مدیر جهادکشاورزی شهرستان سنندج:

افزایش برداشت ۶۰۰ کیلوگرمی گندم درهر هکتار با اجرای پروژه ایکاردو

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سنندج گفت: با اجرای پروژه ایکاردو ۳۱ رقم گندم در سنندج کشت شده است که به موجب آن افزایش برداشت ۶۰۰ کیلوگرمی در هکتار را شاهد بوده ایم.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، شهریار سهرابی صبح امروز پنج شنبه(۱۲ مهرماه) در جریان بازدید نمایندگان کمیسیون کشاورزی گفت: پروژه ایکاردو با هدف حفظ امنیت غذایی ملی و افزایش ۲۵درصدی مقدار و سطح کشاورزی و معرفی ارقام های مختلف با توجه به شرایط آب و هوایی در سنندج درحال اجراست.

وی افزود: ایکاردو یک موسسه‌ بین المللی است و در کارهای تحقیقاتی کارهای ما را انجام میدهد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سنندج بابیان اینکه ما به ارقامی نیاز داریم که متناسب با شرایط سردسیر باشد تصریح کرد: ۳۱رقم گندم کشت کردیم در سنندج که مقداری از آن از کشورهای ترکیه و سوریه و بقیه از گونه های داخلی بوده است.

وی عنوان کرد: در چند سال اخیر از دو رقم مقاوم به سرما و خشک سالی به نام های بکراس آذر۲ و داری۱ استفاده کرده ایم که سازگاری بیشتری نشان داده‌اند.

سهرابی ادامه داد: این ارقام جدید در هر هکتار ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم نسبت به گونه های قدیمی افزایش تولید دارند که اکنون ۶۰ هکتار زمین از این ارقام در سنندج زیر کشت رفته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشت نخود در کردستان ارتفاع کوتاه این گیاه است خاطرنشان کرد: ارتفاع کوتاه گونه نخود کردستان مانعی در برابر برداشت مکانیزه است و کشاورز بیشتر سود محصول را به برداشت سنتی اختصاص می دهد.

مدیر جهاد کشاورزی سنندج گفت: پروژه ایکاردو ارقامی را از ترکیه و سوریه و همچنین گونه های آسکان، آرمان و آزاد را برای تولید نخود بلندتر در سنندج در نظر گرفته است.

وی در پایان یادآور شد: اهداف ما در جهادکشاورزی جلوگیری از فرسایش آب و خاک و توسعه حفاظتی کشاورزی  در کردستان است.

انتهای پیام/م

اجرای پروژه «ایکاردا» در سطح اراضی کشاورزی استان کردستان

 

 

برچسب ها: کشاورزان ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.