اعتراض‌ها به فعالیت یک شرکت آمریکایی در ترکیه

یک حزب سیاسی در ترکیه و شماری از اقتصاددانان این کشور، قرارداد واگذاری نظارت بر عملکرد ۱۶ وزارتخانه ترکیه به شرکت آمریکایی مکنزی را محکوم و آن را ورود آزاد جاسوسان آمریکا به دولت ترکیه توصیف کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، یک حزب سیاسی در ترکیه و شماری از اقتصاددانان این کشور، قرارداد واگذاری نظارت بر عملکرد ۱۶ وزارتخانه ترکیه به شرکت آمریکایی مکنزی را محکوم و آن را ورود آزاد جاسوسان آمریکا به دولت ترکیه توصیف کردند.

وزارت دارایی و خزانه داری ترکیه اعلام کرد، قرارداد همکاری با شرکت مشاوره مکنزی آمریکا McKinsey، اقدامی معقول است و هیچگونه نقشی در اداره امور و اجرای طرح‌های اقتصادی ترکیه ندارد و برخلاف ادعا‌های فریبنده و سوء نیت احزاب مخالف، قرارداد با شرکت مکنزی به معنی بازگشت به برنامه‌های صندوق بین المللی پول نیست.

برات آلبایراک وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه ۲۰ سپتامبر برنامه جدید اقتصادی ترکیه را اعلام کرد. بر اساس آن نظام مالی و سیاست دارایی و مالی قدرتمند و پایداری اجرا خواهد شد. هزینه‌های بودجه کاهش و پس انداز عمومی و تولید درآمد عمومی افزایش خواهد یافت. برای اجرا و نظارت بر امور مالی «دفتر تغییر و تحول دارایی عمومی» در چارچوب وزارت دارایی و خزانه داری تاسیس شده است. همه مسئولان این دفتر متشکل از کارشناسان وزارت دارایی ترکیه هستند.

«دفتر تغییر و تحول دارایی عمومی» با شرکت مشاوره مکنزی قرارداد همکاری امضاء کرده است. هدف از این قرارداد، مشاوره با کارشناسان شرکت McKinsey & Company برای بهینه سازی و افزایش بهره وری در امور مالی و اقتصادی دولت ترکیه است. شرکت مکنزی هر سال چهار بار گزارشی درباره وضعیت مالی و اقتصادی ترکیه تهیه خواهد کرد.

این در حالی است که فائق اوزتراک معاون رهبر حزب جمهوری خلق به ریاست کمال قلیچ دار اوغلو، امضای قرارداد با شرکت آمریکایی مکنزی را محکوم کرد و گفت: «اطلاعات سری نظام مالی و اقتصادی ترکیه در اختیار یک شرکت مشاوره خارجی قرار خواهد گرفت و تضمینی برای حفظ اطلاعات کشور وجود ندارد. این قرارداد به معنی واگذاری نظام مالی و اقتصادی ترکیه تحت اختیار و ولایت شرکتی از یک کشور بیگانه است. از سال ۲۰۱۵ تا کنون به شرکت‌های مشاوره خارجی ۷۰ میلیارد لیر ترک پرداخت شده است. به این شرکت چه مبالغی پرداخت خواهد شد.»

فائق اوزتراک افزود: «ترکیه عضو رسمی صندوق بین المللی پول است و در این موسسه نماینده دارد. اما ترکیه در شرکت بین المللی مکنزی عضو نیست و نماینده‌ای ندارد و نمی‌تواند کنترلی بر اقدامات آن داشته باشد. در حالی که حزب عدالت و توسعه از بومی و ملی بودن سخن می‌راند، نظارت بر تمام نظام اداری کشور به یک شرکت خارجی واگذار می‌شود. (اردوغان) گزارش‌های موسسات رتبه بندی بین المللی را بشدت محکوم می‌کرد و مدعی بود دولت آمریکا باعث کاهش ارزش لیر ترک شده است. اما اکنون یک شرکت آمریکایی را بر امور مالی و اقتصادی و نظام اداری کشور مسلط می‌کند.»

در پایگاه اینترنتی McKinsey & Company آمده است، شرکت مکنزی و شرکا، یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است و در بیش از ۶۰ کشور جهان و از جمله در تل آویو شعبه دارد. ۹ هزار نفر مشاوران آن متشکل از اقوام و نژاد‌های مختلف و آشنا به ۱۳۰ زبان در جهان هستند. چهل درصد مشتریان شرکت در اروپا، ۳۵ درصد در آمریکا، ۱۵ درصد در آسیا و اقیانوس آرام، ۱۰ درصد در خاورمیانه و آفریقا قرار دارند. موسسات عمومی و خصوصی، دولتها، نهاد‌ها و موسسات اجتماعی مشتریان شرکت مکنزی را تشکیل می‌دهند. ۱۴۰۰ شریک و سهامدار شرکت مکنزی در اروپا، آمریکا، آسیا و اقیانوس آرام، خاورمیانه و آفریقا هستند.

شرکت مکنزی در سال ۱۹۹۵ میلادی در استانبول شعبه‌ای تاسیس کرد. این شرکت در ساماندهی و بهینه سازی و اصلاح ساختار بخش‌های مختلف اقتصادی و ... مشاوره ارائه می‌دهد. شرکت مکنزی در بخش سازماندهی و اصلاح امور ارتباطات و مخابرات، انرژی، خصوصی سازی، سازمان‌های غیر دولتی و انجمن‌های مدنی، جذب نیرو‌های متخصص ترکیه و کشور‌های دیگر، سازماندهی امور مربوط به مذاکرات برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، بخش بانکداری بین المللی، خودروسازی و ماشین آلات، لوازم خانگی و الکترونیکی، مواد شیمیایی، موسسات مالی و پولی و بازار بورس، بسته بندی کالا‌های مصرفی، برق و گاز طبیعی، فن آوری پیشرفته، سیستم بهداشتی و خدمات بهداشتی، رسانه‌ها و سرگرمی، محصولات چوبی و کاغذی، نفت، داروسازی و محصولات پزشکی و بهداشتی، نیمه هادی ها، حمل و نقل و گردشگری، لجستیک و پشتیبانی، زیرساختها، بهینه سازی و بهره وری منابع، به مشتریان دولتی، عمومی و خصوصی و هلدینگ‌ها اطلاعات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/

محکومیت فعالیت شرکت آمریکایی مکنزی در ترکیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار