زندگی شبه مدرنیته با پرتوهایی از سنت

سبک زندگی عواملی است که متن و جوهره زندگی انسان را تشكیل می دهد و می توان آن را به درختی دارای ٣ بخش ریشه، تنه و شاخ و برگ، تشبیه کرد که محتوای آن نیز همین کلمات ذکر شده است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سبک زندگی عواملی است که متن و جوهره زندگی انسان را تشكیل می دهد و در واقع باید به نوعی آن را همان فرهنگی دانست که مردم براساس آن زندگی می کنند، نظیر؛ خانواده، آداب و رسوم، ازدواج، نوع لباس، تفریحات، الگوی مصرف، کسب و کار و رفتار های فردی و اجتماعی و هر چه که در اثر نگاه افراد به زندگی و تعریف شان از اهداف خود به وجود می آید.

زندگی شبه مدرنیته با پرتوهایی از سنت

بی شک مواجهه فرهنگ و جامعه ایرانی با سنت و نگرش غربی و مدرن، سبب تحول در سبک زندگی ایرانی شده است و یک زندگی شبه مدرن را که بارقه هایی از سنت نیز در آن وجود دارد، برای جامعه ایرانی رقم زده است. با چند دقیقه نظاره و قدم زدن در محیط های اجتماعی و شهری این هویت مخلوطی و هلو انجیری را مشاهده می نمائید.

سبک زندگی پایه و اساس فهم شرایط فرهنگی موجود و تحوالات پیش رو در این حوزه تلقی می شود و نشان می دهد که در بطن ارزش های موجود در خرده نظام فرهنگی چه می گذرد. در واقع با به کارگیری مفهوم سبک زندگی و تعمق در آن می توان از هنجارهای پنهان در اذهان، باورها و رفتارهای مردم یک جامعه، سر درآورد و از جهت گیری ها و الگوهای موجود یا در حال شكل گیری، تفسیر واقع بینانه ای ارائه داد.

کتایون مسیبی، جامعه شناس در زمینه سبک زندگی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز  با اشاره به آسیب شناسی داخلی در هر انقلاب یا پدیده اجتماعی بیان داشت: یکی از مهم ترین تهدیدات و آفت ها که موانعی را برای سبک زندگیِ هر پدیده اجتماعی به وجود می آورد، آسیب های داخلی است. افراد و مجموعه های بشری و روش زندگی آن ها همواره از ٢ ناحیه آسیب می بیند، اول از درون خود که منشا آن ضعف های بشری و هوس های مهار گسیخته و تردیدها و بی ایمانی ها و خصلت های منهدم کننده است و دوم از دشمنان برونی که بر اثر طغیان ها، افزون طلبی ها، تجاوزها و ددمنشی ها است که محیط زندگی را بر انسان ها و ملت ها تنگ و فشرده می سازد.

زندگی شبه مدرنیته با پرتوهایی از سنت

مسیبی اظهار کرد: بنابراین آسیب های داخلی که در کوتاهی، بی توجهی، سستی و غفلت ریشه دارد از آسیب های بیرونی و توطئه دشمنان خارجی برای سبک زندگی خطرناک تر است. زیرا آن جایی دشمنان خارجی موفق می شوند، که جامعه اسلامی در درون سست و غافل باشد. از این رو یکی از آفت هایی که می تواند از درون به جامعه و به سبک زندگی آسیب زند انحراف خواص و طرفداران جبهه حق است.

این جامعه شناس اذعان داشت: خدا پرستی، عشق به معنویت، عاطفه انسانی و محبت در هر تحولی باید تقویت شود و در صورتی که در جهت تحول اجتماعی یا اقتصادی و یا به سمت روش زندگی قدم برداشته شود، که انسان ها را نسبت به هم بی تفاوت و بی محبت می کند، نه تنها ستوده شده و ممدوح نیست، بلکه ناپسند و مذموم است.

ایمان کسایی، کارشناس مسائل فرهنگی-مذهبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهوازدر خصوص فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه سبک زندگی ایرانی اسلامی گفت: رهبر انقلاب سبک زندگی را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی می دانند و با دعوت از نخبگان و صاحبان فكر و اندیشه برای پرداختن به این مفهوم مهم، آسیب شناسی وضع موجود را در ایران و چاره جویی در این زمینه را مورد تاکید قرار دادند و وی پیشرفت در علم و صنعت و اقتصاد و سیاست که بُعد ابزاری تمدن اسلامی را شكل می دهد را وسیله ای برای دستیابی به سبک و فرهنگ صحیح زندگی و رسیدن به آرامش، امنیت، تعالی و پیشرفت حقیقی دانستند.

زندگی شبه مدرنیته با پرتوهایی از سنت

کسایی افزود: اگر گفتمانی در زمینه آسیب شناسی و چاره جویی مشكلات موجود در سبک و فرهنگ زندگی به وجود آید، با توجه به نشاط و استعداد جوانان، حتما درخشندگی ملت ایران در این زمینه نیز، چشم جهانیان را متوجه خود خواهد کرد. اسلام خردورزی، اخلاق و حقوق را مایه های اصلی فرهنگ صحیح می داند و ما نیز باید به طور جدی به مقولاتی از جمله حقوق افراد در رسانه ها، حقوق زن در کنار عزت و احترام، عقلانی بودن لباس ها و معماری شهر، راست گویی در معاشرت های روزانه، کم بودن ساعات کار مفید در دستگاه ها و جلوگیری از فخر فروشی به وسیله مصرف گرایی بپردازیم در غیر این صورت پیشرفت اسلامی و تمدن نوین اسلامی شكل نخواهد گرفت.

کارشناس مسائل فرهنگی-مذهبی، با تاکید بر تقلید نکردن از سبک و سلوک زندگی در تمدن غربی بیان کرد: ما البته بنا بر غرب ستیزی نداریم؛ اما بر اساس بررسی و تحقیق؛ تقلید از غرب، هیچ ملتی را به جایی نمی رساند. تجربیات مكرر چند قرن اخیر نشان داد که فرهنگ غرب، اصولا فرهنگی مهاجم است و به هر دلیلی در هر کشوری رواج یابد به تدریج سنت و هویت آن ملت را به نابودی می کشاند. عادی شدن گناه، فروپاشی خانواده ها، بحران ها و مشكلات عمیق دیگر در کشورهای غربی و کشورهای مقلد فرهنگ غرب نشان دهنده این موضوع است، پوسته فرهنگ غربی پیشرفت ظاهری است که البته تاثیر سوء استفاده گسترده سیاست مداران غربی از ابزار هنر به ویژه هنرهای نمایشی و سینما، که به دنبال سلیقه سازی و ترویج سبک زندگی خودشان در جوامع دیگر هستند را نمی شود در این زمینه نادیده گرفت.

زندگی شبه مدرنیته با پرتوهایی از سنت
سبک زندگی ایرانی اسلامی‌ جامعه ما با عوامل و عناصر متعددی در ارتباط است که با تغییر در آن ستون‌های هویت‌مان را دستخوش تغییر خواهیم داد که الگوی متمایزی برایمان می‌سازد.

 

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.