رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش "نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق 1404 ایران":

فناوری اطلاعات به شفافیت بیشتر، پیشگیری از فساد، پاسخگو کردن سیستم‌ها و قانون‌گرایی کمک می‌کند/ چابک‌سازی بنگاه‌های کسب‌وکار هدف اصلی همایش

‌توسعه امروز به روش سنتی امکان پذیر نیست/چابک سازی بنگاه‌های کسب و کار هدف اصلی همایش است


فریدون وری نژاد با تأکید بر لزوم نگاه جدی‌تر به نقش فناوری اطلاعات در حکمرانی کشور، ابراز داشت: فناوری اطلاعات به شفافیت بیشتر، پیشگیری از فساد، پاسخگو کردن سیستم‌ها و قانون‌گرایی کمک می‌کند.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین همایش "نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق 1404 ایران" 28 و 29 آبان ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

فریدون وری نژاد مشاور رسانه‌ای دفتر ریاست جمهوری و رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش مذکور در نشست خبری ارائه تازه‌ترین اطلاعات چگونگی برگزاری این همایش با اشاره به نقش، جایگاه و تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در پیشرفت و توسعه کشورها از جمله ایران و تسهیل امور اقتصادی در بخش‌های دولتی و خصوصی پرداخت، گفت: در دنیای امروز اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات و همچنین پیشرفت و نوآوری در این عرصه توانسته پیشتازی خود را در بخش‌های مختلف حفظ کند و بخش قابل توجهی از تولید را در سطح بین‌الملل وابسته به فناوری اطلاعات و توسعه دیجیتال کرده باشد. این فناوری در صنعت، کشاورزی، خدمات و سرویس توانسته در بخش‌های نرم‌افزار و سخت افزار به تولید محتوا و اصلاح روش‌ها در فرآیند کاری بنگاه‌ها و قدرت‌ها بپردازد. به تعبیری دیگر بسیاری از کشورها توانستند در حوزه فناوری با پیشرفت تکنولوژیک در فرآیندهای کاری خود حاکمیت حکومت و ملت را تسهیل کنند.

وری نژاد افزود: فناوری اطلاعات توانسته روابط مناسبی بین بنگاه اقتصادی، تشکل های مردم، نهاد و حاکمیت به وجود آورد تا اثر افزایشی و توسعه‌ای برهم داشته باشند. بنابراین نقش فناوری اطلاعات در تحقق اهداف چشم‌اندازها در بخش‌های خصوصی و دولتی می‌تواند با صریح کردن دانش و روان‌سازی ارتباطات و همچنین تقویت محتوایی که به دنبال آن هستیم، به چابک سازی بخش‌ها کمک کند و ما بتوانیم در داخل و برون مرز ظرفیت خود را به اشتراک بگذاریم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش "نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق 1404 ایران" خاطر نشان کرد: این عرصه به دنبال تقویت تبادل، رشد و توسعه کیفی است. اگر به تکمیل شدن این عرصه بی توجه باشیم، قادر به همکاری نرم نبوده و قدرت فنی و تکنولوژیک خود را تبدیل به قدرت هوشمند نخواهیم کرد.

وی تأکید کرد: به نقش فناوری اطلاعات در حکمرانی کشور جدی تر باید ورود کرد، زیرا این فناوری به شفافیت بیشتر، پیشگیری از فساد، پاسخگو کردن سیستم‌ها و مسئولیت پذیری آنها و همچنین کمک به قانون‌گرایی و قانون پذیری کمک شایانی خواهد کرد. اگر از این توان استفاده شود، می‌توانیم به روان سازی اطلاعات و تولید محتوایی که به دنبال آن هستیم و در  اصلاح ساختارها و ارکان حکومتی در بعد ملی و داخلی  توجه بیشتری داشته باشیم.

وری نژاد تصریح کرد: این همایش از بعد خارجی به دنبال این است که چقدر توانستیم برای اهداف تعیین شده نزدیک شویم و چه قدم‌هایی باید برداشت تا به این بخش خاص برسیم. ما انتظارات را اینگونه تعریف کرده‌ایم:

1-کمک به چابک سازی سیستم رسمی حاکمیت و دولتی
2-تقویت همکاری و هم افزایی میان بخش خصوصی و دولتی
3-کمک به تکریم ارباب رجوع در سیستم‌های خصوصی و دولتی
4- اهمیت به حقوق شهروندی
5- روان سازی کارها و تقویت و توسعه زمینه فعالیت شرکت‌هایی که در بخش‌های دانش بنیان و استارتاپ کمک می‌کند.
6-شکار فرصت های بیشتر و پیشگیری از تکرار و حذف روابط از سازمانها و تقویت ضوابط و ازبین بردن گیرهای مختلف

وی همچنین تأکید کرد: سازمان های مختلفی اعلام حمایت کردند و در تلاش هستیم از بخش‌های مختلف که می‌تواند تأثیرگذار باشند، استفاده شود.

فناوری اطلاعات به شفافیت بیشتر، پیشگیری از فساد، پاسخگو کردن سیستم‌ها و قانون‌گرایی کمک می‌کند/ چابک‌سازی بنگاه‌های کسب‌وکار هدف اصلی همایش

در ادامه این نشست امیر همایون حیدری دبیر کل همایش در خصوص پیشینه این همایش گفت: سابقه همایش به سال 84 بازمی‌گردد.  سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 به فرمان رهبر انقلاب و با نظارت مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی  در دستور کار قرار گرفت و در دو سال به طور پی‌درپی در سالن اجلاس با حضور وزرا و بیش از 1200 نفر از فعالین اقتصادی داخلی و خارجی برگزار شد اما در سال 85 با رویکرد جدید دولت نهم و دهم، سند چشم انداز از دستور کار مدیران کشور خارج شد.

وی ادامه داد: سال 95 بعد از امضای برجام، سند چشم انداز مجدد در دستور کار قرار گرفت، هر چند نیمی از عمر سند گذشته بود. این سند  4 برنامه 5 ساله داشته که اکنون در برنامه ششم توسعه قرار داریم و انتظار رشد اقتصادی 8 درصد برای کشور در نظر گرفته شده بود که از این انتظار تنها 2.4 درصد آن محقق شده و در بسیاری از سالها با رشد منفی روبرو بودیم. در این سند انتظار می‌رفت در حوزه اقتصادی و فرهنگی به رتبه برتر برسیم اما طبق انتظار پیش نرفت و پیشرفتی نداشتیم. چون خلاف انتظار ما رقبا بهتر از ما در این زمینه عمل کردند و یکی از همین رقبای سرسخت که دشمن قسم خورده ایران بوده، آل صعود است که توانسته سندی را ترسیم کند.

حیدری ادامه داد: در افق 1404، فناوری اطلاعات کمک خواهد کرد که در بسیاری از زمینه ها در بخش‌های مستقل و وابسته به صنعت و کشاورزی این عقب افتادگی  جبران شود.

در ادامه این برنامه محمد حسین پاشنه طلا دبیر علمی همایش اظهار کرد: اکنون ما در دوران حاکمیت طلایی اطلاعات به سر می‌بریم. اگر روابط صحیح تکنولوژی با حاکمیت فناوری اطلاعات برقرار شود،  بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. امروز برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز تنها ارتباط خوب کمک خواهد کرد و بسیاری از افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، از اینکه فناوری اطلاعات به استفاده دولت و ملت در آمده‌، خوشحال هستند.

وی افزود: در این همایش که بر اساس محوریت دیجیتال ترنسفور میشود و یک ترم جهانی است، می خواهیم بدانیم تحول دیجیتال چگونه رقم خواهد خورد. به عنوان یک عامل توانمند ساز منابع که از این عامل به عنوان بهبود دهنده شرایط حاکمیت و صنعت استفاده می‌شود، توانستیم تحول را جایگزین آن کنیم. این عامل نوانمندسازی را می‌توان به عنوان عامل دگرگون ساز دانست که صنعت را به فناوری اطلاعات پیوند داده و با تغییرات رادیکال کمک می‌کند از دنیای فناوری بی نصیب نمانیم و تحول دیجیتال را بررسی کنیم.

پاشنه طلا گفت: پاک کردن صورت مسئله و نگاه نفی کار، کار قبلی ما بوده و ما به استراتژیک نگاه نمی‌کردیم اما باید دید مسیر فناوری چیست تا بتوانیم آن را بکار ببندیم. اگر روابط را حسنه کنیم، می‌توانیم با دنیا روابط برتری از فناوری را ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد : اگر تغییرات را کنترل نکنیم آن ها ما را کنترل خواهند کرد. شکاف دیجیتال تعیین کننده فاصله غنی و فقیر است یعنی این دیجیتال است که می‌تواند بین ما فاصله بیندازد و جغرافیا نیست. ما باید به فناوری اطلاعات به عنوان یک شریک نگاه کنیم.

دبیر علمی همایش خاطر نشان کرد: توسعه امروز به روش قدیم و سنتی نمی‌تواند اتفاق بیفتد، در روش قدیم توسعه رو به جلو بود و ما با گذاشتن قوانین جدید و تنظیم و آموزش هزاران پیشنیاز قصد داشتیم تا یک توسعه را رقم بزنیم. در این کار مشکلی وجود داشت که اگر عمر دولت وقت به پایان می‌رسید، دولت بعدی آن چشم انداز را کنار می‌گذاشت و سیکل معیوب رخ می‌داد اما اکنون می‌دانیم ما باید با فناوری، پروژه را در زمین بکاریم و مناسب با آن فضا کشور را بهبود دهیم تا کسب و کار ما بهبود پیدا کند.

در آخر این نشست مهدی پشتکوهی دبیر اجرایی همایش زمان این همایش را اعلام کرد و گفت: 50 روز دیگر این همایش آغاز می‌شود که ما در روز 40 ام یک نشست با مهمانان داخلی و خارجی برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار