سناتور دموکرات: پمپئو با تایید رفتار عربستان قانون را نقض کرده است

جین شاهین وزیر امور خارجه آمریکا را متهم کرد با گواهی دادن به اینکه عربستان «تدابیر آشکاری» برای در امان ماندن غیرنظامیان از حملات در یمن اتخاذ کرده، قانون را نقض کرده است.

سناتور دموکرات: پمپئو با تایید رفتار عربستان قانون را نقض کرده استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، جین شاهین -- سناتور دموکرات -- مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا را متهم کرد با گواهی دادن به اینکه عربستان سعودی «تدابیر آشکاری» برای در امان ماندن غیرنظامیان از حملات در یمن اتخاذ کرده، قانون را نقض کرده است.

مایک پمپئو هفته گذشته این «گواهی» را در مورد نقش عربستان سعودی و امارات عربی متحده داد. عربستان سعودی و امارات عربی متحده در ائتلافی که از سال 2015 مداخله نظامی را در یمن بر ضد نیروهای انصارالله آغاز کرد، حضور دارند. قانونی در آمریکا دولت را ملزم می کند برای حفظ پشتیبانی تدارکاتی خود از این دو کشور عربی، چنین «گواهی» را به کنگره بدهد.

تصمیم پمپئو بلافاصله با اعتراض چند نماینده و سازمان های بین المللی روبرو شد، به ویژه از این جهت که تنها یک ماه پس از حمله ائتلاف (متجاوز) به یک اتوبوس حامل دانش آموزان در یمن اعلام شد. در این حمله 40 کودک کشته شدند. در عین حال وزیر خارجه آمریکا در نامه خود به کنگره به «آمار بالای قربانیان غیرنظامی» که ائتلاف تحت فرمان عربستان سعودی عامل آن است، اذعان کرد.

وال استریت ژورنال به علاوه روز پنجشنبه با استناد به یک یادداشت محرمانه داخلی گزارش داد چند نهاد وزارت خارجه به پمپئو توصیه کرده بودند که حسن رفتار ریاض و ابوظبی را در یمن تأیید نکند و این گواهی را ندهد. او امکان این را داشت که این گواهی را صادر نکند در عین حال پشتیبانی تدارکاتی آمریکا از آنان را به نام منافع امنیت ملی تأیید کند.

جین شاهین، سناتور دموکرات (زن) اعلام کرد: «بدیهی بود که این گواهی زمانی که اعلام شد، جعلی بود و اطلاعات در مورد این یادداشت داخلی تأیید می کند که دولت قانون را نقض کرده است.»

وی در بیانیه ای افزود: «حملات کور ائتلاف تحت فرمان عربستان به کشته شدن شمار زیادی غیرنظامی منجر شده و زمان آن فرا رسیده است که ائتلاف تحت فرمان عربستان به این اقدامات پاسخ دهد.» وی همچنین از دولت خواست گواهی جدید بدهد که مبتنی بر واقعیات موجود در محل باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار