ایندیپندنت گزارش داد؛

ذخیره غذایی یمن تا دو ماه دیگر تمام می‌شود/ مرگ در کمین میلیون‌ها کودک یمنی+ تصاویر

پایگاه اینترنتی ایندیپندنت در گزارشی به بحران بشری یمن که در پی حملات بی‌رحمانه ائتلاف سعودی به وجود آمده، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ایندیپندنت در گزارشی نوشت: آژانس «CARE International» که در امور بشردوستانه فعالیت می‌کند، هشدار داده است ذخیره غذایی یمن فقط برای دو یا سه ماه آینده کافیست. این در حالیست که بندر اصلی این کشور ممکن است در پی افزایش حملات هوایی ائتلاف سعودی تعطیل و ورود مواد غذایی و دارو به یمن غیرممکن شود.

«یوهان مویج» رئیس این آژانس هشدار داد با احتساب مواد غذایی که برنامه جهانی غذای سازمان ملل فراهم کرده و آنچه تاجران ذخیره کرده اند، موادغذایی ذخیره یمن تنها بین دو تا سه ماه جوابگوی نیاز مردم این کشور است. مویج در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «وقتی این بندر بسته شود حرف از میلیون‌ها میلیون نفر است که هیچ غذایی برای خوردن نخواهند داشت». بیش از ۸ میلیون نفر در یمن در معرض قحطی و گرسنگی هستند و سازمان ملل بار‌ها و بار‌ها آنچه در این کشور می‌گذرد را بزرگترین بحران بشری جهان توصیف کرده است.

ذخیره غذایی یمن تا دو ماه دیگر تمام می‌شود/ مرگ در کمین میلیون‌ها کودک یمنی

بیش از ۷۰ درصد صادرات یمن از جمله موادغذایی، سوخت و دارو از طریق بندر حدیده وارد می‌شود. حتی قبل از جنگ هم ۹۰ درصد غذای یمن وارداتی بود. ائتلاف عربستان سعودی سه سال است که این بندر را محاصره کرده است و آخرین باری که در نوامبر ۲۰۱۷ این بندر تعطیل شد حدود ۳.۲ میلیون نفر در معرض گرسنگی قرار گرفتند.

نیرو‌های ائتلاف در حال حاضر در تلاشند تا کنترل این منطقه را به دست بگیرند. عملیات این ائتلاف برای تسلط بر بندر حدیده بزرگترین عملیاتِ جنگ یمن تاکنون خواهد بود. حملات و مبارزه سنگین در سه کیلومتر از جاده اصلی که به پایتخت یمن –صنعا- منتهی می‌شود، در جریان است و نقل و انتقالات در این جاده امکان پذیر نیست.

ذخیره غذایی یمن تا دو ماه دیگر تمام می‌شود/ مرگ در کمین میلیون‌ها کودک یمنی

سازمان‌های زیادی درباره‌ افزایش حملات به بندر و کنترل مسیر‌های مواصلاتی توسط ائتلاف هشدار داده اند. اگر این اتفاق رخ دهد عرضه مواد غذایی حیاتی به یمن مختل خواهد شد. رئیس سازمان «کودکان را نجات دهیم» در این خصوص گفت: «کوچکترین اختلال در عرضه غذا، سوخت و کمک‌های بشردوستانه از طریق این بندر حیاتی به مرگ صد‌ها هزار کودکی که سوءتغذیه دارند منجر می‌شود». این سازمان اعلام کرده است افزایش بهای مواد غذایی باعث می‌شود تعداد کودکان یمنی که با قحطی مواجه هستند به ۵ میلیون نفر برسد. در گزارش سازمان مذکور آمده است «اگر حدیده تعطیل شود یک نسل کامل از بین می‌رود».

مویج در این باره گفت: «در زمانی که بیماران مبتلا به وبا در حال افزایش هستند و هزاران نفر از قحطی و بیماری مرده اند و ارزش ریال یمن یک-چهارم ارزشش را از دست داده است؛ بسته شدن بندر حدیده آخرین چیزی است که یک یمنی به آن نیاز دارد. در نتیجه جنگ در حدیده و اطراف آن باید فوراً پایان یابد».

ذخیره غذایی یمن تا دو ماه دیگر تمام می‌شود/ مرگ در کمین میلیون‌ها کودک یمنی

سوءتغذیه یعنی کودکان یمنی دوازده برابر بیشتر در خطر مرگ بر اثر وبا، ذات الریه و سرخک هستند. ممکن است این بیماری‌ها به آسیب‌های شناختی و فیزیکی منجر شود. صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) تخمین می‌زند بیش از ۱۱ میلیون کودک در سال ۲۰۱۷ به وبا و دیفتیری مبتلا شده اند؛ این در حالیست که امدادگران در تلاشند تا از شیوع دوباره وبا جلوگیری کنند.

یمنی‌ها به مویج گفتند: «ما همه با هم می‌میریم». آن‌ها به کسانی که ضعیف‌تر هستند جا می‌دهند و غذایشان را با هم تقسیم می‌کنند پس اگر قحطی بیاید همه با هم می‌میرند. افزایش حملات هوایی و جنگ در حدیده باعث فرار ۳۰۰ هزار نفر از این شهر شده که جمعیت آن را به نصف رسانده است.

ذخیره غذایی یمن تا دو ماه دیگر تمام می‌شود/ مرگ در کمین میلیون‌ها کودک یمنی

یک یمنی ۲۸ ساله می‌گوید: «صدای حملات هوایی وحشت آور است. ما می‌خواهیم اینجا را ترک کنیم، اما جاده صنعا بسته شده است. حس می‌کنم دارم خفه می‌شوم. بچه هایم مدام گریه می‌کنند و من نمی‌دانم چکار کنم. من هم دیروز به همراه کودکانم گریه کردم. احساس بیچارگی می‌کنم. نمی‌توانم هیچ کاری انجام دهم».

ذخیره غذایی یمن تا دو ماه دیگر تمام می‌شود/ مرگ در کمین میلیون‌ها کودک یمنی

مویج از کشور‌های انگلیس، آمریکا و فرانسه خواسته درباره فروش سلاح به ائتلاف سعودی تجدیدنظر کنند، چون زندگی مردم جنگ زده یمن را مستقیما تحت تاثیر قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۵۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
ای امام زمان خواهش می کنم خودت ظهور کن. خواهش خواهش خواهش
آخرین اخبار