راهکارهای برون رفت از وضعیت مضیقه مالی شهرداری‌ها بر گردن مدیریت شهری است

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: راهکارهای برون رفت از وضعیت مضیقه مالی شهرداری‌ها برگردن مدیریت شهری شامل مجموعه شهرداری و شورای شهر است.

به گزارش   خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان  فتح‌الله معین صبح امروز چهارشنبه ۱۱مهر ماه ، در سیزدهمین نشست مدیران سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری‌های کلان شهرهای کشور که به میزبانی هتل سفیر برگزار شد  ، اظهار داشت: با بررسی سابقه شهر نشینی در دنیا متوجه می شویم که ایران یکی از سابقه‌ترین کشورها در زمینه شهرنشینی و تنظیم مقررات شهرنشینی است.

وی تصریح کرد: قبل از اسلام هزینه شهر با توجه به حضور شهروندان با پرداخت عوارض اداره می‌شد بنابراین صاحبان هریک از مشاغل با پرداخت عوارض وسایل مربوط به شهر و هزینه‌های آن را تأمین می‌کردند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان قوانین شهرداری در ایران را اقتباسی از شهرهای اروپایی دانست و ادامه داد: بیشتر قوانین شهرداری مربوط به دهه ۱۳۳۰ و یا ۱۳۲۰ است و این قوانین تاکنون هیچ‌گاه همگام با توسعه شهری و برطرف کردن نیازها نبوده است.

معین ادامه داد: از محدود شدن قوانین و اختیارات شهرداری خبر داد و افزود: توسعه شهر و شهرنشینی و به دنبال آن توسعه فعالیت‌های شهرداری تعریف منابع درآمدی جدید برای شهرداری ها را ضروری کرده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه شهرداری‌ها از نظر مالی در مضیقه هستند و این موضوع باعث کاهش اختیارات شهرداری‌ها شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان از جایگزینی قانون مالیات بر ارزش افزوده با عوارض سوخت خبر داد و اضافه کرد: در قانون جدید، مالیات بر ارزش افزوده در مصوبات دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد و هزینه حاصل از این مالیات به خزانه کشور وارد و خروج از آن منوط به بودجه سالانه و تخصیص دولت است.

وی تصریح کرد: بودجه اختصاصی دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها متناسب با اعتبارات عمرانی دولت است و هر چه این اعتبارات کم یا زیاد شود این اعتبار نیز نوسان پیدا می‌کند.

کار شهرداری‌ها و ارایه خدمات این سازمان به مردم تعطیلی ندارد

معین با بیان اینکه کار شهرداری‌ها و ارایه خدمات این سازمان به مردم تعطیلی ندارد، گفت: راهکارهای برون رفت از وضعیت مضیقه مالی شهرداری‌ها برگردن مدیریت شهری شامل مجموعه شهرداری و شورای شهر است.

وی ادامه داد: مسوولان و مردم توقع رفع نیازها را از شهرداری دارند و شهرداری نمی تواند با اعتبارات فعلی پاسخگوی بسیاری از نیازها باشد.

این مقام مسوول راهکار حل این مشکل را سوق دادن سرمایه گذاری های بخش خصوصی به مشارکت با شهرداری در زمینه عمران شهر دانست تا نیاز مردم شهر برطرف شود.

 معین همچین خاطرنشان ساخت: در کنار فعالیت دبیرخانه کلان شهرها، در شهرداری‌ها مسوولانی باید با سرمایه‌گذاران مذاکره کنند و قوانین منظم و قابل دفاع در جلسات وضع کنند.

انتهای پیام /س

برچسب ها: شورای شهر ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.