تحلیلگران اسرائیلی اذعان کردند؛

تحویل اس-۳۰۰ به سوریه، سیلی محکم روسیه به گوش سران رژیم صهیونیستی

تحلیلگران اسرائیلی تصمیم روسیه برای تحویل سامانه‌های پیشرفته پدافند هوایی به سوریه را سیلی به اسرائیل دانستند.

تحویل اس-۳۰۰ به سوریه، سیلی محکم روسیه به گوش سران رژیم صهیونیستیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه سعودی الحدث، تحویل سامانه پدافند هوایی اس سیصد به نظام سوریه در مدت دو هفته آغاز خواهد شد. تصمیمی که کرملین اصرار داشت تاکید کند فقط برای حمایت از نظامیان روسی اتخاذ شده است و علیه طرف ثالث نیست. تصمیم مسکو همچنین شامل تجهیز پدافند هوایی سوریه به سامانه های رهگیری و شناسایی روسی است که می تواند بر روی رادارها و هواپیماها در صورت حمله به سوریه، پارازیت الکترونیکی ایجاد کند.

بیشتر تحلیلگران تصمیم برای تحویل این سامانه موشکی به نظام سوریه را خروج از اصل توازن راهبردی دانستند که مسکو در طول سال های گذشته به آن پایبند بود. یعنی توازن بین سطح تسلیحاتی اسرائیل و کشورهای عربی همسایه آن را رعایت می کرد. این اقدام روسیه واکنشی به آن است که اسرائیل حاضر نشد به مسئولیت داشتن در سرنگونی هواپیمای شناسایی ایل 20 اعتراف کند و از عذرخواهی رسمی و پرداخت غرامت فرار کرد.

سیاستمداران روس این اقدام مسکو را گامی برای تقویت توان نظامی دمشق، به منظور بازدارندگی در برابر طرح بعضی کشورها برای حمله به سوریه دانستند. افسران روس در همه محل های استقرار سامانه جدید حضور خواهند داشت. فرستاده رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه تاثیر منفی این تصمیم بر روابط با اسرائیل را تکذیب کرد. هر چند که کرملین بار دیگر اسرائیل را مسئول سرنگونی هواپیما دانست و این حادثه را اقدام عمدی توصیف کرد.

دیمیتری بابیچ، تحلیلگر مسائل سیاسی در مسکو به الحدث گفت: «تصمیم تحویل سامانه اس سیصد به سوریه فقط واکنشی به سرنگونی هواپیمای روسی نیست، بلکه تلاشی برای مقابله با عملیات نظامی احتمالی در سوریه و محدود کردن حملات هوایی اسرائیل و بستن حریم هوایی سوریه است.»

در ادامه گزارش این شبکه آمده است: این تصمیم روسیه، به سرعت واکنش آمریکا و اسرائیل را برانگیخت. جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا این تصمیم را تنش‌آفرین توصیف کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از ولادیمیر پوتین در تماس تلفنی خواست سامانه های پیشرفته تسلیحاتی در اختیار طرف های غیرمسئول قرار ندهد، زیرا به خطرات در منطقه دامن می زند. کابینه امنیتی اسرائیل هم قرار است امروز پیش از سفر نتانیاهو به نیویورک برای مشارکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، تشکیل جلسه دهد. رسانه های اسرائیلی تاکید کرد کابینه امنیتی در نشست خود، بحران فعلی با روسیه را که در پی سرنگونی هواپیمای شناسایی روسی در آسمان سوریه رخ داد، بررسی خواهد کرد.

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: تحلیلگران نظامی اسرائیل نگران آن هستند که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه تاکید کرد مسکو سامانه های پدافند هوایی اس سیصد را فقط در مدت دو هفته به دمشق تحویل خواهد داد و آن را سیلی برای اسرائیل به علت سیاست هایش در منطقه دانستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار