مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارش داد؛

سهم 30 درصدی مشترکین پرمصرف از کل مصرف برق کشور

وزارت نیرو با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ، از سهم 30 درصدی مشترکان پرمصرف از کل مصرف برق کشور خبر داد.

به‌گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد بخش های خانگی 50.8 درصد، صنعت 18.6 درصد، تجاری 12.5 درصد، کشاورزی 7.6 درصد و سایر بخش ها 10.5 درصد برق را مصرف می کنند.

آنگونه که آمارهای وزارت نیرو نشان می دهد 20 درصد مشترکان خانگی (دو دهک بالای درآمدی) نزدیک به 30 درصد از مصرف برق را به خود اختصاص داده اند که 50 درصد بیشتر از میانگین مردم برق مصرف می کنند.

به عبارت دیگر، با توجه به مصرف 57 هزار مگاواتی در تابستان امسال و مصرف حدود 50 درصدی بخش خانگی، این مشترکان بیش از هشت هزار مگاوات از مصرف برق را به خود اختصاص دادند.

اتخاذ سیاست مناسب در قیمت‌گذاری و اصلاح تعرفه ها، علاوه بر سوق دادن مصرف کنندگان به کنترل مصرف خود، به کاهش زیان های تولید بیش از اندازه صنعت برق کشور و اقتصادی شدن تولید در گام بعدی منجر می شود.

مشترکان پرمصرف خانگی اصلی ترین گزینه برای اصلاح تعرفه به شمار می روند و لازم نیست قیمت برق برای همه مردم افزایش پیدا کند.

اکنون تولید برق به طور متوسط حدود 105 تومان به ازای هر کیلووات ساعت برای وزارت نیرو هزینه دارد و به دلیل اعطای یارانه دولتی به طور متوسط با قیمت 65 تومان فروش می رود.

در گزارش وزارت نیرو تاکید شده است «این زیان 40 تومانی به ازای هر کیلووات ساعت با وجود قوانین، در بودجه سالیانه پیش‌بینی نشده است و هر روز صنعت برق کشور را با مشکلاتی روبرو می‌کند».

در این شرایط، اصلاح تعرفه برق برای اصلاح الگوی مصرف یک اقدام اجتناب‌ناپذیر است و زمینه را برای حل بحران خاموشی و بهبود وضعیت اقتصاد صنعت برق فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نیرو ، مصرف برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار