افزایش ظرفیت تولید زالوی طبی به۲میلیون قطعه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: ظرفیت تولید زالوی طبی به۲میلیون قطعه می‌رسد.

افزایش ظرفیت تولید زالوی طبی به۲میلیون قطعهبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی کردستان، خالد جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در سومین جلسه برنامه عملیاتی بخش کشاورزی شهرستان سنندج با بیان اینکه تولید محصولات ارگانیک ۱۰۰ درصد سالم کشاورزی استان کردستان، سبب کسب رتبه‌های برتر این استان در کشور شده است، افزود: در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی با کیفیت که به عنوان برند استان در سطح کشور مطرح است باید با جدیت تمام اقدام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: عسل تولیدی استان کردستان به عنوان برند این استان دارای اهمیت ویژه‌ای است به طوری که زنبورداران کردستانی اکنون با تولید ژل رویال در کشور به جایگاه خوبی از تولید این محصول رسیده اند.

جعفری با بیان اینکه برای تامین برگ درخت توت در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بیش از ۱۰ هزار اصل نهال توت توزیع شده است، اظهارداشت: تلاش می‌شود پرورش کرم ابریشم هم به عنوان یک شغل پر درآمد در چرخه تولید استان قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه محصولاتی، چون ماهی سرد آبی و گرم آبی، عسل کردستان، توت فرنگی، گوشت قرمز به عنوان محصول‌هایی ارگانیک در استان تولید می‌شود، افزود: در حال حاضر ماهی از این استان به روسیه صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: استان کردستان ظرفیت بیشتر از این مقادیر را در تولید ماهی قزل آلا و ماهیان زینتی دارد و مصرف ماهی در سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های درمانی بسیار موثر است.

جعفری با بیان اینکه بهره برداری پایدار اولویت صدور پروانه صید و پرورش ماهیان سرد آبی و گرم آبی است، یادآور شد: تا دو سال آینده ظرفیت تولید زالوی طبی در استان کردستان به دو میلیون قطعه خواهد رسید.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: در حال حاضر شش تعاونی صید، تکثیر و پرورش ماهی در شش سد استان با ۴۸۰ نفر بهره بردار به فعالیت صید و پرورش ماهی در استان کردستان اشتغال دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی و گرم آبی، توسعه پرورش و تکثیر آبزیان در مزارع و مجتمع‌های پرورشی و پرورش در قفس، صیدو بهره برداری، تکثیر، ماهیان زینتی در راستای اجرای تولید پایدار با هدف تامین نیاز استان و همچنین صادرات مازاد تولید به روند قابل قبولی در استان رسیده است.

جعفری اظهارداشت: تکثیر و پرورش ماهیان طبی به مدت دو سال اخیر توسط شیلات انجام می‌شود که با هدف گذاری‌های انجام شده امید آن می‌رود در تولید ماهیان طبی استان به جایگاه مناسبی برسد.

وی افزود: شاید تعداد مزارع در این مورد محدود باشد، اما با توجه به امکانات صید و بهره برداری، افزایش وزن در زمان فروش درآمد مناسبی برای بهره برداران این حوزه رقم می‌زند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اصلاح نژاد ماهیان در استان، ادامه داد: در حال حاضر استان کردستان جزو استان‌های محدود است که با اصلاح نژاد سعی برآن دارد تا در آینده از وابستگی خارج شود.

جعفری یادآور شد: با توجه به وجود منابع آبی در شهرستان سنندج، یکی از برنامه‌های در حال انجام در این شهرستان افزایش تولید ۱۱۰ تن ماهی‌های سردآبی است که تاکنون ۲۰ تن آن توسط چهار واحد محقق شده است که انتظار می‌رود تا پایان سال به تحقق صد در صدی این مقدار از افزایش تولید در شهرستان سنندج برسیم.

وی با بیان اینکه در ازای تولید هر پنج تن ماهی سردآبی یک شغل در حوزه شیلات ایجاد می‌شود، بیان کرد: در راستای افزایش بهره وری در حوزه شیلات، استفاده از مکانیزاسیون، سیستم‌های تزریق اوزون در ایجاد محیط با کیفیت برای پرورش ماهیان سردآبی بسیار تاثیر گذار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه گفت: بعد از مطالعات انجام شده دو سد در شهرستان سنندج در حال بهره برداری است که در حال حاضر سد قشلاق انجام شده است و بزودی سد آزاد نیز به اجرای نهایی خواهد رسید.

جعفری اظهارداشت: با توجه به اینکه استان کردستان تنها استانی است که مجوز صید و پروانه صیادی صادر می‌کند بهره برداری پایدار اولویت صدور پروانه صید و پرورش است.

وی با بیان اینکه با توجه به مطالعات انجام شده براساس رها سازی‌های مناسب در سد وحدت سنندج سالانه ۲۸۰ تن ماهی صید می‌شود، افزود: در حوزه پرورش ماهیان زینتی ظرفیت شهرستان سنندج ۶۰۰ هزار قطعه در سال است که با هدف گذاری جدید به ۸۰۰ هزار قطعه خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: هر ۳۰ هزار قطعه پرورش ماهیان زینتی برای یک نفر ایجاد شغل می‌کند که ظرفیت شش نفر در اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است.

جعفری یادآور شد: مراکز تکثیر در استان فعال هستند گر چه در بحث واردات ارز دولتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد، اما تلاش می‌شود که وابستگی واردات قطع شود و بر این اساس یکی از مراکز تکثیر ماهیان سردآبی مزرعه آقای بلوریان است که با صادرات به اقلیم عراق در دو محور هزار قطعه را صادر کرده است.

وی همچنین بیان کرد: یکی از شغل‌های که بیشترین متقاضی دریافت مجوز را دارد پرورش زالوی طبی است که به ازای هر ۲۵ هزار قطعه زالوی طبی پرورشی برای دو نفر شغل ایجاد می‌شود و با توجه به اهمیت طب سنتی در استان کردستان تا دو سال آینده ظرفیت تولید زالوی طبی به دو میلیون قطعه خواهد رسید.

 

انتهای پیام/ی

 

پرورش زالوی طبی در کردستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.