باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ماجرای واکنش عالی‌ترین مقام سلامت کشور به درخواست پیرمرد ۷۲ ساله! + پاسخ وزارت بهداشت

اخیرا حواشی زیادی درباره واکنش هاشمی به درخواست پیرمرد ۷۲ ساله مبنی بر گران بودن هزینه‌های فیزیوتراپی همسرش مطرح شده است.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  چند روز پیش فیلمی کوتاه  از صحبت‌های وزیر بهداشت با مردی میانسال در فضای مجازی دست به دست شد که بازتابی وسیع در شبکه های اجتماعی داشت. اگرچه برخورد قاضی زاده هاشمی با این مرد میانسال که از پرداخت هزینه های مالی فیزیوتراپی همسر خود در مضیقه مانده بود، با خنده حاضرین همراه شد اما ادای برخی کلمات (مانند خودت بمال ) از زبان وزیر سن و سال گذشته بهداشت و بی تفاوتی این مقام مسئول! در حاشیه یک دیدار، آن هم از نوع مردمیش، به موضوعی حساسیت برانگیز و قابل تامل تبدیل شد.

 پیرمرد ۷۲ ساله، نانوای بازنشسته ای است که به گفته خودش پس از 30 سال فعالیت در این شغل، حالا در شهر کوچک بجستان مشغول کشاورزی است و حالا به خیال خود از حضور وزیر در شهر کوچکشان استفاده کرده و به دنبال راهی برای کاهش هزینه های درمان همسر و به قولی دست به دامان وزیر شده است!

ادامه ماجرا کوتاه و گویاست؛ مرد از هزینه سنگین فیزیوتراپی گله می‌کند، وزیر اما با خونسردی رو به مرد می گوید: کاری ندارد که!!! مرد می گوید من 30 سال نانوا بودم فیزیوتراپی بلد نیستم، وزیر خندان بهداشت اما باز اینطور ادامه می دهد: مثل چانه گرفتن است، گرمش کن و بمال!!!

این فیلم کوتاه کافی بود تا صدای کاربران فضای مجازی بلند شود. در همان ساعات ابتدایی بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی رفتار وزیر بهداشت را به شدت سرزنش کردند اما واکنش‌ها به فضای مجازی ختم نشد و پای دبیر انجمن فیزیوتراپی استان تهران را نیز به این موضوع باز کرد.

عبدالرحمان اهوازیان، دبیر انجمن فیزیوتراپی استان تهران طی بیانیه‌ای نسب به نحوه پاسخگوی هاشمی به این بیمار واکنش نشان داد، در  این بیانیه آمده است: 

همانگونه که مستحضر هستید رشته فیزیوتراپی یکی از رشته های مهم درمانی به شمار می‌آید که با توجه به تغیر سبک زندگی و صنعتی شدن جوامع و رشد چشمگیر بیماری‌های اسکلتی عضلانی از یک سو و همچنین افزایش طول عمر و سالمندی جمعیت از سوی دیگر،  نیاز و ضرورت حضور این خدمت در تمامی جوامع را بیش از پیش ضروری ساخته به نحوی که کارشناسان این رشته را جز ده شغل برتر در سالهای آینده پیش بینی کرده اند.

بی شک در کشور ما نیز همچون سایر کشورها جامعه فیزیوتراپی با سابقه ای بیش از ٥٠ سال و همچنین دپارتمان های مختلف آموزشی و حضور بیش از ٧٠٠٠ همکار فیزیوتراپیست در کشور بار مهمی از سلامت جامعه را به دوش کشیده اند که از خدمات ارزنده همکاران عزیزم باید به خدمت رسانی به جانبازان جنگ تحمیلی و همچنین با توجه به آمار بالای تصادفات جاده ای کمک به آسیب دیدگان این حوادث و خدمت به دردمندان این سرزمین اشاره کرد که با کمبود امکانات و سنگ اندازی هایی که جلوی رشد این رشته شده است باید به آن مدال افتخار داد.

متاسفانه در روزهای گذشته شاهد پخش کلیپی در فضای مجازی از شخص اول سیستم نظام سلامت کشور بوده ایم که خطاب به بیمار دردمندی که تقاضای کمک دارد با واژه ای نامناسب به این قشر خدوم و زحمتکش توهین میکنند و حال جای این سوال وجود دارد که آیا ایشان واقعا نمی دانند فیزیوتراپی چیست ؟ 

اگر می دانند و اینگونه می گویند که باید تاسف خورد و اگر نمی دانند که به عنوان شخص اول سلامت کشور  باز نیز  فقط  تاسف خورد.

امروز ایشان باید پاسخگو باشند که در دوران حضورشان در این ٥ سال چه قدم سازنده ای در خصوص رشد رشته فیزیوتراپی برداشته اند و چه گره ای از مشکلات این رشته باز کرده‌اند! ما تنها شاهد ان بودیم که روز به روز به حجم زیاد مشکلات همکاران ما افزوده شده است که بر شمردن این مشکلات در حوصله این بحث نمی‌گنجد . 

در پایان به عنوان عضو کوچکی از جامعه فیزیوتراپی کشور ضمن اعلام اعتراض و ناراحتی همکاران خدوم و زحمتکشم در سرتاسر کشور امیدوارم که ایشان به عنوان یک عضو دانشگاهی نسبت به این امر واکنش نشان داده و ضمن عذرخواهی از جامعه بزرگ فیزیوتراپی کشور نسبت به کاهش ناراحتی و  ترمیم احساسات جریحه دار شده این عزیزان اقدام بورزند.

واکنش حسام الدین آشنا نسبت به سخنان وزیر بهداشت

حسام الدین آشنا نوشت: اگرچه این سخن وزیر بهداشت  به خنده و شوخی عوام تبدیل شده، اما بسیاری آن را بی اعتنایی وزیر به دغدغه ها و نیاز مردم آنهم قشر زحمت کش کارگر تلقی می کنند.

پس از سخنان وزیر، حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور در توئیتی جدی و تذکر آمیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد:

////////////////////////////

ناراحتی جامعه فیزیوتراپی از سخنان قاضی زاده هاشمی

جامعه فیزیوتراپ‌ها نیز یکی از حوزه هایی بود که نسبت به سخنان وزیر اظهار نارضایتی کرد، یک فیزیوتراپ در توئیتی نوشت:

////////////////////////////

 

عارف سعیدی رئیس انجمن فیزیوتراپی و ایرج عبداللهی رئیس گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در نامه ای جداگانه به قاضی زاده هاشمی، نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

ایرج عبداللهی عضو هیأت علمی و رئیس گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ارتباط با واکنش وزیر بهداشت به درخواست پیرمرد بجستانی، گفت: هر چند که ما درک می‌کنیم وزیر بهداشت در شرایطی قرار می‌گیرند که گاهی مجبور می شوند سریع جواب دهند، ولی به هر حال باید ایشان ملاحظات را در بیان مطالب درنظر گیرند و زمانی که توانایی پاسخ در این موارد را ندارند، موضوع را به کسی که می‌تواند پاسخگو باشد باید ارجاع  دهند. 

وی افزود: اقدام وزیر بهداشت هم نوعی تحقیر فرد نیازمند تلقی می‌شد و هم نوعی توهین به رشته فیزیوتراپی بود و من به شخصه حق می‌دهم به مردم و فیزیوتراپیست‌ها نسبت به این مسئله گلایه‌مند باشند. 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: از شأن وزیر بهداشت کاسته نمی‌شود اگر عذرخواهی کند و بگوید در شرایط نامناسب چنین سخنانی مطرح شده است. فیزیوتراپی رشته‌ای مهم در توانبخشی بوده و وزیر بهداشت خود نیز به این مسئله واقف است، بنابراین به کارگیری کلمات مطرح شده اصلا مناسب نبود. 

عبداللهی تصریح کرد:‌ انتظاری که از وزیر بهداشت داریم این است که اگر حداقل دردی دوا نمی‌کند، نمکی بر زخم‌ها نپاشد، امروزه فیزیوتراپیست‌ها با چالش‌های مختلف صنفی و علمی آکادمیک مواجهند که لازم است رفع مشکلات آنها مدنظر مسئولان باشد. 

ماجرای واکنش عالی‌ترین مقام سلامت کشور به درخواست پیرمرد ۷۲ ساله! + پاسخ وزارت بهداشت

عبدالهی با اشاره به اینکه به دلیل پاسخ نامناسب و دیرهنگام روابط عمومی وزارت بهداشت متاسفانه مشکل پیش امده به خارج از کشور و رسانه‌های بیگانه هم رسید، گفت: حداقل روابط عمومی این وزارتخانه باید از مردم عذرخواهی می‌کرد.

واکنش ضد و نقیض سخنگوی وزارت بهداشت

در این بین ایرج حریرچی در نشست خبری امروز سه شنبه (سوم مهرماه) در ساختمان وزارت بهداشت، در پاسخ به سوالی در خصوص ماجرای وزیر بهداشت و پیرمرد‌ بجستانی‌، گفت: وزیر بهداشت یکی از پزشکان برتر دنیا در رشته چشم پزشکی و جزء دانشمندان یک درصد دنیاست، هیچ تمایلی برای تصدی این منصب نداشت و با رأی بالای مجلس برای وزارت بهداشت انتخاب شد، در دور دوم نیز با اصرار فراوان تصدی‌ وزارت بهداشت را قبول کرده است و طی این مدت حدود 380 سفر استانی برای رسیدگی به خدمات بهداشتی – درمانی داشته است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: وزیر بهداشت با همه کارکنان، بیماران و مردم مواجه می‌شود، طی دو هفته اخیر سفری به خراسان جنوبی، رضوی، آذربایجان شرقی و غربی داشت و سپس رهسپار‌ استان یزد شد و دیروز هم در مراسم تشییع‌ شهدای اهواز شرکت کرده بود و دیشب‌ به شهر مشهد مقدس رفت و ظهر امروز قرار است به استان قزوین برود و آخر هفته به مدت 4 روز در جهت بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی به سفر استانی می‌رود.

حریرچی‌ اظهار کرد: برخی از جریانات رسانه‌‌ای که از بیت‌المال و یا شبه‌ بیت‌المال کمک مالی دریافت می‌کنند، می‌خواهند یک فرد جهادی‌ را به یک مدیر کم تحرک و پشت میزنشین تبدیل کنند، به نظرم کار زیاد میزان مواجهه‌ با مردم را زیاد می‌کند و در این میان وزیر ممکن است برای ایجاد کردن یک رابطه عاطفی با مردم مزاح کند.

حال با تمام این توضیحات و به نوعی توجیهات حریرچی؛ اینکه وزیر بهداشت از نوابغ پزشکی دنیاست و با اکراه وزارت بهداشت را در دولت یازدهم قبول کرده است، گویا کسی قانع نشده است.

هر چند این اولین بار نیست که سخنان قاضی زاده هاشمی جنجال به پا کرده است، اما چنین اظهاراتی آن هم از سوی وزیر بهداشت به عنوان عالی‌ترین مقام سلامت کشور که باید دردی از مشکلات مردم باز کند،  ناخودآگاه سبب تغییر و بدبینی نسبت به این مقام مسئول در افکار عمومی می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۷:۴۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۷
سكته و انفاكتوس كه داره مردمو قتل عام ميكنه
آخرین اخبار