نشانه های افسردگی در سنین مختلف چیست؟

یک روانپزشک گفت: افسردگی شایع ترین اختلال پزشکی در دنیاست که در جهان 17 درصد به آن ابتلا می شوند و خانم ها نیز بیشتر مبتلا می شوند.

نشانه های افسردگی در سنین مختلف چیست؟سجادی فر روانپزشک در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: همه ما به صورت  روزمزه حالات مختلفی از غم و غصه  شادی و روحیه عادی را درک می کنیم  این حالات به صورت گذرا  طبیعی است  و تا زمانیکه فرد می تواند روی خلق و خوی خود توانایی کنترل داشته باشد هیچ گاه به سمت بیماری افسردگی مبتلا نمی شود.

وی ادامه داد: فردی که به مدت دو هفته 5 علامت را داشته باشد  یعنی تغییر در خواب  تغییر اشتها  سراسیمگی  یا کندی روانی  احساس دل مردگی  و دلتنگی و چیزهایی که قبلا  با آن ها شاد می شد و اما اکنون دیگر از آن ها لذت نمی برد  احساس بی ارزش بودن  از نشانه های افسردگی است.

سجادی فر  با بیان اینکه  در بیماری های مانند پرو کاری یا کم کاری تیروئید و دیابت امکان  شیوع افسردگی بیشتر  است  گفت:  افسردگی در سالمندان  کمتر شناخته شده و به صورت ذهنی بروز می کند  که خصوصا  به دنبال از دست دادن اعضای خانواده و یا مشکلات اقتصادی شیوع پیدا می کند.

وی ادامه داد: وی ادامه داد: در مرحله جزیی از  افسردگی فرد می تواند با تغییر سبک زندگی این بیماری را از بین ببر و در ساعاتی که احساس ناخوشایندی دارد پیاده روی را جایگزین کند و اگر موفق  به غلبه  به این احساسات نا خوشایند نشد باید به پزشک مراجعه کند.

سجادی فر گفت: در افسردگی کودکان  یا نوجوانان علائم روشنی نمی بینیم  و علائمی که می تواند مارا راهنمایی کند  فرار از مدرسه است سو مصرف سیگار  الکل مواد مخدر و بی مبادلاتی جنسی  نیز می تواند نشان از بروز افسردگی نوجوانان باشد  که باید سریع پیگیری شود .

وی به نوع دیگری از افسردگی اشاره کرد و گفت: افسردگی  در دوره بعد از زایمان نیز به دلیل تغییرات هورمونی  بروز می کند  که ممکن است خود به خود برطرف شود یا ممکن است تشدید شود که احساس  گناه در مورد خود و یا نوزاد دارد و باید جدی گرفته شود.

سجادی فر  گفت: دوره افسردگی  در 6 تا 12 ماه می تواند خود به خود بهبود پیدا کند ولی   2 تا 3 ماه  نشانهها بر طرف شود و  دوباره عود کند که باید حتما درمان آغاز شود.

وی گفت: باید با شروع درمان نسبت به پیگیری آن  جدی باشیم و  جلوی عود بعدی را بگیریم  اگر  سابقه افسردگی  قبلی وجود دارد و فاصله آن  بین 6 ماه باشد باید36 تا 5 سال درمان ادامه داشته باشد تا فرد بتواند از زندگی عادی خود لذت ببرد.

انتهای پیام/ز

افسردگی در سالمندان  کمتر شناخته شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار