سابقه مدیریت طولانی برخوردار است. از طرف دیگر مردم عراق هم در تصمیم گیری برای آینده‌ی کشورشان فهمده تر و آگاه تر از گذشته هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار