کانادا و آمریکا درباره اصلاح پیمان نفتا به توافق رسیدند

خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه‌های کانادایی از توافق آمریکا و کانادا در خصوص اصلاح پیمان تجاری نفتا در دقیقه نود خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، چندین رسانه کانادایی یکشنبه شب گزارش دادند کانادا و آمریکا در خصوص اصلاح پیمان تجاری نفتا به توافق رسیدند.

به نوشته فرانس‌پرس، این توافق چند ساعت قبل از پایان ضرب‌الاجل واشنگتن صورت گرفت.

بنا بر اعلام شبکه تلویزیونی سی‌تی‌وی، پیش‌بینی می‌شود دوشنبه شب بیانیه‌ای در این زمینه منتشر شود.

­آمریکا و کانادا در بیانیه مشترکی اعلام کردند آمریکا، کانادا و مکزیک روز یکشنبه درباره توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی به توافق رسیدند که توافق آمریکا - مکزیک-کانادا نامیده خواهد شد. این توافق جایگزین توافقنامه تجارت آزاد سال ۱۹۹۴ بین سه کشور می‌شود که نفتا نامیده می‌شد.

واشنگتن و اتاوتا در بیانیه خود اعلام کردند «توافقنامه آمریکا-مکزیک-کانادا» به کارگران، کشاورزان، دامداران و شرکت‌های این کشور‌ها یک توافقنامه تجاری با کیفیت می‌دهد که زمینه را برای آزادی بیشتر بازارها، تجارت متوازن و رشد اقتصادی مستحکم در منطقه فراهم می‌کند.»

خبر این توافق درست ۹۰ دقیقه قبل از پایان ضرب‌الاجل آمریکا برای پیوستن کانادا به توافق حاصل شده بین مکزیکوسیتی و واشنگتن تعیین کرده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا،  مذاکره دوباره درباره توافقنامه قدیمی نفتا (۱۹۹۴) را سبب شد که در ۲۴ سال زمینه را برای تسریع مبادلات تجاری بین سه کشور فراهم کرده بود. مکزیک و آمریکا ماه اوت به توافق رسیده بودند و کانادایی‌ها سپس مذاکرات دشوار با آمریکایی‌ها را شروع کردند.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز از یک منبع اگاه که خواست نامش فاش نشود، روبرت لایتزیر و جرد کوشنر، نماینده تجاری و مشاور کاخ سفید آمریکا، در روز‌های اخیر تازه‌ترین تحولات و اطلاعات مربوط به روند سخت مذاکرات دوجانبه در باره توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا را به اطلاع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، رساندند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار