همایش آئینی ثبت میراث معنوی کتل و سقایی نوش آباد برگزار شد

همایش آیینی ثبت میراث معنوی کتل و سقایی نوش آباد؛ شهر آیین‌های عاشورایی و رونمایی از سند ثبت این دو آیین در فهرست میراث معنوی کشور در سالن اجتماعات سردار شهید راحمی این شهر برگزار شد.

همایش آئینی ثبت میراث معنوی کتل و سقایی نوش آباد برگزار شدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، دکتر محمد مشهدی نوش آبادی، رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان، در این همایش با تاکید بر اینکه اجرای سقاخوانی و کتل زیباترین جلوه حسینی و باشکوه آیینی شهر نوش آباد درروز عاشورا است گفت: کتل زیباترین و باشکوه‌ترین تجلی آیین‌های نوش آباد و شامل عناصر متعدد رمزی و زیباشناختی است.

وی افزود:نوش‌آبادی‌ها کتل را نماد علی اصغر می‌دانند، گر چه این سنت با آیین‌های برکت بخشی، باران خواهی و حاصلخیزی ایرانی که کودکان در آن نقش محوری دارند ارتباط اساسی دارد.

به گفته وی، کتل کودکی که روز عاشورا بر اسب می‌نشانند و مقابل هیات عزادار حرکت می‌دهند و در شهر نوش‌آباد آیین کتل عبارت است از اسبی تزئین شده که بر آن کودکی را می‌نشانند.

رییس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان، قدمت طولانی سقاخوانی و کتل را در شهر نوش آباد تاکیدکرد و گفت: ترتیب نذر کتل چنین است که قبل از تولد کودک نذر می‌کنند اگر نوزاد پسر بود در اولین یا دومین عاشورای بعد از تولدش کودک را کتل کنند.

دکتر مشهدی نوش آبادی، اظهارداشت:پنج هیات مذهبی نوش آباد در روز عاشورا هر سال حدود پنجاه کتل دارند.

وی یادآورشد: مشهدی اظهارداشت: نوش‌آبادی‌ها کتل را نماد علی اصغر می‌دانند، اگر چه این سنت با آیین‌های برکت بخشی، باران خواهی و حاصلخیزی ایرانی که کودکان در آن نقش محوری دارند ارتباط اساسی دارد.

آیین سقّایی از با وقارترین آیین‌های عزاداری محرم است

به‌گفته‌وی، آیین سقّایی نیز از با وقارترین آیین‌های عزاداری محرم است که در شهر‌های مختلف ایران رواج دارد و هیآت مختلف سقّایی در شهر‌های همدان، کاشان، تهران، تبریز، قم، یزد، اراک، کرمان، آران و بیدگل، نوش آباد، نیاسر و حتی شهر‌های عتبات عالیات در عراق به شکلی با شکوه این آئین را برگزار می‌کنند.

رییس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان، تصریح کرد:سقایی در نوش آباد از شب بعد از عید غدیر آغاز و تا روز عاشورا ادامه دارد و در حسینیه‌های محلات توی ده، بالاده، دربریگ، جویباره و شیخ آباد این شهر برگزار می‌شود.

مشهدی نوش آبادی افزود: سقّاخوانان به دو دسته و هر دسته به یک گروه اصلی به عنوان نقیب یا استاد و یک گروه به عنوان شاگرد که توده عزاداران هستند تقسیم می‌شود، به عبارت دیگر در حسینیه یا محل سقّاخوانی چهار حلقه جدا از هم گرد می‌آیند و قطعات اصلی شعر را در دو گروه نقیب خوانده و دو گروه شاگرد که معمولاً تعدادشان از گروه اصلی بیشتر است بند‌های قطعات که در قالب ترجیع و یا ترکیب بند است و یا یک مصرع از هر بیت را پاسخ می‌گویند.

