ایران و سوریه تفاهم‌نامه ساخت نیروگاه در لاذقیه امضا کردند

تفاهم نامه ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت 540 مگاوات در لاذقیه توسط مدیرعامل موسسه تولید برق سوریه و مدیرعامل گروه صنعتی مپنا امضا شد.

امضای تقاهم‌نامه ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی در سوریهبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان ایران و سوریه  در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز تفاهم نامه‌ای برای ساخت نیروگاه با ظرفیت ۵۴۰ مگاوات به ارزش ۴۱۱ میلیون یورو در لاذقیه سوریه با همکاری گروه مپنا و وزارت برق سوریه به امضا رسید.

وزیر نیرو افزود: با وجود مشکلات و جنگ های داخلی در سوریه، گروه مپنا تاکنون نزدیک به ۹۰۰ مگاوات نیروگاه ساخته است.

اردکانیان ادامه داد: امروز نیر موافقت نامه ای بین گروه مپنا و شرکت برق سوریه برای احداث نیروگاه ۵۴۰ مگاواتی در لاذقیه به امضا رسید.

وی گفت: موافقت نامه راهبردی بین دو کشور آماده شده است و با امضای آن همکاری افزایش خواهد یافت.

وزیر نیرو تصریح کرد: وزارت برق سوریه موافقت خود را برای تشریفات احداث نیروگاه ۱۲۵ مگاواتی گاز به تأیید رسانده است و همچنین عرصه جدیدی برای همکاری ها مورد بحث قرار گرفته است.

وی ادامه داد: احداث نیروگاه ۵۰ مگاواتی بادی در دست تحقیق است و بیش از ۸۰۰ مگاوات نیروگاه‌های سوریه برای بازسازی و تعمیر به شرکت‌های ایرانی معرفی شده‌اند.

اردکانیان بیان کرد: بحث‌هایی در زمینه توسعه روابط و همکاری در زمینه صنعت برق فراهم شده است که قرار بر این است که طی سفری اقدام نهایی را در این زمینه انجام دهیم.

به گفته وی؛ نقش وزارت نیرو در قراردادهای منعقد شده تسهیل کننده است و بخش خصوصی در این حوزه نقش پررنگی دارد. شرکت های ایرانی بیشترین سهم را در بازسازی سوریه خواهند داشت.

عمر خربوطلی وزیر برق سوریه با اشاره به نیاز سوریه برای بازسازی، گفت: امروز قرارداد ساخت نیروگاه لاذقیه میان شرکت برق سوریه و گروه مپنا به امضا رسید و اقدامات برای ساخت نیروگاه از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.

وی افزود: طبق برنامه زمان بندی مقرر شد واحد اول گازی نیروگاه در ۱۵ ماه و واحد گازی دوم در ۲۴ ماه و واحد گازی سوم ۳۴ ماهه تکمیل شود و به موازات آن خط لوله گاز به طول ۷۰ کیلومتر برای تغدیه این نیروگاه احداث خواهد شد.

خربوطلی ادامه داد: بازسازی نیروگاه حرارتی حلب پس از تأمین تجهیرات و لوازم یدکی از سال آینده شروع خواهد شد.

وی افزود: در جریان سفر به ایران با تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید و توزیع برق و انرژی‌های نو به مذاکرات پرداختیم و امیدوار به افزایش همکاری هستیم.

خربوطلی در پایان گفت: با توجه به مواضع شرافتمند جمهوری اسلامی در حمایت از مردم سوریه، شرکت های ایرانی بیشترین سهم را در بازسازی سوریه خواهند داشت و فرصت مشارکت شرکت های عربستانی در سوریه بسیار کم خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار