ورزش‌های مناسب برای درمان دیسک کمر + تصاویر

التهاب صفحات بین مهره‌های کمری که به آن دیسک کمر می‌گویند باعث ایجاد درد در ستون مهره می‎شود؛ با انجام چند تمرین ساده می‌توان از این دردها جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  مهره‌های کمر انسان به وسیله صفحات غضروفی انعطاف پذیری به نام دیسک بین مهره‌ای از هم جدا می‌شوند و از ورود فشار مهره بالایی به مهره پایینی جلوگیری می‌کنند؛ اگر به هر دلیلی دیسک از قسمت اصلی خود بیرون بزند یا در آن قسمت دچار فتق شود این قسمت بیرون زده روی نخاع یا رشته‌های نخاع فشار وارد می‌کند وسبب بروز درد در ناحیه کمر می شود که معمولا به پاها انتشار پیدا می‌کند؛ بیشتر مردم به اصطلاح به این بیماری دیسک کمر می‌گویند که البته اصطلاح درست آن فتق دیسک کمری است.

فتق دیسک ممکن است در ناحیه گردن، پشت یا کمر ایجاد شود؛ اگر فتق در ناحیه گردن باشد، بیمار دچار درد در ناحیه گردن و شانه و بازو می‌شود؛ اگر فشار روی نخاع زیاد باشد، بیمار علائمی نظیر گزگز, مورمور, بی حسی , سرد و یا گرم شدن, احساس ضعف در ناحیه ساعد, کف دست و انگشتان پیدا می‌کند.

فتق دیسک در ناحیه کمر باعث بروز درد در ناحیه کمر و باسن و پا و جلوی ران می‌شود، اگر فشار روی رشته‌های نخاعی زیاد باشد بیمار از ناحیه زانو به پایین علائمی نظیر درد, بی حسی, گزگز, احساس سردی یا گرمی, گرفتگی مکرر عضلانی, ضعف یا لاغر شدن را تجربه می‌کند.

 دیسک بین مهره‌ای در چه سنی دچار تغییر می‌شود؟

از حدود 15 سالگی به بعد دیسک بین مهره ای دچار تغییراتی می‌شود که اجتناب ناپذیر است. این تغیرات به کاهش میزان آب موجود در دیسک و کاهش انعطاف پذیری آن منجر می‌شود و ادامه این فرایند سبب می‌شود این بیماری از دهه سوم به بعد ایجاد شود؛ البته ممکن است در خانم‌های جوان دیسک جوانی هم دیده می‌شود که بسیار نادر است؛ قابل ذکر است که دیسک جوانی در مهره‌های پشتی در اثر ضربه اتفاق می‌افتد و هرچه سن بالا تر برود احتمال بروز این بیماری بیشتر است، این بیماری می‌تواند دلایل دیگری مانند ورزش سنگین , چاغی , تصادفات , موارد مادر زادی , جابه جایی مهره ها , آرتروز نیز داشته باشد.

تمرین‌های مناسب برای درمان دیسک کمر + تصاویر

چنانچه پزشک بر مبنای سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی پی به وجود فتق دیسک کمر ببرد، انجام آزمایش‌های دیگر ضرورتی نخواهد داشت؛ در صورت نیاز پزشک به اطلاعات بیشتر یا جواب ندادن پاره شدن دیسک کمر پس از ۴ هفته، احتمالاً دستور انجام ام ار ای ستون فقرات یا سی. تی. اسکن داده خواهد شد.

پرتونگاری (اشعه ایکس) معمولاً برای این عارضه کاربردی ندارد، اما اگر سابقه پزشکی یا معاینه فیزیکی مبین وجود عارضه‌ای جدی‌تر مانند تومور، عفونت، شکستگی یا آسیب عصبی شدید باشد، یا اگر بیمار از پادرد و علائم دیگری رنج ببرد که پس از ۴ هفته درمان غیرجراحی درمان نشده‌اند، پزشک دستور انجام رادیوگرافی خواهد داد.

در بیماری دیسک، درد بیمار با سرفه کردن بیشتر می شود.

فتق دیسک کمر بیماری نیست که به طور کامل قابل پیشگیری باشد اما بهتر است تمام افراد سالم از برداشتن و جابه جا کردن اشیا سنگین پرهیز کنند، انجام حرکات ورزشی نیز می‌تواند احتمال بروز بیماری فتق دیسک کمر را کاهش دهد.

در صورت احساس درد و یا بروز علائم دیسک کمر حتما به پزشک معالج مراجعه کنید؛ اگر مراجعه به پزشک به موقع صورت گیرد در اکثر مواقع قبل از این که این بیماری پیشرفت کند با داروهایی نظیر شل کننده و ضد التهاب دوران حاد این بیماری بر طرف می‌شود و نیازی به عمل جراحی نیست.

مرحله بعد انجام فیزیوتراپی است در این مرحله با انجام ورزش و با تحریکات الکتریکی عضلات اطراف ستون فقرات را تقویت می‌شود و فشار و بار وارد شده به ستون فقرات را کم می‌کند.

تمرینات پیشنهادی برای کمک به دمان دیسک کمر

روی زمین به پشت بخوابید و زانوهایتان را خم کنید؛ برای راحتی می‌توانید یک زیرانداز یا یک حوله زیر لوله کرده و زیر سرتان قرار دهید سپس به آرامی عضلات باسن و عضلات شکمتان را منقبض کنید، به طوری که پشتتان به طور کامل روی زمین قرار بگیرد؛ با قوس دادن کمرتان، لگن خود کمی رو به بالا خم کنید و تا پنج شماره در همین وضعیت باقی بمانید سپس به وضعیت اولیه‌تان برگردید؛حالا کمرتان را طوری قوس دهید که لگنتان رو به پایین خم شود سپس تا پنج شماره در این حالت بمانید و سپس عضلاتتان را شل کنید

تمرین‌های مناسب برای درمان دیسک کمر+ تصویر

بر روی زمین به پشت دراز بکشید و زانوهایتان را جمع کنید سپس با کمک عضلات شکمتان زانوهایتان را تا حدی که نیاز به فشار نداشته باشد به طرف سینه خود بالا بیاورید و با هر دو دست زانویتان را بگیرید؛ به طور منظم و یکنواخت نفس بکشید و تا پنج شماره در همین وضعیت بمانید سپس پا را با کمک عضلات شکمی پایین بیاورید و این حرکت را با پای دیگرتان نیز تکرار کنید.

تمرین‌های مناسب برای درمان دیسک کمر+ تصویر

ابتدا کمرتان را راست کنید، چانه‌تان را پایین بیاورید و دستتان را به حالت شل در دو طرف بدنتان نگه‌دارید سپس تیغه‌های شانه‌هایتان را به آرامی به یکدیگر نزدیک کنید، تا حدی که فشردگی را احساس کنید؛ اگر این حرکت باعث درد می‌شود، میزان فشردگی را کمتر کنید.؛ تا پنج شماره در این وضعیت بمانید در این مدت به نفس کشیدنتان ادامه دهید شپسعضلاتتان را آزاد کنید.

تمرین‌های مناسب برای درمان دیسک کمر+ تصویر

به پشت دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید، و کف پاهایتان را روی زمین قرار دهید سپس عضلات باسن و شکمتان را منقبض کنید، اما سر و شانه‌های خود را شل نگه‌دارید؛ باسن خود را از زمین بلند کنید، تا حدی که زانوها، باسن و ناحیه شانه‌ها در یک خط راست قرار گیرند؛ پنج شماره در همین وضعیت بمانید سپس به وضعیت اولیه برگردید؛ در ابتدا این تمرین‌ را پنج بار تکرار کنید و سپس به تدریج تعداد آن را به 20 بار برسانید.

تمرین‌های مناسب برای درمان دیسک کمر+ تصویر

به پشت بخوابید، زانوهایتان را جمع کنید و کف پاهایتان را به طور کامل روی زمین قرار دهید؛ پشت و شانه‌هایتان را ثابت روی زمین نگه‌دارید، و در همین حال زانوهای خم شده‌تان را تا حدی به طرف چپ بچرخانید که با زمین تماس پیدا کنند یا آنکه آن‌ها را به اندازه‌ای بچرخانید که بدون احساس ناراحتی تا حد ممکن به زمین نزدیک شوند؛ پنج شماره در همین وضعیت بمانید سپس پاهایتان را رها کرده و استراحت کنید.

تمرین‌های مناسب برای درمان دیسک کمر+ تصویر

به حالت دمر دراز بکشید و با استفاده از آرنج‌هایتان به عنوان تکیه‌گاه بالا تنه خود را به آرامی بالا بیاورید سپس پایین تنه‌تان را روی زمین نگه دارید؛ تنها تا حدی بدن خود را تحت کشش قرار دهید که بتوانید به خوبی نفس بکشید و پایین تنه‌تان را به طور کامل روی زمین نگه‌دارید؛ به اندازه 10 شماره در این وضعیت بمانید و سپس به حالت اولیه برگردید.

تمرین‌های مناسب برای درمان دیسک کمر+ تصویر

 

ولی اگر مراجعه به موقع انجام نشود و بیمار در مرحله پیشرفت باشد ودچار پارگی و بیرون زدگی و فشار روی ریشه عصبی شده باشد از روش های ذکر شده نمی توان استفاده کرد.

در تمام روش های درمانی دیسک کمر امکان عود مجدد وجود دارد ولی معمولا عود در سطوح بالایی یا پایینی دیسک درمان شده قبلی اتفاق می‌افتد. البته گاهی ممکن است در دیسک قبلی هم اتفاق بیفتد.

اگر بیمار مرحله درمان را به خوبی طی کند و ورزش ها و تمرین های تجویز شده را به درستی انجام و ادامه دهد ممکن است تا آخر عمر نیز دچار مشکل نشود. ولی اگر مراحل درمان را کامل یا درست انجام ندهد امکان عود مجدد وجود دارد. در روش های جراحی هم به همین ترتیب است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
سلام دیسک کمر کمی دارم امروز اومدم یه شی رابلند کنم یه لحظه تیر کشید، به نظر شما نیاز به دکتر رفتن است، کارم هم نیمه سنگین است، با ورزش بنظرتون خوب میشم
Iran (Islamic Republic of)
سعادت بهرامی
۱۰:۱۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
پارگی دیسک کمر
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۳:۲۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
با سلام خدمت عزیزان من پارسال دیسک ۳و۴و۵ بیرون زده بود حتی لگن خاصره بیرون زده بود سه ماه بود ارزوی یک شب خوابیدن روداشتم از درد والتهاب گریه میکردم پای چپم لاغر تر از پای راستم بود دکترهای زیادی رفتم همه میگفتند باید عمل بشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
سلام بایدچه چیزی بخوری وبایدچیکارکنی خوب بشی
Pakistan
کریم الله
۱۱:۳۴ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
سلام من کمردردهستم دو تخته شانه ام درد میکند قسمتی ران های پایم میسوزد زانو هایم درد دارد حتا شکمم درد میکند
Iran (Islamic Republic of)
شاهپور
۱۰:۱۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
ممنون وسپاس خیلی عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من دیسک کمر دارم پای سمت راستم به شدت درد میکنه دکتر گفته باید عمل شم فیزیو ترابیم میگه باید اخرش عمل شی چیکار کنم خوب شه بدون عمل ممنون از راهنمایتون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۳۲ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
من کمردرددارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۷ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام
Iran (Islamic Republic of)
دریا
۰۴:۱۱ ۱۶ اسفند ۱۳۹۸
سلام من ۱۸سالمه و الان دوساله ک دکتر گفته دیسک کمر دارم،روزی دوتا مسکن میخورم واسه کمر درد و مخصوصا پا درد ،ب علت اینکه کنکور دارم نمیتونم برم عمل کنم چون وقتشو ندار،شما چ راهکاری ارائه میدین،با ورزش هم بدتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۵۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
هموطنان عزیز، تا ۳ماه قبل ۱۰۰متر نمیتونستم پیاده روی کنم، بگذریم از ایستادن که بعد از چند دقیقه پای چپم بشدت از قسمت لگن به پایین درد میگرفت ، با ۵یا۶تانرمش مخصوص دیسک کمر وپیاده روی هر روزه ، که کمتر از ۴کیلومتر نیست، نزدیک به ۸۰تا۹۰درصد نتیجه مثبت گرفتم، بدون استفاده از هیچگونه داروئی، ودر حال حاضر کوهنوردی را هم شروع کردم، امیدوارم بتونم کمکی به هموطنان عزیزم بکنم اگر دوست داشتید از تجربه من استفاده کنید
Canada
علی
۱۹:۳۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
دیسک رو‌به هیچ‌ عنوان عمل نکنید چون آرتروز میده. با همین ورزش ها درد از بین میره. برای جوون ها زودتر و پیرها دیرتر .
دکتر رضایی
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۰۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
سلام کمرم درد میکنه زیاد چی کار کنم بی زحمت راهنمای کنید کار خونه منم خراج 6نفر بامنه برام دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمود قاسمی
۱۸:۳۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
سلام من یک هفته شده زیر زانوی پای چپم درد میکنه نمیتونم بلند شم رفتم دکتر کفت دیسک داری باید عمل کنی درازکشیده درد ندارم لاغر هم شدم ممنون میشم راهنمای کنید میخام بدونم بدون عمل میشه درملن کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
سلام من دیسک کمر دارم خیلی هم سوزش گفتن خفیفه ورزش پیاده روی خوب میشه لطفا راهنمایی کنید
United States of America
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۵ تير ۱۳۹۸
درمان.دیسک.کمر
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۱۹:۵۸ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام شما چه راه حلی برای درمان دیسک کمر داری
Iran (Islamic Republic of)
ناصری
۱۹:۱۳ ۱۰ تير ۱۳۹۸
سلام دیسک خفیف کمر دارم شب روز زجرمیکشم از درد هرچ التماث ب دکتر میکنم‌عمل نمیکنه باید چکار کنم پای چپم هم‌میسوزه هم درد میکنه حتی دست چپم هم درد میکنه وسوزن سوزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۱ تير ۱۳۹۸
سلام ممنون از اطلاعات خوب شما ....چند هفته ای است که پای راستم خیلی درد داره با مراجعه به پزشک تشخیص دادن گرفتگی رک سیاتیک است ..با مراجعه به پزشک دیگر .کفتن دیسک گمر است .الان باید چکار کنم آیا با آب درمانی و فیزیو تراپی می تونم سلامت خود رو بدست آورم ممنونم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۱:۴۹ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
باسلام هفت سال پیش جراحی کمر داشتم دوسه سالی خوب بودم که دیسکم دوباره عود کردوالان چندساله عداب میکشم هرکی هرکاری میگه میکنم ولی نتیجه نگرفتم لطفا راهنماییم کنید چیکارکنم چون واقعا دیگه بریدم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
مثل هميشه عالي ممنون
Afghanistan
shahmahmood
۱۳:۰۶ ۰۷ فروردين ۱۳۹۸
تشکر از برنامه شما نظر بنده این است که اگر حرکت های زیادی ازدیسک کمر نشر کنید بسیار خوب میشود وما خودم یکی از نفرهای هستم که تکلیف دیسک کمر دارم تشکر یک جهان ازشما
Iran (Islamic Republic of)
شهناز
۰۱:۴۷ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
درمان پا درد و کمر درد با نمک دریا
من خیلی پا درد و کمر درد داشتم و حتا دیسک کمر . که با داغ کردن نمک دریا و گذاشتن روی محل درد خوب شد.حتما امتحان کنید
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۱:۲۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
نمک دریا را چه طوری استفاده کردید؟
Iran (Islamic Republic of)
لامعی
۱۷:۲۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
لطفا شماره بدین راهنمایی شوم
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۰۸:۳۹ ۲۹ دی ۱۳۹۷
سلام من پای راستم خیلی درد میکنه ارتروز ودیسک خفیف هم دارم بعضی شبها از شدت پا درد بیدار میشم علتش چی،ممنونم از راهنمایتون
Iran (Islamic Republic of)
نیره
۰۸:۳۹ ۲۹ دی ۱۳۹۷
ممنونم از راهنمایتون
United States of America
ناشناس
۰۷:۱۲ ۰۴ دی ۱۳۹۷
ممنون از اطلاعات مفید شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
سلام من کارم خیلی سنگینه تو راه سازی واقعا فشار روم زیاده رزوی سی کیلومتر با موتور میرم سرکاردیسکم زده ببرون به خاطر وضیهت مالی مجبورم این شرایط سختو طاقت بیارم آیا احتمال فلج شدن وجود داره ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم اسدی
۱۰:۴۰ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
باسلام وتشکرازراهنمایی شما 2مآه است جراحی دیسک کمر مهره 445 انجام دادم چه وروشهایی برآیم مفیداست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی ارزانفر
۲۲:۵۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۷
من پای چپم اززانو به پایین بی حسه پشت ساقم درد میکنه کف پام وانگشتام به شدت بی حسه حتی دمپایی توپام واینمیسه راه رفتنم به صورت شلا شله پشت فرمون نمیتونم بشینم یهو زیرمو خالی میکنه کارمم سنگینه نصاب شیشه الان چند هفتس اینجوریه چیکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
ممنون بابت زحمات شما