وی با اشاره به زیبایی، متانت و سبک بسیار تأثیرگذار، شورانگیز و موسیقیایی با شکوه و سنگین سقّایی گفت: در کنار لحن آهنگین خوانندگان آنچه بیشتر جلوه می‌کند، اشعار به کار رفته در این نوحه‌ها و محتوای مفاهیم قرآنی و عرفانی و همچنین لطایف ذوقی و حقایق تاریخی و باور‌های اسطوره‌ای آن است که اشعار سقّایی را از سطح شعر عامیانه بالاتر آورده است.

به‌گفته‌وی، سقّایی ذکر مصائب وارده بر عترت رسول خدا به ویژه امام حسین و یارانش به صورت نوحه سرایی دسته جمعی و هماهنگ بدون سینه زنی و زنجیرزنی و سنج و طبل زنی است، به طوریکه ذکر‌ها به صورت شعر و در قالب نوحه‌های حزین و سنگین بر گرفته از مقام‌های موسیقی سنتی ایرانی و غالباً در مایه‌های شور، دشتی، ابوعطا، همایون، شوشتری و افشاری که از جمله مقامات موسیقی سنتی و عامیانۀ ایرانی است خوانده می‌شود.

مشهدی نوش آبادی، گفت:آیین‌ها و سنت‌های متعددی در منطقه کاشان وجود دارد که حامل هزاران سال فرهنگ و معنویت مردمان ایران زمین بوده و ثبت آن‌ها به عنوان عناصر هویت بخش این منطقه اهمیت جهانی دارد و در توسعه آن بسیار موثر است.

به‌گفته‌وی، مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان در همکاری با دیگر ادارت مسوول از جمله اداره‌ها و پایگاه‌های میراث فرهنگی شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و نطنز توانست این آیین‌ها را شناسایی، مستندسازی و ثبت کند.

شایان ذکر است: آیین میراث معنوی کتل و سقایی نوش آباد ۱۳ مهر سال ۹۶ در فهریت میراث معنوی کشور ثبت شده است.

همایش آیینی ثبت میراث معنوی کتل و سقایی نوش آباد؛ شهر آیین‌های عاشورایی همراه با رونمایی از سند ثبت این دو آیین در فهرست میراث معنوی کشور و تجلیل از پیرغلامان امام حسین (ع) در سالن اجتماعات سردار شهید راحمی این شهر با حضور دکتر سیف الله

امینیان معاون اسبق رئیس سازمان میراث فرهنگی، دکتر محمد مشهدی نوش آبادی رییس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان، محسن جاوری رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان، میثم نمکی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آران و بیدگل، حجت الاسلام مردان رئیس اداره تبلیغات اسلامی

شهرستان آران و بیدگل، حجت الاسلام سید حسین علوی امام جمعه شهر نوش آباد، شهردار، اعضای شورای و مسئولان هئیات مذهبی این شهر در سالن اجتماعات سردار شهید راحمی آن برگزار شد.

شهرنوش آباد باپیشینه تاریخی وباستانی ۷ هزارساله باجمعیت ۱۲ هزارنفری درفاصله ۸ کیلومتری شمال کاشان و ۳ کیلومتری غرب آران وبیدگل واقع شده که دارای سابقه غنی وفعالی دربرگزاری مراسم آیینی و مناسبت‌های ایام ولادت وشهادت ائمه و اهل بیت بویژه امام حسین (ع) وحضرت زهرا (س) می‌باشد.

آیین‌های سنتی مذهبی کتل، تعزیه خوانی، خیمه سوزی، سقایی وچاووش خوانی، کشته برداری (شبیه کشته امام حسین وابالفضل) وباز آفرینی وبازسازی حوادث کربلا تاشام درمحرم از زمان ورورد قافله حضرت امام حسین (ع) به کربلا تا پایان مراسم بازگشت کاروان اسرا در اربعین به کربلا و شناسایی وقایع زندگی حضرت زهرا در نمونک شبه مدینة النبی در ایام فاطمیه از جمله این مراسم و آیین‌ها است.

انتهای پیام /پ

 

مناسبت های مذهبی در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.