آسیا تایمز: ایران همانند کاتالیزوی برای اتحادیه اروپا به منظور مقابله با قلدربازی آمریکا عمل کرد/شطرنج ماهرانه ایران برای تضعیف جایگاه دلار

آسیا تایمز در گزارشی به قلم یک تحلیلگر سیاسی سرشناس نوشت ایران باعث شد بروکسل در برابر قلدربازی آمریکا بایستد.

ایران همانند کاتالیزوی برای اتحادیه اروپا به منظور مقابله با قلدربازی آمریکا عمل کرد/شطرنج ماهرانه ایران برای تضعیف جایگاه دلاربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آسیا تایمز با انتشار گزارشی به قلم «پپه اسکوبار»، تحلیلگر سرشناس سیاسی، در پایگاه اینترنتی خود نوشت اتحادیه اروپا یک «وسیله هدف ویژه» (اس پی وی) را به عنوان ابتکار ویژه مالی برای دور زدن دلار آمریکایی و فراهم کردن ادامه مبادلات مالی با تهران تدوین کرده است. در ادامه این گزارش آمده است شاید روزی تاریخ حکم کند زمانی که اتحادیه اروپا از رساله خود در حوزه سیاست خارجی قاطعانه دفاع کرد، یک لحظه ژئوپلیتیک سرنوشت ساز بود.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، چند روز پیش در سازمان ملل متحد از تدوین «وسیله هدف ویژه» برای مقابله با تحریم های دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، علیه ایران خبر دادند. آمریکا پس از خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران که به برنامه جامع اقدام مشترک معروف است، تحریم‌های این کشور را نیز بازگرداند.

در ادامه این گزارش آمده است موگرینی به طور خاص تأکید کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک نهاد حقوقی را برای تسهیل مبادلات تجاری مشروع با ایران ایجاد خواهند کرد. این نهاد به شرکت های اروپایی امکان می دهد که در راستای قوانین اتحادیه اروپا به روابط تجاری با ایران ادامه دهند. دیگر شرکای بروکسل در سراسر جهان نیز می توانند از این کانال برای مبادلات تجاری با ایران استفاده کنند.

بنا به گفته موگرینی، ابتکار اس پی وی که هدف آن ممکن ساختن ادامه روابط تجاری با تهران با وجود تحریم های ضدایرانی آمریکاست، احتمالاً تا پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم های آمریکا در اوایل ماه نوامبر (آبان) عملیاتی خواهد شد.

نگارنده مطلب در ادامه تصریح می کند این ابتکار عمل به خودی خود بیانگر آن است که بروکسل در تلاش است تا خود را به عنوان یک بازیگر جدی در عرصه ژئوپلیتیک مطرح کند؛ بازیگری که آشکارا از آمریکا سرپیچی می کند و در تلاش برای ناکام گذاشتن کارزار کاخ سفید، سازمان جاسوسی سیا و وزارت امور خارجه آمریکا برای «ارائه چهره ناخوشایندی از ایران» است.

خلع سلاح دلار؟

نگارنده مطلب در ادامه می افزاید دیپلمات های اروپایی در گفتگو با آسیا تایمز خشم خود را از سیاست های دولت دونالد ترامپ نشان داده اند. یکی از این دیپلمات ها در این باره گفت کشورهای عضو دیگر اجازه نخواهند داد قدرتی خارج از این اتحادیه با قلدری سیاست های خود را به آنها دیکته کند. وی افزود: برجام نخستین دستاورد مهم دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود. ما برای دستیابی به برجام به سختی تلاش کردیم و مصمم هستیم که این توافق را تحت هر شرایطی حفظ کنیم.

از سوی دیگر، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که چهره محبوبی در بروکسل نیست، تهدید کرده است که این کشور به اعمال حداکثر فشارها به ایران ادامه خواهد داد. وی به اتحادیه اروپا نیز درباره اجرایی شدن اس پی وی هشدار داده است.

در بخش دیگری از این گزارش نیز آمده است برای بروکسل، حفظ برجام به منزله یک امر مقدس است. این موضوع به طور مستقیم با اعتبار اتحادیه اروپا گره خورده است؛ اروپایی که همواره تحت محاصره بوده است. اگر آنها در این امر عقب نشینی کنند، یک فاجعه احتمالی در انتخابات پارلمانی آتی اروپا (در ماه مه سال 2019 میلادی) در انتظار آنها خواهد بود.

نگارنده مطلب در ادامه می افزاید این بازی پیچیدگی های خاص خودش را دارد، به ویژه اگر این موضوع را در نظر بگیریم که ایران به عنوان یک کاتالیزور (سرعت دهنده) برای اتحادیه اروپا عمل کرد تا این اتحادیه بالاخره در برابر آمریکا بایستد و احتمالاً به روسیه و چین نزدیک تر شود. اکنون شاهد ظهور اتحاد متقابل اوراسیا -در چندین جبهه- میان روسیه، چین و ایران به عنوان سه حلقه کلیدی ائتلاف اوراسیا با سه کشور عضو اتحادیه اروپا (آلمان، انگلیس و فرانسه) هستیم. در واقع این بازی همانند بازی ارزشمند یک استاد شطرنج ایرانی است؛ بازی‌ای که شامل جنگ‌های انرژی، تعادل قدرت در منطقه جنوب غرب آسیا، قدرت تام نظام مالی جهانی تحت کنترل آمریکا و جایگاه دلار است که اکنون به عنوان ارز ذخیره جهانی محسوب می شود؛ جایگاهی که به سبب دلارهای نفتی به دست آمده است.

نگارنده مطلب در ادامه تصریح می کند دیپلمات ها و کمیسرهای اروپایی سالها بود که همه این موضوعات را در راهروهای مقر اتحادیه اروپا در بروکسل، مطرح می کردند و خواستار اتخاذ تدابیری برای ارتقای جایگاه یورو در مبادلات جهانی بودند؛ همانطور که چین خواستار ارتقای جایگاه یوان در سطح جهان بود.

در پایان گزارش نیز آمده است شاید بتوان گفت سازوکاری که اتحادیه اروپا با تدوین اس پی وی برای دور زدن تحریم های ضدایرانی آمریکا تدارک دیده است در نهایت به تثبیت جایگاه جهانی یورو و یوان به عنوان ارزهای ذخیره جهانی بیانجامد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
باید دلار از مبادلات تجاری آسیا حذف شه کشورهای منطقه باید دست به کار شوند
آخرین اخبار