مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:خوشبختانه در نیشابور محیط زیست در حاشیه نیست و در متن فعالیت‌های اجتماعی قرار دارد که این امر قابل تقدیر است.

نیشابور پتانسیل پیشتازی در حوزه حفظ محیط زیست کشور را دارد/در کشور با ابر چالش‌های زیست محیطی روبرو هستیمبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در نشست هم اندیشی با فعالان و سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی نیشابور با اشاره به جایگاه ممتاز این شهرستان در ادوار مختلف تاریخی کشورو موقعیت ویژه فرهنگی؛ علمی و ادبی این شهرگفت: نیشابور باید در زمینه حفاظت محیط زیست و استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی در کشور پیشتاز و الگو باشد و این پتانسیل را در خود دارد.

وی با تاکید بر لزوم توسعه مشارکت‌های مردمی و اجتماعی افزود: با وجود این پتانسیل خوب بایستی مشکلات عدیده زیست محیطی را پیگیری کنیم و در حوزه‌های مختلف زیست محیطی الگوسازی به نحوی صورت پذیرد که متناسب با شرایط بوده و در جریان سازی‌های اجتماعی الگو‌های رفتاری صحیح وارد شده و در ارتباط با طیف‌های مختلف اجتماعی تطابق سازی صورت پذیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: متاسفانه امروزه در کشور با ابر چالش‌های زیست محیطی در حوزه‌های مختلف زیست محیطی همچون فرونشست زمین؛ بیابانزایی؛ مصرف بی رویه انرژی و ... روبرو هستیم و درشهرستان نیز نیشابور با برخی از این مشکلات از جمله ایجاد شکاف‌های متعدد در دشت و فرونسشت سفره‌های آب زیرزمینی مواجه شده ایم.

همتی با اشاره به اینکه منابع طبیعی و محیط زیست امانت نسل‌های بعدی است و ما درحفظ این منابع وظیفه بین نسلی داریم و در نسل حاضر نیز باید نقش آفرینی کنیم و مطالبه گر باشیم افزود:از مدیران و اعضای سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی می‌خواهیم پل ارتباطی بین سازمان‌های مرتبط دولتی و مردم باشند و با ارتقاء اخلاق و سواد زیست محیطی حفظ محیط زیست را در سطح شهرستان نهادینه نمایند.

وی تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد و فعالان محیط زیست بایستی نقش هدایت گرو تسهیل گر داشته باشند و در این برهه حساس بروز چالش‌های متعدد زیست محیطی بایستی فضای تعامل سرنوشت ساز و آشتی بین مجموعه حفاظت محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد برقرار شود و سمن‌ها با مطالبه گری نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تا زمانی که حساسیت اجتماعی لازم در خصوص مسائل زیست محیطی در بین فعالان محیط زیست وجود داشته باشد؛ مدیران سازمان‌های مختلف دولتی نسبت به رویکرد زیست محیطی خود پاسخگو خواهند بود.

همتی با اشاره به لزوم توجه به مبانی توسعه پایدار در مباحث توسعه صنعتی افزود: اگر در زمینه توسعه ملاحظات زیست محیطی را در نظر بگیریم توسعه پایدار و همسو با محیط زیست بسیار کارآمد‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به افت کمی و کیفی آب‌های زبر زمینی؛ نیاز به بازچرخانی فاضلاب و استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده را در آبیاری فضای سبز شهری و کشاورزی ضروری برشمرد واحداث تصفیه خانه‌های محلی فاضلاب شهری را یکی از روش‌های موثر در بازچرخانی آب‌های بازیافتی دانست.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

سمن ها باید مطالبه گر باشند

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.