معاون سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

کشاورزی محور توسعه در استان کردستان است

معاون توسعه مدیریت منابع سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه بخش کشاورزی محور توسعه در استان کردستان است، گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد از اشتغال و ۲۷ درصد از افزایش تولید ناخالص در استان کردستان مربوط به بخش کشاورزی است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، محمد پیشداد معاون توسعه مدیریت منابع سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در جشنواره انگور که در شهرستان قروه برگزار شد، گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد از اشتغال و ۲۷ درصد از افزایش تولید ناخالص در استان کردستان مربوط به بخش کشاورزی است.

وی افزود: با توجه به امکاناتی که سازمان جهاد کشاورزی در استان در اختیار دارد برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای توسعه بخش کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

معاون توسعه مدیریت منابع سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه بخش کشاورزی استان از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست، گفت: در راستای توسعه بخش کشاورزی با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های استان برنامه‌ریزی‌های زیادی صورت گرفته است.

پیشداد طرح همکاری با ایکاردا را از جمله برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی در استان بیان کرد و افزود: در سطح کشور چهار استان در این راستا به عنوان پایلوت انتخاب و فعالیت می‌کنند که در سال گذشته استان کردستان به عنوان استان برتر در این زمینه شناخته شده است.

معاون توسعه مدیریت منابع سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار کرد: وجود کارشناسان توانمند و کشاورزان کوشا دلیل موفقیت استان در اجرای این طرح بوده است که برنامه استان در این راستا رساندن تولیدات دیم استان طی یک برنامه ۵ ساله به ۲۵ درصد از افزایش از واحد سطح بوده است.

پیشداد گفت: در سال گذشته حدود ۱۵ هزار هکتار از زمین‌های دیم استان زیرپوشش این طرح بوده که در بحث گندم قروه بیش از ۳ هزار هکتار از این میزان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال‌جاری بیش از ۲۶ هزار هکتار در سطح استان زیرپوشش این طرح قرار می‌گیرد.

معاون توسعه مدیریت منابع سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت:بیش از ۵۱ هزار هکتار از اراضی استان زیرپوشش طرح آبیاری تحت فشار و آبیاری‌های نوین است.

به گفته پیشداد، میزان سطح اراضی مکانیزاسیون استان بیش از ۳ درصد است که نسبت به میانگین کشوری وضعیت مطلوبی داریم.

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات بلاعوض در این راستا در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و هیچ محدودیتی در بحث پرداخت تسهیلات نداریم.

معاون توسعه مدیریت منابع سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: در بحث ایجاد گلخانه هیچ محدودیتی برای صدور مجوز و پرداخت تسهیلات از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان و بانک‌ها وجود ندارد و کشاورزانی که تمایل به ایجاد گلخانه دارند می‌تواند از این ظرفیت استفاده کنند.

پیشداد در زمینه اشتغال پایدار روستایی و تسهیلاتی که به متقاضیان در قالب این طرح در سطح استان و در بخش کشاورزی پرداخت شده است، عنوان کرد: این اعتبار در سال گذشته به استان‌ها ابلاغ شده که بهره بانکی آن در مناطق مرزی ۴ درصد و در سایر شهرستان‌ها ۶ درصد است.

به گفته وی، تا کنون ۲ هزار و ۸۱۲ طرح در استان با هزینه‌ای بالغ بر ۳۳۳ میلیارد تومان با اشتغال ۵ هزار و ۳۱۳ نفر به بانک‌ها معرفی شده که از بین بانک‌های عامل بانک کشاورزی در بحث پرداخت این تسهیلات بسیار خوب عمل کرده که جای تقدیر است.

وی از حضور کمیسیون کشاورزی مجلس به استان خبر داد و گفت: ارتقای سطح ارازی دیمی به آبی از اولویت‌های سطح استان است که تا کنون ۱۷ هزار هکتار از این میزان از محل آب‌های مرزی به استان اختصاص داده شده که ۷ هزار هکتار آن مربوط به توسعه باغات است.

وی اظهار کرد: باغات استان در حال حاضر ۴۳ هکتار است که افزایش این میزان به ۱۰۰ هزار هکتار از مباحثی است که با توجه به شرایط و ظرفیت‌های استان به صورت ویژه از سوی مسوولان در حال پیگیری است.

تولید ۱۰۰ هزار تن انگور در کردستان

پیشداد در ادامه با بیان اینکه درحال حاضر باغات انگور در کشور حدود ۳۱۰ هزار هکتاراست، گفت: ۲۳۳ هزار هکتار آن آبی و ۸۲ هکتار دیم است که ۳.۴ دهم میلیون تن انگور از این میزان اراضی تولید می‌شود.

معاون توسعه مدیریت منابع سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: ۳ میلیون از این میزان مربوط به باغات دیم و ۳۰۰ هزار تن از این میزان مربوط به باغات دیم است و استان کردستان در تولید انگور در کشور رتبه ۱۵ را دارد و در بحث باغات دیم رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

پیشداد باغات انگور استان را ۱۴ هزار هکتار با تولید ۱۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: باغات انگور قروه یک هزار هکتار است که پیش‌بینی ما تولید ۸ هزار تن انگور است و در مجموع ۸ درصد تولید انگور استان را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/م

برچسب ها: کشاورزان ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.